+virrma Skrevet 26. desember 2013 Skrevet 26. desember 2013 Nå er jeg litt småfrustrert her og håper noen har et godt forslag til meg. Jeg hadde planlagt tur til Kvikne fra i morgen til onsdag, men værmeldingen de første par dagene er rett og slett litt i overkant for min nesten-syvåring. Det er vel neppe fornuftig å dra med seg en unge ut i kuling på fjellet på denne årstiden. Men vi vil på ski, og bor gjerne i telt eller selvbetjente hytter. Dagsetappene bør ikke være for lange, siden det blir alt for tidlig mørkt i disse dager. Hvor drar vi for å få brukbare snøforhold og ikke alt for mye vind? Utgangspunkt Oslo, kjører gjerne en del timer for å komme til et bra sted. Siter
jenspetter Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Hei Gausdal Vestfjell kanskje? Mange åpne buer. Værmeldinga er heller ikke så gærn. Frisk bris på det meste. Sannsynlig må dere lage egne spor. Ca 30-60 cm med snø. Noe avblåst på toppene da jeg kom ned i dag. mvh jenspetter Siter
+virrma Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Skrevet 27. desember 2013 Hm, hvor i Gausdal Vestfjell ser du da? Jeg kikket nettopp på Storhøliseter og der er det meldt 14 m/s lørdag. Siter
jenspetter Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Hei Jeg var nok litt "lavere" i terrenget. Ser at det blåser mye mer over tregrensa både i dag og i morgen. Fra søndag er det meldt å roe seg noe. Starter man f.eks fra Værskei kan man gå ned i skogen eller oppe på snaua. mvh jenspetter 1 Siter
+virrma Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Skrevet 27. desember 2013 Ja, det spørs om ikke tregrensa er grei å forholde seg til. Vi har hatt en avstemning i heimen og blitt enige om en hjemmedag i dag og avreise i morgen tidlig. Så må jeg bare finne ut hvor vi drar da. Siter
Larsdx Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Hva med Ringebufjellet? Der har du mulighet til å velge mellom å gå på fjellet eller i Trolløypa, som følger tregrensa. Trolløypa er riktignok ikke kjørt opp nå, men regner med at snømengdene ikke er verre enn at det skal la seg gjøre å komme frem også i skogen. 1 Siter
Lompa Skrevet 27. desember 2013 Skrevet 27. desember 2013 Har akkurat kommet ned fra Valdres. Bra med snø fra 7-800 meters høyde (over en halvmeter). Hadde føyka mye på toppene, så der var det lite snø igjen.. Veldig løs snø, så man går rett til bunns. Med småunger ville jeg holdt meg til oppkjørte løyper/spor hvor andre har gått. 1 Siter
Ullsokk Skrevet 2. januar 2014 Skrevet 2. januar 2014 Kan tipse om Hedemarksvidda på slike dager. Noe er visst oppkjørt, annet ikke, men det er supre forhold (også med pulk!) på "gammelsnø"/skare innover myrene. Både 3-åringen og 6-åringen her i huset behersker føret supert, og det er flere ubetjente koier/hytter å velge mellom. http://ut.no/turomrade/hedemarken-med-hedemarksvidda 1 Siter
+virrma Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Skrevet 2. januar 2014 Takker for alle tips. Etter mye om og men og endringer av planene endte vi på Ringebufjellet. Det ble bare tre netter, to i telt i en i steinbu. Fine skiforhold utenfor løypene, så vi labbet av gårde der det passet oss. Vi så en stor reinsdyrflokk, noen ryper og hadde ellers fjellet nesten helt for oss selv. Det ble noen solide gnagsår på meg, snuppa fikk sin første erfaring med å navigere i whiteout og jeg fikk øvd på å bygge levegg. Nyttårsforsettene er det for øvrig snuppa som står for. Jeg godkjente 20 utenetter, minst en natt i snøhule og at de aller fleste av mine feriedager må brukes på tur. Ny Alaskatur i 2014 tror jeg derimot ikke det blir, men jeg har lovet at vi skal tilbake når hun har blitt enda litt større. 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.