Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets ubrukelige soveposer


Lindap

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10120609

Er det ikke normalt at dette skjer? Jeg trodde det var derfor man måtte bruke vapor barrier liner. Eller som vi gjorde forrige helg, å ha det så varmt at det blir plusgrader i innerteltet. Da kommer kondensen på teltet instedet.

Noen som vet litt mer om denne saken? Har de kanskje for første gang brukt dun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10120609

Er det ikke normalt at dette skjer? Jeg trodde det var derfor man måtte bruke vapor barrier liner. Eller som vi gjorde forrige helg, å ha det så varmt at det blir plusgrader i innerteltet. Da kommer kondensen på teltet instedet.

Noen som vet litt mer om denne saken? Har de kanskje for første gang brukt dun?

 

Det er normalt at det skjer, i sterk kulde er det lite fuktighet som drives helt ut av posens overflate, av kroppsvarmen. Tvert imot så kondenserer fuktigheten inne i posematerialet, så jeg tror at problemet oppstår over tid, uavhengig av hvor tett soveposetrekket er. Men kanskje raskere om trekket er helt tett.

 

Dampsperre blir litt annerledes da den ligger nærmest kroppen og fanger opp fuktigheten før den går ut i posematerialet. Men dampsperre har også sine ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt normalt at forsvaret skaffar seg ubrukelege ting, ja.

Eg har alltid teke det som ein advarsel når noko vert reklamert med at det vert brukt av forsvaret.

 

I rettferdighetens navn så var det vel at de fikk levert ubrukelige soverposer.

 

 

"De nye soveposene Forsvaret kjøpte inn flere tusen av i fjor, ble testet av Forsvarets vinterskole på Elverum. Det bekrefter Jo Gunnar Ellevold på Forsvarets vinterskole.

– Det er riktig at vi hadde soveposene til utprøving. Vi fikk først en vi ikke var fornøyd med. Leverandøren endret yttertrekket som pustet for dårlig, og den posen var vi godt fornøyd med, forteller han."

 

Produsenten har visstnok innrømmet at kvaliteten på de leverte posene ikke var god nok og ikke i henhold til bestillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I rettferdighetens navn så var det vel at de fikk levert ubrukelige soverposer.

 

Uansett kven som har skulda i dette tilfellet, er det ikkje fyrste gongen forsvaret har soveposar som ikkje fungerer. Eg hugsar godt korleis soveposen eg sjøv fekk tildelt i fyrstegongstjenesten var, han nådde med oppunder armane. Seinare fekk eg same type sovepose i heimevernet, denne posen vart ikkje pakka ut før han vart levert inn att etter endt tjeneste. Den fint pakka soveposen min vart kommentert ved innlevering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk media melder at norske forsvarets nye sovepose får isbildning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18210404.ab

 

Noen som vet hvorfor dette har skedd? Er det materialfel, eller skulle man ha brukt posen på en annen måte en det er gjort?

Endret av Tor Magnus
Flyttet meldingen din inn i den eksisterende tråden om forsvarets nye soveposer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere personer som gjerne vil ha et vannavstøtende trekk rundt sin dunpose. Slik at evt. dråper som faller fra teltet/tarpet ikke gjør soveposen våt. jeg har selv ligget ute om sommeren i bare en dunpose og da ble hele ytterste laget av dun våt av kondens. Så jeg skjønner prinsippet når du sover ute. Men om vinteren kan det kanskje bli for tett og kan det uansett lønne seg med VBL på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere personer som gjerne vil ha et vannavstøtende trekk rundt sin dunpose. Slik at evt. dråper som faller fra teltet/tarpet ikke gjør soveposen våt. jeg har selv ligget ute om sommeren i bare en dunpose og da ble hele ytterste laget av dun våt av kondens. Så jeg skjønner prinsippet når du sover ute. Men om vinteren kan det kanskje bli for tett og kan det uansett lønne seg med VBL på innsiden.

 

Dampsperre er en stor fordel når det gjelder å bevare isolasjonsevnen i posen gjennom en lang vintertur, men gir også redusert komfort. Så det blir en avveining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt normalt at forsvaret skaffar seg ubrukelege ting, ja.

Eg har alltid teke det som ein advarsel når noko vert reklamert med at det vert brukt av forsvaret.

 

 

Og når tjenestegjorde du? 

 

Det har skjedd en aldri så liten revolusjon på PBU (Personlig Bekledning og Utrustning) innen Forsvaret siden invasjonsforsvaret ble avviklet. Bl.a: 

 

 

- Ullbasert nettingundertøy

- Tykkere ullfrottèundertøy 

- Ullundertøy (type boxer, truse)

- Membranjakker goretex

- Membranbukser goretex

- Nye moderne stridsvester

- Balaclava i ull 

- Ny type ullsokker, tynn og tykk utgave

- Hodelykt

- Skytebriller med utskiftbart glass

 

Osv. 

 

Jeg tjenestegjorde mellom 1999 og 2010, og opplevde den store utskiftingen av materiell som har funnet sted. Det utstyret dagens norske soldater ikler seg, er av meget høy kvalitet jevnt over. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordhauk artig at Forsvaret nå har ullnetting innerst. Jeg var til førstegangstjeneste i 97-98, og fikk tillatelse til å benytte egen ultrøye og ullstillongs i stedet for hvit under og over lang, som jo er "gode"bomullsplagg. Men det var på egen risiko...

