JonnH Skrevet 21. desember 2013 Skrevet 21. desember 2013 Hører stadig nye ting angående levetid på klatreutsyr. Ett år skulle ikke tau være eldre enn 3-4 år, men så har jeg også hørt at det har ingenting å si så lenge tauet ikke er skadet og at det da er like sterkt 15 år gammelt som det var når det var nytt dog ikke like dynamisk. Hva mener dere angående levetid på tau, slynger og klatresele? Jeg har nytt utstyr, men også utstyr som er fra 2004 (tau, sele og en del slynger). Det er dog lite brukt og ligget tørt og mørkt uten skader. Jeg lurer derfor på om dette fra 2004 må kasseres eller om det kan brukes til ledklatring / andre former for klatring/rangling. Hva kan det evt nyttes til? Siter
Ronny Bakken Håskjold Skrevet 21. desember 2013 Skrevet 21. desember 2013 Hei er sikkert ikke alle som er enige der men jeg har selv klatret med folk som har 10 år gamle tau der jeg ikke fant noe galt med de på gjennomgangen. føler meg trygg på gammelt utstyr så lenge jeg vet hvordan det er lagret og brukt. Ser jeg eller kjenner noen skader på utstyret blir det skiftet med en gang. Skal jeg gå etter tabellen på tauene til mammut må jeg skifte tau ca 2 ganer pr år. stemmer ikke helt etter mine erfaringer. det har vell en del med og få selge mere slike annbefalinger kommer. Spm er egentli om du vet att utstyret ditt er bra nokk til att du kan klatre på det. Siter
JonnH Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Skrevet 21. desember 2013 selv er jeg litt der. Klatresele kan jeg ikke tenke meg "utgår" etter 5-6 år. Den sentralløkken og resten av selen kan da umulig forfalle så fort. Slik tenker jeg vel også på statiske slynger og ekspressslyngene. er de ikke fliset opp, lite brukt og ser fine ut så må de holde i flere tiår. Industrien skifter ikke akkurat ut sine tauverk hver 5. år... Annerledes blir det vel på tau, hvis det er slik de sier at dynamiske tau mister mye av "spensten" og blir mer og mer statiske dess eldre de er. Da vil man jo kunne få et fangrykk som ikke nødvendigvis er heldig på kropp og sikringer... Men da tenker jeg at tauet må da kunne brukes til eks rappellering, topptauing, brevandring??? Flott med flere syn og innspill på dette Siter
Chad Stokes Skrevet 22. desember 2013 Skrevet 22. desember 2013 Her er fasiten at det ikke er noen fasit. I tilleg til forskjellige produsenter og materialer, har vi faktorene fuktighet, skit, bruk og sol. Alle fire er med på å korte ned levetiden på bløtt klatreutstyr. Metall (karabinere, åttere, kiler ++) blir også påvirket, men da mest av skit og bruk. Det er til syvende og sist en selv som må kjenne utstyret og kjenne etter. En venn av meg sa en gang at "er du i tvil om utstyret holder, så er du ikke i tvil". Dette kommer selvfølgelig også an på kunnskap. En klatresele trenger bare være brukt feil én gang, så har den meget kort levetid. Et tau trenger bare én eneste svakhet, så er det ubrukelig. Mye pessimistisk her, men det er jo også en aktivitet vi bedriver med en alvorlig side Jeg har følgende "retningslinjer" for meg selv og mitt utstyr. Godt brukt tau brukes på led i ca 2 år, deretter kun til topptau. Lite brukt plusses på et år, kanskje to. Kortslynger bytter jeg slynge på hvert 2-3 år, ut i fra bruk. Jeg har byttet til kun nylonslynger, da Dyneema er mer utsatt for UV-stråling + har en brattere kurve på holdbarhet/tid. Slynger bytter jeg etter vurdering, ut i fra bruk og alder, samme med sele. Får utstyret en skade, byttes det tvert, evt utbedres. Feks kutte vekk tauet som er dårlig = kortere tau. Et 60m tau blir (hos meg) ofte brukt mest de første 20m, da mengden av ruter ofte er sportsruter på 10m. Da kan jeg kutte det til 40m og bruke det litt til, før det nedgraderes til topptaubruk. Alt mitt utstyr oppbevares og brukes "slik det bør". Tørt lagret, aldri tråkke på tau, børste/skylle av støv og skit hvis mye osv, osv. Metall inspiseres jevnlig og byttes etter vurdering. Alt utstyr sjekkes rett før HVER bruk - ja ALT. Hver kortslynge som klipses på selen får en rask sjekk, hele tauet dras igjennom før klatring ++. Dette er sjekk som tar veldig liten tid, men som veldig mange slurver med. Et viktig råd/tips: vær obs på utstyr som har hatt varmgang. Et eksempel kan være to tau i samme anker (ja, det er fyfy, men det skjer), hvor friksjonen blir stor. Slike ting sees sjelden, men degraderer utstyret markant. Til syvende og sist: ei det du eier! Vær fullstendig tilstede i behandling av utstyr, og ikke la vedlikehold bli et "ork"! 1 Siter
SigurdHM Skrevet 27. juni 2020 Skrevet 27. juni 2020 Jeg lærte på Brattkort-kurs at det er 10 års levetid på alt som ikke har synlig slitasje eller skader, altså tau, seler og slynger. Metall som ikke er slitt varer livet ut. SigurdHM Siter
+PTG Skrevet 2. juli 2020 Skrevet 2. juli 2020 (endret) SigurdHM skrev (På 27.6.2020 den 16.11): Jeg lærte på Brattkort-kurs at det er 10 års levetid på alt som ikke har synlig slitasje eller skader, altså tau, seler og slynger. Metall som ikke er slitt varer livet ut. SigurdHM Dette må være instruktørs egne meninger og ikke en del av kursmalen for Brattkort. For alt utstyr og produkter så er det produsentens anvisninger som gjelder. Kjennskap til bruk og håndtering av utstyr, i tillegg til visuell inspeksjon er vesentlig for å vurdere reell levetid. @Chad Stokes innlegg dekker noe mer, og i tillegg finner du mye ved å google litt. Endret 2. juli 2020 av PTG Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.