Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjøre opp bål i våt skog

Dal-z

Anbefalte innlegg

"Indianer metoden" fungerer greit, (med tørr ved), men ikke så godt hvis det regner. Og ennå dårligere, hvis noe av veden er litt fuktig på utsiden. Da er det fordel med varme fra undersiden.

Metoden du beskriver, tenner vel også opp hele vedhauen og ikke bare på toppen. Hvis en får fyr, brenner alt nesten samtidig og en får et unødig stor flamme. For de som kan bruke metoden, er den perfekt for å ha bål gjennom hele natten. Men det krever lite vind, eller et skjermet sted. Lettere å skjerme et  bål (i bunn), ved den vanlige bålformen, men det må "mates". Lærte metoden for mange ti-år siden, men benytter den skjelden.

Er en i barskogen, kan en tenne opp et lite bål under et egnet (tett med bar) grantre. Da sitter en tørt og bålet får lite vann på seg. I åpent lende, er det vel ikke mye poeng å tenne bål i regnvær, selv om en klarer å tenne opp. :)

Aner ikke hvor du har alt det der fra. Etter at jeg begynte med denne metoden har jeg aldri problmer med å tenne bålet. Funker brillefint, nettop fordi man får sterk varme med en gang, og slipper å sitte der å mate bålet. Det første jeg gjør er å tenne bålet. Bygger opp slik som tegningen, stikker en fyrstikk borti og dett var det. Jeg er fri til å konsentrere meg om andre ting, og har bålet å varme kalde fingre på underveis, mens kaffkekjelen alt er til kokings

For stort bål? Da bruker man mindre ved til strarten på bålet. Resultatet blir nemlig også en skikkelig glodhaug slik det et blir lettere å holde båket i gang, og man får tørk på våt ved. 

Det som har skjedd nesten samtlig ganger jeg har prøvd den tradisjonelle metoden, er at bålet aldri kommer skikkelig i gang eller rett og slett slokner av seg selv, mens man sitter der og finmater i håp om at det snart skal flamme opp. Helt håløst. Med opp-ned metoden får man skikkelig bål med en gang...og ikke minst god trekk siden amn fyrer opp på toppen. Varme stråler i alle retninger, og det blir fort en liten glodhaug på toppen også som hjelper til å tørke/ fyre opp veden under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg, at skal en på poppulære steder, bør en kanskje ha med noe medbrakt og la bjørka være i fred. :)

Ellers har bjørka har stor evne, til å reparere seg selv. Og en en trenger ikke store biten, for å få start på et bål. Og en skal aldri fjærne barken helt inn til stammen på treet. Bjørkenever består jo av mange lag. Og min et lag bark, bør væe igjen på treet.

Enig der. Jeg tar forøvrig bare det som er helt løst når jeg tar never. Og går jeg forbi en plass med masse slik løsnever på trærne så samler jeg never der. Tar gjerne med litt ekstra som jeg legger i en vanntett pose jeg har til det formålet. Så har jeg altid tørr never med meg. 

Liker også å fyre opp bålet med flint og stål på gammemåten jeg. En ting er det at jeg syns det er greit å holde den kunsten ved like, et annet poeng er at det er moro. Men har selvsagt med meg 

både fyrstikker og lighter...noen gnager er man rett og slett sliten og vil bare ha bålet i gang så man får laget seg noe varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.