Gå til innhold
  • Bli medlem

et steingalt spørsmål - geologi for viderekomne?


REJOHN

Anbefalte innlegg

På en tur langs stranden kom jeg over noen steiner, som var litt utenom det vanlige.

 

Nå er vel all masse her på Jæren kommet langveis fra, men hvor i alle dager har slike greier sin opprinnelse.

 

Steinen (det var flere) har en tydelig inndeling i en svart stein og øverst (kan selvsagt være bunn) en helt hvit del.

Skillet er klart, og temmelig rett (vannrett?)

 

For meg (som er helt uten kunnskap på området) kunne det se ut som om den underste delen var forsteinet leire - sort og jevn.

Men hvordan har det hvite da kommet til?

 

post-1073-0-01022500-1389779243_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen kan ha fraktet den med seg. Det forekommer for eksempel ikke flint blant norske bergarter, men på strendene fra Lista til Jæren kan man ganske ofte finne knoller med flint som er frosset fast i isflak i Danmark f.eks, og drevet i land her i Norge.

 

Men denne kan sikkert komme fra Norge (på et eller annet vis).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet består av forskjellige bergarter som jeg tipper har oppstått pga forskjellig klima igjennom mange år. Bildet jeg har lagt ved viser jo et fjell med mange forskjellige farger. La spesielt godt merke til det i det området bildet er tatt (nordsiden av Hallingskarvet nasjonalpark). Steiner kommer jo fra fjell. At fjellet sprekker og det løsner biter. Jeg tipper at steinen du fant er en fjellbit som har løsnet i et område over to bergarter. Bah....vanskelig å prøve å forklare noe man egentlig ikke kan noe om og ihvertfall ikke kjenner terminologien. Skjønner du hva jeg prøver å forklare? Høres det noe som helst fornuftig ut?

post-8184-0-58115100-1389782338_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breane kan ha frakta steinane dit under istidane. Jæren var vel dekka for både 20, 60 og 90.000 år sidan.

Samansmelting er vanleg, noko både Dag G er inne på og Elisabeth-81 dokumenterar med sitt foto.

Ein geolog kan kanskje svare på kor steinane stammer frå ut ifrå kva type stein som er samansmelta.

 

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=landet%20blir%20til&p=1&r=1&cid=255453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.