Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhetta 10.september 2005


rogers

Anbefalte innlegg

Dovre viste seg fra sin beste dagen denne lørdagen i begynnelsen av september.

Kjørte opp fra Oslo kvelden i forveien. Kom til stengt bom når vi skulle kjøre innover skytefeltet.
Var ikke klar over at man måtte kjøpe bompass. Men vakta på Hjerkinn hadde heldigvis åpent døgnet rundt, så vi fikk kjøpt pass og kjørt innover mot Snøheim.
Kom frem til "parkeringsplassen" en liten kilometer fra Snøheim klokken 10 på kvelden. Da var det også rukket å bli passe kjølig, så teltet og soveposene kom raskt frem.

Snøhetta massivet under en fantastisk stjernehimmel med nordlys var et perfekt utgangspunkt for tur til toppen neste dag.

Bilder og kommentarer fra turen finner dere her:
http://www.samdal.com/Snohetta.htm


Noen smakebiter:

IMG_7139n.jpg

IMG_7152.jpg

IMG_7237.jpg

IMG_7218.jpg

IMG_7214.jpg

IMG_7211.jpg



Roger

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig fin kvalitet på bildene dine. Nattebilde over Snøhettmassivet er jo et gullkorn!

Litt morsomt å se vår bil og vårt telt (gult kuppeltelt) på bilder i en annen turrapport. Det var rett folksomt på Snøhetta på lørdag ja. Vi ruslet en tur opp på Grytebreen og videre opp til Vesttoppen og møtte ikke en sjel hele dagen fra det øyeblikket vi forlot "Snøhetta-highway". Utsikten er nok vel så fin, hvis ikke finere fra Vesttoppen, så i grunnen litt synd at alle velger den brummende radiolinkstasjonen fremfor Vesttoppen hvor Zapfse knuste marmorplate ligger som søppel.

1.) Hvilke folk fant på å forsøple en fjelltopp med en marmorplate til minne om en personlighet? Zapfe, ville han selv ha likt og forsøple en fin fjelltopp? Marmorplaten holdt selvsagt ikke, og ligger utslitt, nesten uleselig på toppen i tre små biter. Jeg var på nippet til å hive den uti Gryta, men lot være. What's the point? Håper noen har mer guts enn meg og lemper den utfor.

2.) På Grytbreen fant vi en isøks i breisen, en riktig gammel en. Riktig riktig gammel. Skaftet var delvis brukket og remmen så typisk mellomkrigs ut. Bladet var helt rustent og den var tung. Kunne ikke ta den med, men satte den på høykant. Kanskje noen andre tar den?? Litt artig var det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er ikke stor :)

Jeg romsterte rundt i bilen da dere sto opp.

Hørte du snakket til en "Julia" og jeg tenkte på om det kunne være den samme Julia jeg hadde lest om her.

Med et fjelltelt av den typen, så var jo ikke usansynlig.

Dette var min første tur til Snøhetta, og jeg skal helt klart opp til Vesttoppen også.

Er ikke den helt store fjellgeita, så jeg satser på de mest tilgjengelige toppene.

Men jeg går ut i fra at Vesttoppen lar seg gjøre uten for store anstrengelser.

En fantastisk stjernehimmel fredags kveld, og mega vær på lørdag !

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger,

stjernehimmelen gikk vi dessverre glipp av, vi lå i posene våre en halv time for tidlig :roll:! Da vi gikk til "telts" var det enda skyrester rund Snøhettamassivet. Men jeg fikk meg med soloppgangen til gjengjeld :evil:, og jeg har omtrent samme morgenbilde mot øst som du la ut på hjemmesiden din. Bildene og turrapport følger i ettermiddag!

Vesttoppen er veldig grei, så gled deg til den! Og ja, det var en vidunderlig klar høstdag i fjellet på lørdag!

PS: Jeg har aldri fotografert et nordlys før, så opplysningen om lukketid var spennende. Hvilke innstillinger bruker du ellers? Og setter du bare lukketiden til 5 min. eller lar du kameraet bestemme hvilket lukketid den vil bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg har aldri fotografert et nordlys før, så opplysningen om lukketid var spennende. Hvilke innstillinger bruker du ellers? Og setter du bare lukketiden til 5 min. eller lar du kameraet bestemme hvilket lukketid den vil bruke?

Jeg bruker snorutløser, da automatikken har 30sekunder som lengste lukkertid.

Det blir alt for lite når det er så mørkt.

Satte kameraet til manuell fokus, og satte avstanden til uendelig.

Blender ble satt til 5.6, og lukkeren satt til "bulb".

Brukte snorutløser som jeg låser i "nede" posisjon. Så prøver jeg meg frem.

Først 2min, 3min og 5min.

Selv på 5minutter ble bildet ble veldig mørkt, men litt justering i Photoshop hentet ut bra med detaljer.

PS! Lang lukkertid kan sluke batteri, så sørg for å ha nok ekstra batterier.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spm, hvorfor satt du blender til 5,6? Største du hadde tilgjengelig?

Bruker et Canon EF-S 17-85 f/4-5.6

Dette er mitt første nordlysbilde, og var litt usikker på hvordan utfallet ville bli.

Bildet ble tatt på 17mm, så jeg kunne nok ha brukt blender 4.

Bruker ofte å blende ned et hakk eller to for å få optimal skarphet (objektivene er skjelden sylskarp ved full blender),

så det er mulig jeg av gammel vane gjorde det.

På bildet har jeg hentet ut mere informasjon enn hva jeg var i stand til å se selv der oppe.

Bruker RAW format, så jeg har ganske mye spillerom.

Bildet er også kraftig støybehandlet i ettertid.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morro å se fine bilder fra Snøhetta!

Lett å legge merke til fjellet når man kjører Tromsø-Oslo.

Dessverre så har jeg ikke hatt tid til å stoppe der for å ta en tur opp ennå,

men håper på litt bedre tid en annen gang.

Jeg har styrt litt med skiseiling og kiting de siste åra ...

Snøhetta virker som en perfekt plass for å ta "en rask tur opp" på vinteren.

Har noen sett skiseilere/kitere på tur opp?

Hilsen Jan Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fotografert et nordlys før, så opplysningen om lukketid var spennende. Hvilke innstillinger bruker du ellers? Og setter du bare lukketiden til 5 min. eller lar du kameraet bestemme hvilket lukketid den vil bruke?

Ellers finner du tekniske kameradata for div. nordlysopptak her:

http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_oversikt_fotografer.cgi

Fra fotograflista velg Tor-Erik Eidissen eller Tom Roland...

Browse til deres nordlysbilder, og se på bildetekstene der for techspec.

Lykke til! Så får man bare vente på nordlyset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.