Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke og bukse med membran

thrill

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg er lei av å svette med regntøy på tur, og vurderar no noko meir pustande.

Fint om nokon kan koma med konkrete tips til både jakke og bukse.

Krava mine er:

- pustande stoff, ventilasjon

- slitestyrke

- vind- og vanntett

- vanntette glidelåsar og vindklaffar

- utvendige og innvendig(e) lommer

- hette med innstramming som følger hovudets bevegelsar

- innstramming ved livet

- bevegelegheit

- heilårsbruk

- forsterka i typiske slitasjeområder

- få saumar

Håpar nokon framleis har tips på lager.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Skulle noen produsent kunne innfri alle kravene, da har de garantert meg som kunde.

Norrøna har til nå hatt de beste løsningene for meg (Trollveggen jakke og Dovre bukse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel. Eg vurderar likevel å importere Arc'Teryx Alpha SV-jakke og Theta SK-bukse frå USA eller Canada, når dette blir sendt som gåve frå butikk får eg det til halv pris i førehald til norsk butikk. Det kjem også eindel under alternativ frå Norrøna.

Edit:

Har brukt ustyret ei veke no, og er imponert. Alle krava eg stilte på førehand er innfridd og passforma er utruleg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Takk for innspel. Eg vurderar likevel å importere Arc'Teryx Alpha SV-jakke og Theta SK-bukse frå USA eller Canada, når dette blir sendt som gåve frå butikk får eg det til halv pris i førehald til norsk butikk. Det kjem også eindel under alternativ frå Norrøna.

Edit:

Har brukt ustyret ei veke no, og er imponert. Alle krava eg stilte på førehand er innfridd og passforma er utruleg bra.

Hvilken butikk var villig til å sende som gave?

Pingu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. jakker, så er det maaaaange gode alternativer. Den nevnte Norrøna Dovre er "bunnsolid", men ofte spiller detaljer og farger også inn - og noen vil ikke ha grønt.

For all del - legg vekt på at det er en skikkelig hette som går opp til nesekanten foran og har avstivet skygge. Plass til lue bør det også være inni hetta.

Men i forhold til bukse - sjekk ut Bergans Derimax bukser. Derimax puster litt dårligere enn GoreTex, men sjelden noe problem på beina. Fordelen med Bergans buksene er at de er lettere, mykere og smidigere enn goretex - og slitestyrken er bra. Har selv brukt Skogshorn II buksen på fjellet og på jakt de senere år og er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å kjøpe en jakke med glidelåser under armen. Jeg bruker disse stadig for å regulere temperaturen. Noen bukser har også regulering med glidelåser.

jeg er veldig fornøyd med Bergans Breheimen II når jeg går en hel dag i regn eller kaldt vær. Bukse er foret med netting som gjør at den føles mer behagelig enn f. eks. en paclitejakke som jeg har brukt. Ved oppholdsvær bruker jeg heller en vanlig turbokse. Samme med Goretexjakke, den funker bare ved regn eller kaldt være. Ellers heller en vanlig tynn vindjakke eller softshell som det også kalles.

Det finnes ikke noen perfekt helårsjakke eller allværsjakke. Hvis noe er vanntett puster det per definisjon ikke godt nok ved vanlige temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.