fjellulven Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hei fjellfolk. Ved klatring er det jo vansklighetsgrader på klatringen, men er det også dette på bestigning av topper uten klatring? Jeg mener da ved bruk av kunn bena,hehe..... Hvis det er dette,åssen blir dette regnet ut? /wolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thrill Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Stigning (opp/ned), lengde, terreng er vel faktorar ein bør ta med. Vanskelegheitsgrad finn du på etojm.com (http://www.etojm.com/Norsk/topper.htm), inndelt i lett, middels og vanskeleg. Dette gjev iallefall ein liten peikepinn. Elles er informasjonen om kvar topp i dei fleste tilfelle veldig god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Finnes sikkert en haug med måter å gradere turer uten klatring på. Et eksempel fra Fjellhug-boka som omhandler Sykkylven/Sunnmørsalpane -Gradering ved stjerner, 1-6 -seks stjerner er i grenseland mot klatring/tausikring (klatring grad 2+/3-). -fem stjerner, bratt klyving og/eller brepassering, tausikringskunnskap kan være påkrevd. -fire sterjern, kan ha innslag av klyving, men ikke utsatt eller vanskelig. -ei til tre stjerner, enkle turer, også for barn. I tillegg påvirkes antall stjerner av bratt/tung, antall nøydemetre. F.eks er Slogen fra Øye fått 5 stjerner pga sine 1500 vertikale, samme gradering har Søre Brekketind, den har klyving/klatring grad 2 men langt færre høydemetre. Forbehold om at jeg har husket riktig Den nye boka om S&fj, har ikke den gradering med fjellstøvler? 1-5? Sikkert omtrent i samme leie som det jeg har skrevet over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 I boka vår som kommer har vi forsøkt å lage en vanskelighetsgrad. Egentlig bare en videreføring av etojm.com, men litt mer distingvert med 1-5 stjerner inkludert halve stjerner slik at det er 9 ulike nivåer. Dette gjelder da 2000m og som alle vanskelighetsgrader blir det litt subjektivt, bl.a. med tanke på hvilke faktorer som skal vektlegges. Det tas hensyn til lengde, antall høydemetre, grad av luftighet / utsatthet, krav til utstyr og erfaring (bre m.m.) og teknisk vanskeligheter (klatring). Så får vi se hvordan denne blir mottatt. Generell vanskelighetsgradering har lang tradisjon i alpene der franske betegnelser som F,PD,AD,D etc. benyttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Hehe, jeg kan ikke annet enn le når jeg tenker på hvor syyykt bra boka til Morten blir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.