Marhaug Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Hei jeg lurer på om noen kanskje vet noe om hvordan det er å ta med gps/elektronikk som er kjøpt på svalbard til fastlandet igjen, blir det moms pålagt når man reiser tilbake igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 18. januar 2014 Del Skrevet 18. januar 2014 Ja. Samme regler som om du har vært i utlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marhaug Skrevet 18. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2014 og grense pris er 6000kr før man må betale moms, når man reiser ned med varen selv? og de vanlige 200 kr ved sending fra svalbard? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyrfing Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så vidt jeg vet gjelder samme regler mellom Svalbard og fastlandet som mellom utlandet og Norge: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Osen Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Hvordan kan de dokumentere at den er kjøpt på svalbard og ikke nå du hadde med deg når du reiste dit? Er tolla som må dokumentere at du har gjort noe ulovlig. Ikke du som har bevisbyrden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellgeitå Skrevet 19. januar 2014 Del Skrevet 19. januar 2014 Så vidt jeg vet gjelder samme regler mellom Svalbard og fastlandet som mellom utlandet og Norge: http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=233863&epslanguage=no Det er helt korrekt. Nå er det vel få GPS-enheter som koster så mye mer enn rundt 3000 kr, så med mindre du skal handle veldig mye annet, så er ikke dette noe problem. Du går bare på grønt når du skal igjennom tollen. Handler du for mer, så må du gå litt fortere, og se litt mer uskyldig ut når du går igjennom grønt. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirik78 Skrevet 20. januar 2014 Del Skrevet 20. januar 2014 Hvordan kan de dokumentere at den er kjøpt på svalbard og ikke nå du hadde med deg når du reiste dit? Er tolla som må dokumentere at du har gjort noe ulovlig. Ikke du som har bevisbyrden Her tar du feil. Du kan bli pålagt å fremlegge bevis for at gjenstanden er kjøpt før du reiste ut av landet. Det riktige når man tar med seg dyre gjenstander ut er en tur innom tollen på utreise for å få et papir på dette. Kan du ikke dokumentere verdi så er det tollens oppgave å fastsette verdien skjønnsmessig ved innreise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dimex Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg ville nok ikke tatt orginalemballasjen med hjem i allefall. Synes det virker som om at tollerne kontrollerer mye hyppigere på flyene fra svalbard enn andre steder jeg har reist fra. Folk flest har fotoutstyr for mye større verdier enn en gps, og jeg har aldri hørt at noen har fått problemer på veien hjem, hva med en gjennomsnittlig iphone feks. de ligger vel fint på den 6000kr grensa? Når det er sagt, ikke stol blindt på at prisene er lavere der oppe, sjekk det før du handler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marhaug Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Har vært noen turer oppe der nå, men endte med at jeg kjøpte her nede på fastlandet, like billig + større utvalg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.