Gå til innhold
  • Bli medlem

Hæl-låsing/stabilisering av telemarkstøvler - noen tips?

Gunnar

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en dingseboms/et system der jeg kan låse eller sidestabilisere hælen på telemarksstøvlene mine innenfor rammen av en ordinær telemark vaier eller frontbinding. Hensikten er selvfølgelig å ha muligheten til å kjøre litt alpin light når muligheten/behovet byr seg (ekstra stabilitet når teknikken svikter).

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Låsing av hælen er høyrisikoaktivitet; et fall kan være invalidiserende! Anbefaler at du heller skaffer deg kraftigere støvler og bindinger og kjører telemark. Selv går jeg toppturer med Scarpa T1 og Bomber Bishop, en solid pakke som aldri svikter. Tungt og deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du heller skaffer deg kraftigere støvler og bindinger og kjører telemark.

Et par dager i skibakke med muligheter for løssnøkjøring gjør underverker. Hvis du ikke faller minst 1 gang pr tur, har du ikke prøvd hardt nok :!: Stive sko/bindinger og litt bredde på skiene hjelper selvfølgelig på :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter en dingseboms/et system der jeg kan låse eller sidestabilisere hælen på telemarksstøvlene mine innenfor rammen av en ordinær telemark vaier eller frontbinding. Hensikten er selvfølgelig å ha muligheten til å kjøre litt alpin light når muligheten/behovet byr seg (ekstra stabilitet når teknikken svikter).

Noen tips?

Alpin light kjører du greit med de fleste typer fjell/telemarkski og ditto støvler hvis du trener inn teknikken. Det krever jo en del jobbing i skibakken, men er absolutt å anbefale fordi du da har et større reportoar å spille på når det virkelig gjelder ut i fjellet. Prøv å kjøre som om du hadde carvingutstyr (lat som om du har låst hælen til skiene) neste gang du er i en skibakke. Med litt justering av teknikken så finner du ut at det går forbausende lett.

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvordan har du kommet frem til den komboen? Det klassiske settet med sko og bindinger er Scarpa Denali og Fritschi Diamir - Svært få erfarne kjørere har noe negativt å si om det. Når det gjelder ski annbefaler jeg og de fleste andre brukere av slikt utstyr at du prioriterer egenskaper på vei ned. Vektforskjellen mellom de letteste frikjøringskia og spesial randoneeski er faktisk ganske liten, men forskjellen på vei ned er definitivt merkbar. Spesialskia er ustabile, spinkle og er hverken fugl eller fisk. Eksempel på gode toppturski er Atomics R:ex eller Tm:ex, eller hvis du søker virkelige utfordringer; Sugar Daddy som er ei ordentlig feitski. Rexen er en fin alroundski som duger under de fleste forhold og som faktisk har bredde nok til å flyte oppå litt pudder også. Foreslår at du søker etter utstyr på hhv friflyt.no (småpupertal men ok) eller freeride.nu - svensk, bra side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hva så hvis Fritchi/Scarpa er det klassiske - at Dynafit er bedre å gå med er det vel få som betviler? Har selv valgt Dynafit fordi jeg stort sett går fra bunnen - dvs oppoverturen tar veldig mye lengre tid enn nedoverturen. Skoen (4 tlt) er veldig myk, og krever at den som kjører vet hva han gjør - kommer man bakpå er man ute å kjører. Jeg har nå nærmest slitt ut utstyret, og skal kjøpe nytt. Litt usikker på hva jeg velger, men er relativt sikker på at det blir dynafit binding. Denne bindingen er både lettere og sterkere enn fritchi - holdbarheten er nok det som teller mest for meg nå. Det jeg ikke liker med Dynafit bindingene er at det er vanskelig å skifte fra kjøre til gå modus (jeg ender med å ta av skiene), fra gå til kjøre-modus går greit.....kanskje ikke det store problemet, bortsett hvis man skal krysse store flater uten feller etter en nedkjøring. På sko er jeg usikker. Tviler på at jeg velger Scarpa - resten av familien (bror, far og mor) får gnagsår med scarpa og får gnagsår, så jeg velger nok Lowe, Garmont eller dynafit. Ski - blir nok noe billig og lett på rundt 175/180... Jeg kjøper utstyrert mitt på middelhavskysten i frankrike. De store kjedene (f.eks. Decathlon) har ofte mye bra og billig. For to år siden kjøpte jeg Fischer Touring Extreme for 100 euro....kort sagt Randonee er ikke så dyrt hvis du ikke kjøper årets modell, og ikke kjøper det i Norge. Tror egentlig at Dynafit med Fiscer Air Carbon er den perfekte kombinasjonen i Norge - ikke alt for bratt samt lang annmars.....det er jo tross alt en grunn til at de fleste ikke velger randonee - så da er randonee light kanskje ikke et dumt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rexen er en fin alroundski som duger under de fleste forhold og som faktisk har bredde nok til å flyte oppå litt pudder også. Foreslår at du søker etter utstyr på hhv friflyt.no (småpupertal men ok) eller freeride.nu - svensk, bra side.

En kommentar til. Når det er pudder er det jo gøy å pumpe også. Har selv et par AK Rocket stående og i pudder blir de kjedelige: det blir nesten som bakkekjøring. Noe annet er at det er litt skummelt å satse alt for mye når man er langt unna hjelp - det er fort gjort å kjøre på stein e.l. Brede ski er viktigere i skiftende forhold, og i gjennomslagsforhold - med brede ski kan man kjøre normalt når man med mid-fats er mest redd for å brekke beina...... MEN, det er jo smak og behag. Jeg er god på ski (nedover), men har dårligere kondisjon enn turkameratene mine....så derfor har jeg valgt gå-komfort/vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går an å se sånn på det og. Min tilnærming er "alpin" og velger ofte bort fjell med lang innmarsj. Når det gjelder opplevelsen av kjøre ski i pudder er jo den i aller høøyeste grad individuell. Selv synes jeg ingenting slår surfefølelsen med skikkelig feite planker og stor fart. Og med tanke på risikovurdering er utvilsomt breie, solide ski et pre. Selv er jeg så lat og utrent at jeg desverre ikke orker å dra med meg Big Daddy eller Stockliene på topptur, men akk så mange ganger har jeg drømt om at det var de som lå under meg når jeg står på toppen eller sliter med skrensesvinger under vanskelige forhold. Da blir selv mid-fats som feks overnevnte Rex/tmex for spett, og for min del blir selve totalopplevelsen ødelagt hvis skia på vei ned blir det svake punktet...Men igjen - vi har ulike tilnærminger til fjellsport og det er jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jag kör med Atomic TM:EX, dynafit TLT och Garmont Megaride. Det är ett par gaska styva skistövler, lättare än ett par gamla Scarpa Denali, men ändå ganska styva. Finns på rea på www.telemark-pyrenees.com Dynafit TLT 700 är ännu styvare.

Allt du behöver veta om Dynafit: http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit_faq1.html

Den flexar mindre än Freeride iallafall: http://www.wildsnow.com/backcountry-blog/backcountry-ski-017-flex.html

Scarpa F1 verkar lite väl mjuk, läs här: http://www.wildsnow.com/articles/scarpa_f1_boot/f1_review.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.