Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til tur i Dovrefjell påske 2014?=)


Umbros

Anbefalte innlegg

Hei dere,og godt nyttår!

Håper ikke jeg poster denne på helt feil forum, isåfall er det bare å flytte den :)

Jeg og mannen har veldig lyst til å ha en fjelltur i Dovrefjell i påsken 2014, dette blir da 17-21 April om ikke mitt hode tar helt feil fra hva jeg så på kalenderen!

Vi kunne tenke oss å legge turen til en bemannet DNT hytte i dovrefjell, hvor det ikke er ALT for langt å gå fra bil og til hytte,eventult og aller helst hvor det går å ta tog og deretter taxi eller lignende ett stykke mot hytten. På hytta er planen å gå små dagsturer på truger eller ski fra hytta.
Det blir ikke den mest voldsomme turen da jeg er gravid med termin i  Juli og derfor ønsker en tur som er rolig men hvor vi alikevel kan komme oss litt ut og nyte "alenetid" før mini melder sin ankomst :)

Om dere vet om turer og hytter som fyller disse kriteriene men som ligger i andre fjellkjeder så rop ut, det meste av interesse men vi har i utgangspunktet sett for oss Dovrefjell :)

I forhold til hvor vi er bosatt så er det i Rogaland, men har allerede vært flere turer over både hardangervidda og gudbrandsdalen + jotunheimen så vi ser ikke på det som noe problem med reisevei sålenge det er verdt det dit vi kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste betjente DNT på Dovrefjell er Snøheim. Da kan du reise kollekivt til Hjerkinn, men må gå på ski derifra og inn til hytta (13 km i lettgått terreng). Noen betjente finnes også lenger vest i Sunndalsfjella, men også der må du regne med å gå et stykke. Et annet alternativ kan være Trollheimen med Gjevilvasshytta eller Jøldalshytta. Du må bruke skia, men de er lett oppnåelige om hoftene fortsatt er samarbeidsvillige i påska :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hvor vi er bosatt så er det i Rogaland, men har allerede vært flere turer over både hardangervidda og gudbrandsdalen + jotunheimen så vi ser ikke på det som noe problem med reisevei sålenge det er verdt det dit vi kommer :)

Det finnes jo en del ubetjente/selvbetjente hytter i nærheten, hvor det er mulig å ta inn for påsken.

Utenom hyttene på ruten Ådneram Haukeliseter, er det normalt ikke mange folk på hyttene i påsken.

(Sandvatn og Taumevatn er de mest populære i så måte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.