larka Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 NRK har så vidt jeg vet kåret Stetind til norges nasjonalfjell, hva nå det kan bety. Mitt spørsmål til Fjellforums medlemmer er: Hva er ditt favorittfjell? Siter
jakro Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Dovrefjell, men enkelttopper er Snøhetta og Forelhogna. Siter
Vandrefalk Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har aldri vært der, men for meg er det Snøhetta som er Norges nasjonalfjell! Har nok noe med sitatet: "Enig og tro til Dovre faller!... Siter
Balle Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Storstyggesvånåtinden. Endret 19. desember 2013 av Balle Siter
Adler Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Mitt favorittfjell er Innerdalstårnet, og det er flere grunner til det. For det første et det et meget vakkert og majestisk fjell med et tradisjonellt alpint utseende. For det andre ligger det sentralt midt i Norge, mens vårt offentlige nasjonalfjell Stetind ligger jo nesten inni Sverige. Sist men viktigst er det så lett å klatre opp der at tilogmed meg som er feit og lat har vært på toppen flere ganger. Se vedlagt bilde Siter
afe Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Mitt favorittfjell er utan tvil Reineskarvet. Men det er eine og aleine basert på heilt personlege grunnar, og altså ikkje noko som handlar om eit nasjonalfjell. Det einaste fjellet som er i nærleiken av noko som kan kallast nasjonalfjell er Dovrefjell. At eit fjell dei færraste har eit forhold til, kan bli kåra til nasjonalfjell, er bare eit resultat av korleis kåringa foregjekk. Siter
martin.m Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Selv har jeg mange fjell og topper jeg setter høyt men et fjell som har gjort stort inntrykk fra ung alder er Reka i Vesterålen. En flott topp rent estetisk, en også i et majestetisk landskap med hav og fjell. Luftig og fin klatring også! http://www.fjellforum.no/topic/11661-reka-luftig-klassiker-i-vesterålen/ 1 Siter
TL Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Dovrefjell / Snøhetta er for meg nasjonalfjellet pga sin sentrale posisjon i norgeshistorien og i landet. Fjellområdet knytter sammen flere landsdeler. I tillegg går eldgamle ferdselsårer mot vår gamle hovedstad, Nidaros, over fjellet (Kongeveien og Pilegrimsleden). De fleste favorittfjellene mine ligger imidlertid oppover langs Nordlandskysten 1 Siter
Dag G - Evje Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Slogen på Sunnmøre. Det er en vakker topp, været var strålende, kombinert med et alle tiders opphold på Øye Union hotel. Siter
Gjest Pikachu Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Vil påstå at Stetinden, ambolten gjør en god figur som nasjonalfjell Ellers er vi jo relativt bortskjemte med drøssevis av flotte fjell i det landet her Fire Korstog til Piggtinden kan man lese om i Barske glæder. Otertinden er spesielt flott 1 Siter
Adler Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 At eit fjell dei færraste har eit forhold til, kan bli kåra til nasjonalfjell, er bare eit resultat av korleis kåringa foregjekk. Ifølge wikipedia ble Stetind kåret til Norges nasjonalfjell av Reiseradioens lyttere i 2002, så det var en demokratisk avgjørelse. Ellers er jeg enig i at Dovre burde ha vært vårt nasjonale fjell, men vi får ikke gjort noe med det nå. Siter
Gjest Pikachu Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Ifølge wikipedia ble Stetind kåret til Norges nasjonalfjell av Reiseradioens lyttere i 2002, så det var en demokratisk avgjørelse. Ellers er jeg enig i at Dovre burde ha vært vårt nasjonale fjell, men vi får ikke gjort noe med det nå. Det hadde jo vært en skandale hvis et så kjedelig fjell som Dovre hadde blitt kåret til nasjonalfjell! Av alle de dramatiske tindene vi har i Nord-Norge og på Vestlandet så har vi nok fjell å ta av Siter
Dag G - Evje Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Det hadde jo vært en skandale hvis et så kjedelig fjell som Dovre hadde blitt kåret til nasjonalfjell! Av alle de dramatiske tindene vi har i Nord-Norge og på Vestlandet så har vi nok fjell å ta av Helt enig. Kan ikke ha en skihøyde som Snøhetta som nasjonalfjell. Siter
Gal Krokfot Skrevet 19. desember 2013 Skrevet 19. desember 2013 Det er mange årsaker til at Snøhetta burde være nasjonalfjellet. Enige og tro til Dovre faller, tidlegare meint som Norges høgaste topp, tidleg bestigning av Jens Esmark (1798?), storslått topp, et cetera, et cetera. Men ta ein tur opp til Stetind, makan til staseleg topp! Sorry, Snøhetta rekk den ikkje til knærne. Og spikaren i kista til alle andre eventuelle nasjonaltoppkandidatar er Slingsbys bitre avskjedskommentar til Stetind: Ugliest mountain I ever saw... Angåande spørsmålet til trådstartar om favoritt topp: Ein ber ikkje ei mor rangere sine barn... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.