I denne saken er det godt å se at Forsvaret tar grep til fordel for gutta, alternativet ville jo vært verre enn påtvunget bomullsunderrtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i forsvaret og har utlevert den aktuelle soveposen (bare posen, ikke yttertrekket det er snakk om her). Det jeg sier nå reprensenterer på ingen måte forsvarets meninger ut over det som er gjengitt av talspersoner i media, ønsker bare å oppklare situasjonen litt. Jeg kjenner kun til saken ut fra media og noe bruk av min egen sovepose.

 

Dette dreier seg om at produsenten har levert et parti feilproduserte trekk som skal utpå selve soveposen. Slik jeg ser det kan ikke forsvaret kladres for dette. Denne saken må kunne anses som en ren reklamasjonssak, noe som de fleste her inne har vært borti på sitt eget turutstyr. Media bør derimot få litt skyld for å ha blåst dette ut av proposjoner og skapt dårlig omdømme av forsvaret. Selv anser jeg soveposen som veldig god.

 

Når det kommer til forsvarets øvrige bekledning og utstyr er dette av en helt annen standard i dag, enn hva mange her inne hadde i sin førstegangstjeneste. Et poeng som også er viktig å ta opp, som ikke kommer så godt frem til den menige soldat i vanlig førstegangstjeneste er at dette utstyret skal fungere godt nok til alle i hele forsvaret i strid! De utfordringene dette medfører i funksjonalitet og ikke minst forsyningslinjer gjør at ikke alt kan sammenlignes direkte med sivilt utstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når tjenestegjorde du? 

1998

Et poeng som også er viktig å ta opp, som ikke kommer så godt frem til den menige soldat i vanlig førstegangstjeneste er at dette utstyret skal fungere godt nok til alle i hele forsvaret i strid! De utfordringene dette medfører i funksjonalitet og ikke minst forsyningslinjer gjør at ikke alt kan sammenlignes direkte med sivilt utstyr.

 

Det er eg fullstendig klar over, og det er ein av grunnane til at eg er skeptisk til ting som vert reklamert med at det vert brukt av forsvaret. For meg er slike formuleringar i reklame og produktomtale ei påminning om at det truleg finnst andre produkt som passer betre til mine behov ;)

Når det gjeld mitt personelge inntrykk av forsvaret, vil det naturlegvis for alltid vera prega av korleis mine eigne opplevingar var då eg sjølv var ein del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i forsvaret og har utlevert den aktuelle soveposen (bare posen, ikke yttertrekket det er snakk om her). Det jeg sier nå reprensenterer på ingen måte forsvarets meninger ut over det som er gjengitt av talspersoner i media, ønsker bare å oppklare situasjonen litt. Jeg kjenner kun til saken ut fra media og noe bruk av min egen sovepose.

 

Dette dreier seg om at produsenten har levert et parti feilproduserte trekk som skal utpå selve soveposen. Slik jeg ser det kan ikke forsvaret kladres for dette. Denne saken må kunne anses som en ren reklamasjonssak, noe som de fleste her inne har vært borti på sitt eget turutstyr. Media bør derimot få litt skyld for å ha blåst dette ut av proposjoner og skapt dårlig omdømme av forsvaret. Selv anser jeg soveposen som veldig god.

 

Når det kommer til forsvarets øvrige bekledning og utstyr er dette av en helt annen standard i dag, enn hva mange her inne hadde i sin førstegangstjeneste. Et poeng som også er viktig å ta opp, som ikke kommer så godt frem til den menige soldat i vanlig førstegangstjeneste er at dette utstyret skal fungere godt nok til alle i hele forsvaret i strid! De utfordringene dette medfører i funksjonalitet og ikke minst forsyningslinjer gjør at ikke alt kan sammenlignes direkte med sivilt utstyr.

 

Bra skrevet. Tror de fleste her er mest interessert i å lære - jeg opplever ikke blame-throwing på dette forumet.

 

Litt nysgjerrig: Forsvaret har en del krav, som ikke sivilt har. Når det gjelder typ soveposer, vet du noe om hvilke 'andre' krav forsvaret stiller? På én nivå må det ju være en del saker som 'skal kunne brukes i fuktig miljø over lang tid', men hva blir slike krav til på en mer detaljert nivå? Igjen, jeg spør før å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i forsvaret og har utlevert den aktuelle soveposen (bare posen, ikke yttertrekket det er snakk om her). Det jeg sier nå reprensenterer på ingen måte forsvarets meninger ut over det som er gjengitt av talspersoner i media, ønsker bare å oppklare situasjonen litt. Jeg kjenner kun til saken ut fra media og noe bruk av min egen sovepose.

 

Dette dreier seg om at produsenten har levert et parti feilproduserte trekk som skal utpå selve soveposen. Slik jeg ser det kan ikke forsvaret kladres for dette. Denne saken må kunne anses som en ren reklamasjonssak, noe som de fleste her inne har vært borti på sitt eget turutstyr. Media bør derimot få litt skyld for å ha blåst dette ut av proposjoner og skapt dårlig omdømme av forsvaret. Selv anser jeg soveposen som veldig god.

 

Og derfor er Internett fint: det hender at man hører ting direkte i stedet for gjennom journalister.

 

Ikke at jeg har greie på slikt, men ut fra hva som sies over, så kunne Forsvaret kanskje bruke yttertrekket som VBL-innerpose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.