Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 24. januar 2014 Populært innlegg Skrevet 24. januar 2014 Pakket sekken lett for denne tredagersturen. Gikk fra Gautestad i Evje og Hornnes kommune og retning nordover. På heiene mellom Setesdal og Tovdal. Terrenget er svært kuppert og noe vanskelig framkommelig. En kilometer på kartet blir gjerne to i terrenget. Etter en uke med mye vind og snødryss hjalp det å gå på toppene og kollene der det var mest avblåst. Søkte bare ned i dalene hvor det står urskog for å fyre bål og bygge barhytte. Fordel her med lett sekk i dette vanskelige terrenget. Her kan man egentlig gå til Skafsåheia, 10 mil lenger nord uten å treffe på veg. Det ble forsøkt på 80 tallet å legge vei over her mellom Setesdal og Tovdal, men heldigvis hadde daværende miljøvernminister Torbjørn Berntsen baller nok til å stoppe prosjektet. Tredje dagen traff jeg på kraftlinjer og bøyda da mot vest og kom ned til Bygland etter en fin tur. Gikk uten kart og kompass. Hadde lagt inn 8 waypoints på min gamle eTrek GPS som jeg lovet madammen å gå innom. Hadde heller ikke mobiltelefon så jeg måtte være på Bygland før torsdag klokka 1700 ellers trykket hun på den store knappen. Temperatur stort sett mellom minus 7 og minus 10 med en skarp austavind og sno. Nare som det kalles her. Rakk tidsfristen med god margin. Fikk også tid til å fylle på med noen etterlengtede kalorier på butikken i Bygland... Pakket sekken med følgende: Helsport Spiterstulen Sovepose 1100 gram Grevling Soveposesekk 450 gram Underlagsmatte Skum 350 gram Thermarest Neo Air Underlagsmatte 450 gram Anna Ullbukse 400 gram Fleece Genser 500 gram Ullsokker og Vindvotter 250 gram GPS, Hodelykt med extra Batterier 400 gram Gryte med holder, skje, fyrstikker, tannbørste/krem 250 gram Kniv og sag 450 gram Fotoapparat 250 gram Pocket bok 250 gram Tørkerull 50 gram 3 sjokoladeplater a 200 gram. Tot 3350 kcal 600 gram 3 stk Real Turmat Tot. 1796 kcal 450 gram 2 halvlitre flaske vann 1050 gram Tørr never 50 gram Startvekt: 7300 gram i sekken som var en 48 liters Gregory Alpinisto, vekt 1640 gram. På kroppen: Unnik, Brynje bukse netting, Norønna Trollveggen Goretex bukse, tynne ullsokker, Garmont ski sko,Berghaus Gamasjer, Brynje trøye netting, Dovre tynn ulltrøye, Bergans bommulsannorakk anno 1972, Ullhals,Ullvotter og Lue. Ski: Åsnes Amundsen med 40 cm felle. Swix skistaver. Tørrfuru som ble ribbet til Luncbål: Hellar langs ruta, som kunne ha passet til overnatting dersom den hadde kommet senere på dagen: Barhytte og bål. Bedre enn det flotteste hotellrom.... Forsøk på en selfie i urskogen falt ikke helt heldig ut : God Tur !! 20 Siter
Vandrefanten Skrevet 25. januar 2014 Skrevet 25. januar 2014 Kan godt forstå at du var sulten da du kom til Bygland. Hvordan det er mulig å greie seg med så lite mat og såpass høyt aktivitetsnivå på tre dager er for meg helt uforståelig . Siter
Larsdx Skrevet 25. januar 2014 Skrevet 25. januar 2014 Imponerende lett sekk, Dag. Å gå i terreng ved tregrensa er nok løsningen for lettpakkeren om vinteren. Og virker som du hadde en flott tur. Siter
Dag G - Evje Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Skrevet 25. januar 2014 4 mil på 3 dager, Vandrefanten. Hadde feita meg godt opp i helga og inntok en mega frokost. Men det gnog litt på kvelden etter leggetid. Tror jeg vil spandere med en pose lettsaltet potetchips på neste ekspedisjon av den typen. Forbruket går en del ned når en tar det med ro og ikke stresser. Greit med ei gulrot i enden (butikk). . Joda Lars det økonomiserer å gå i skoggrensa. Slipper telt, brenner og bensin. Å gå med sekk under 10 kilo er mest som å gå uten sekk. Siter
Kjellis Skrevet 26. januar 2014 Skrevet 26. januar 2014 Knall turrapport, Dag For en behagelig vekt på sekken, imponerende. Utrolig hvor lite en klarer seg med, men jeg måtte tatt med meg litt mere mat. Siter
Martin HJ Skrevet 26. januar 2014 Skrevet 26. januar 2014 Knallfin rapport, her er det en som prioriterer lite vekt ja Tror jeg må ut å fyre opp bål i skogen med en gang etter denne lesingen. Siter
+Grimner Skrevet 27. januar 2014 Skrevet 27. januar 2014 Kjenner det blir litt ekstra til lunsj i dag Interessant at man vinterstid ikke må ha telt så lenge det er trær i nærheten... Siter
+ost Skrevet 27. januar 2014 Skrevet 27. januar 2014 Tur til inspirasjon dette, og god hjelp til å få andre (meg) til å tenke utenfor boksen. Det er utrolig lett å henge seg opp i oppfattelsen om at man må ha telt og all mulig ekstra komfort om vinteren. Du viser jo at dette ikke behøver å være tilfellet. Jeg antar du hadde snudd eller latt være å dra på tur med lite oppakning om været hadde blitt drastisk dårligere, eller hadde vært dårlig å utgangpsunktet? Siter
Dag G - Evje Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Skrevet 27. januar 2014 Været var sånn midt mellom friskt og dårligt, men helt problemfritt. Og meldingene var stabile så jeg hadde god kontroll på returtidspunkt. Drastisk dårlig vær hadde medført null sikt så da hadde den nok blitt utsatt. Siter
Larsdx Skrevet 27. januar 2014 Skrevet 27. januar 2014 Ellers er det noen småting jeg savner på lista di, Dag, litt sikkerhetsutstyr, som gaffateip og sportstape og ekstra skift med ullundertøy.Ser også at du har droppet termos. Men du har vel tenkt over det og gjort dine egne valg. Hvordan fungerer grevling som soveposetrekk? Blir det kondens og beskytter trekket mot glør fra bålet? Siter
Dag G - Evje Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Skrevet 27. januar 2014 Teip hadde jeg faktisk med, Lars. Det lå en liten rull i gryta. Ekstra skift med ullundertøy ble prioritert bort. God lufting på det tøyet jeg brukte så intet behov Passet på vannene og ble aldri våt. Grevlingen fungerer greit på denne tempen. Men har erfart kondens ved 12-15 minus. Tar heller med en ekstra sovepose da. Gnistfri tror jeg ikke den er, overdelen som er bomull / polyester. Pakker den ikke ut før bålet er på veg ned. Underdelen er av vanntett nylon. Alt i ett ok produkt med visse begrensninger. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.