Gå til innhold
  • Bli medlem

Video fra sommerens langtur

AndersOskar

Anbefalte innlegg

Hei!

I sommer gikk jeg (og frøkena) langtur. Ruta var i grove trekk:

Åndalsnes-Sunnmørsfjella-Dovre-Rondane-Vestfjell Alvdal-Tynset-Femundsmarka

Med meg tok jeg med speilrefleksen og har her forsøkt å lappe sammen et knippe av høydepunktet fra denne fantastiske ruten. I alt brukte jeg 3 uker.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der så ut som en skikkelig flott tur! Når startet og sluttet turen? Jeg så endel insekter på ett av klippene. Dere brukte hytter noen ganger så jeg, men brukte dere bare det? Sånn ca vekt på sekken, og lengde på dagsetappene kunn jo være greit å vite hvis noen tenker på samme strekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så ut som en skikkelig flott tur! Når startet og sluttet turen? Jeg så endel insekter på ett av klippene. Dere brukte hytter noen ganger så jeg, men brukte dere bare det? Sånn ca vekt på sekken, og lengde på dagsetappene kunn jo være greit å vite hvis noen tenker på samme strekning.

Turen begynte 29. juni, og var ferdig nøyaktig 21 dager senere. Har lagt ved en basic rute over turen og en oversikt over de forskjellige hyttene. Det var mulig å gå fra hytte til hytte hele turen, veldig behagelig og praktisk. 

Den første uken var sekken tyngst og var opp i mot 30kg. Det skyldetst at de første hyttene var uten matforsyninger. Etter den første uken, ble dama plukket opp på Vangshaugen, her kvittet jeg meg med en del klær jeg hadde for mye, vadetau og litt annet småstash. Da fikk jeg sekken ned i ca 23-25 kg. 

De fleste dagsetappene var overkommelig. Den lengste var fra Grøvudalshytta til Åmotdalshytta, beregnet til 9-11 timer, men jeg hadde fint vær, ferske forsyninger og god tid, så det var intet problem! 

Budsjettet mitt var på ca 10.000. 

post-11645-0-80707400-1388238222_thumb.p

post-11645-0-11246300-1388238343_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I sommer gikk jeg (og frøkena) langtur. Ruta var i grove trekk:

Åndalsnes-Sunnmørsfjella-Dovre-Rondane-Vestfjell Alvdal-Tynset-Femundsmarka

Med meg tok jeg med speilrefleksen og har her forsøkt å lappe sammen et knippe av høydepunktet fra denne fantastiske ruten. I alt brukte jeg 3 uker.

http://vimeo.com/82133147

Veldig fin film, ser ut som en herlig tur.

Brukte du kun speilrefleksen når du filmet dette? Eller bruker du gopro også?

Har lyst å filme litt på turene mine fremover og. Har et speilrefleks som jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin film, ser ut som en herlig tur.

Brukte du kun speilrefleksen når du filmet dette? Eller bruker du gopro også?

Har lyst å filme litt på turene mine fremover og. Har et speilrefleks som jeg tenkte å bruke.

Takk for det! 

Her har jeg brukt utelukkende et Speilrefleks. Et Canon 550d oppsatt med Magic Lantern firmware (Gjør kameraet mer fleksibelt og muligjør en del manuelle instillinger ved filming, som blender, shutterspeed og audiogain). Av objektiver hadde jeg med et standard 18-55m, 50m f1.8 og et 70-300m. I tillegg har jeg en Røde Mic Pro, som er oppsatt i blitzskoen på apparatet. Speilrefleksen monterte jeg med hjelp av dette geniale feste på hoftebelte, slik at det var tilgjengelig hele tiden. Jeg bestemte meg også for å ikke være redd for kameraet, slik at jeg kunne ha det tilgjengelig i flest mulig situasjoner.

Speilrefleks er et genialt verktøy, og gjør det mulig og kapre mange situasjoner. Det jeg opplevde, var at speilrefleksen krever at du tar deg god tid til å ta de gode bildene, og sette opp de riktige innstillingen. Det er også kun manuell fokus, hvilket er greit nok, men krever en del trening. Jeg opplevde at en del ting som jeg oppfattet som i fokus, ikke var det når jeg kom hjem. Jeg tror til neste tur skal jeg investere i en "øyelapp", eller et type skjemhus, som gjør at du blokkerer ut sollys, og fokuserer kun på det som skjer på skjermen. 

Jeg hadde med ca 180 GB i SD-kort, og 5 batterier. Batteriene holdt i masser, da det lengste jeg gikk uten strømkilde, var 7 dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.