Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra telemark til rando. Trenger tips

Lompa

Anbefalte innlegg

Etter en mannsalder på telemarkski tar jeg nå steget over til rando. Er ikke like sprek i lårene som før, og etter en lang dags marsj til toppen er det for lite saft igjen i lårene til å gi skikkelig gass på vei ned. 

Jeg går ganske snille toppturer. Ingen ekstremheng eller smale renner hvor man dør hvis man faller.. Har for stor respekt for snøskred til å oppsøke pudder i bratta, så jeg trenger ikke flytebrygger. Har en plan om å gå Haute Route en gang, så utstyr som passer til det kan kanskje passe?

Jeg ønsker en ski som er lett, og samtidig god å kjøre med. Tenker ca 8-10 cm under foten. Ikke mer enn 10. Er 2m lang, og trenger litt lengde på skia. Må gjerne ha litt rocker, men de må ikke bli nervøse når det blir litt fart med skiseilet.

Fant et par Dynafit TLT4 EVO støvler på billigsalg, så jeg bygger derfra… 

Tar veldig gjerne imot tips både om ski og bindinger.

Eller bytte…?

Hvis noen har passende utstyr og vil bytte med et par bra Dynastar Legend (192 cm) med Cobra og Scarpa T-Race (passer str 46/47, aldri "bakt") så kan jeg være interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, jeg sliter ikke akkurat med for sure lår på nedturen da jeg er 18 år, men gikk allikevel over til rando, jeg er kanskje ikke den med aller mest erfaring på baken, men noen gode tips kan jeg sikkert gi. Jeg satset for 1,5 år siden på telemark-utstyr og gikk for følgende åsnes storetind carbon som er en lett toppturski med gode kjøre og svingegenskaper, skien er lett, og ligger mellom 8-10 på midten, jeg hadde voile 3-pin binding(wier-binding) med fischer BCX8 sko(ganske stiv og i tillegg myk for oppturen, med andre ord gode gåegenskaper) jeg gikk nå i desember over til rando-utstyr! Da det er lite snø i nord har jeg ikke begitt meg ut på de store turene, men litt erfaring har jeg fått :) Jeg gjorde følgende, pga gode erfaringer med skien og gode råd fra erfarne toppturfolk beholdt jeg skiene, jeg byttet ut bindingen med en dynafit TLT speed binding. Det er to grunner til dette: 

1. bindingen er lett, dersom de skulle vært veldig mye tyngre ville de svekket nedoveropplevelsen, allikevel har bindingen de samme funksjonene og jeg har erfart dem som et godt valg

2. Jeg kunne ikke satset på en marker med hel plate, disse ville med andre ord blitt for stiv og jeg kunne risikert og rive bindingen av skien. I tillegg satser jeg ikke på ekstremturer og behøver ikke det stiveste og mest ekstreme selv om dette er topp-off-the-line utstyr

Når det kom til valg av sko fulgte jeg fortsatt lettvektstrenden, jeg gikk da for en dynafit TLT5 Mountain sko, denne skoen er en lett randosko, stiv og har veldig god gåfunksjon. Bakdelen med denne er at den ikke er så fryktelig varm, men dette har ikke jeg noe problem med, det sies at det skal gå ann å skifte støvel i skoen, en thermo støvel med andre ord...

Bindingene veier 4-500 g hver, skoen rundt 1 kg og skiene rundt 2!!(nevner det dersom det er av interesse :)

Jeg har hatt noen turer med skiene i området og jeg har hatt gode opplevelser med pakken :)(kan nevne at det mest var "rett-frem", men noen nedturer var det)

Har også kitet med skiene og det funket kanon!

Endret av gjoera
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.