Gå til innhold
  • Bli medlem

Droppe regntøy for fjellduk? (helsport fjellduk pro)


Lars J

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig bra (men gammel) Norrøna goretex regnjakke, som er litt for stor å pakke med seg egentlig. Så har jeg også fått en Helsport Fjellduk Pro for et par år siden, som har hette og ermer som kan monteres på med glidelåser, og det som burde være en fordel med den er at den også kan gå over ryggsekken når man er ute på tur. Den er ikke spesielt behagelig i forhold til kroppstilpasning, dog.

Er det noen her som har droppet regntøyet helt (på flerdagsturer med usikkert vær) for en slik type fjellduk-løsning, og hvilke erfaringer har dere i såfall gjort dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Helsport Fjellduken Pro istedet for regntøy ved vandreturer i fjellet, og har gjort det rundt ti år. Fjellduken dekker sekken og hele kroppen så det er ikke behov for annet regntøy. Den viktigste fordelen med fjellduken synes jeg er luftingen. Mens man med regntøy eller gortex blir klam av kondens, så merker man ikke noe til dette med fjellduken. Jeg kan gå hele dagen i regn og luftingen gir en helt annen komfort enn regntøy. I tillegg er fjellduken lettere en mye regntøy. Ulempen kan være blafring når det blåser mye, kan da være greit å ha en snor eller et belte rundt livet.

 

Husk at Helsport Fjellduken Pro i utgangspunktet ikke er tett brukt som poncho. Min duk har vært hos Helsport til omsying i nakken der glidelåsen er fjernet og sømmen er tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerven Orginal her. Har prøvd andre og lettere ponchoer, men de har gjerne trykknapper i sidene som ikke holder når det blåser litt. Bruker brystreima på sekken gjennom armhullene for å holde duken litt på plass. I sterk vind er et belte å anbefale. Liker muligheten til å åpne helt eller delvis i front slik at det blir en slags kappe. "Hetta" på Jerven er langt fra ideel og må kombineres med lue med brem.

Liker luftingen og dette er noe jeg drar med uansett. Fungerer godt sammen med en lett regnbukse.

 

Helsport Fjellduken Pro så jeg på i høst. Mulig det var fordi manualen ikke fulgte med, men mitt intrykk var av en meget allsidig sak full av "ting-som-kan-gå-galt". Men blir man sertifisert på den, så tror jeg den er bedre å gå med enn Jerven Orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.