Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2005 Skrevet 16. september 2005 Enig i at høyde er viktig å vurdere riktig. Nordmenn klarer seg ofte bra på høye fjell i utlandet fordi vi bruker mer tid på akklimatisering og tar livet generelt mer med ro en endel andre. På Kilimanjaro opererer nesten alle arrangører med helt andre systemer for akklimatisering enn de fleste andre høye fjell. Man overnatter første natt på ca 3000, andre natt på ca 4000. Etter en eller flere ekstra netter på rundt 4000 gjør man et toppforsøk direkte med en hvilepause på noen timer i underkant av 5000. Dette gjelder stort sett uavhengig av rutevalg. Man skal normal unngå å sove høyere enn 4000 meter. Et slikt akklimatiseringsskjema ville vært galskap på andre fjell, men på Kili funker det greit. Vet ikke presist hvorfor, men det har trolig noe å gjøre med at det er noe høyere trykk generelt rundt ekvator. Dette kan sikkert meteorologer mer om... Det at man kan komme seg veldig raskt ned betyr og så noe, samt at man er spart for bryet med å bære tunge sekker, lage mat osv. Alt blir jo ordnet. Det er riktig at det har skjedd flere dødsfall av høydesyke i Basecamp på Aconcagua. 4200 er mer enn høyt nok. Dessuten er det vanskelig å komme seg lenger ned enn 4000 meter der. Det er veldig langt å gå hvis man først er høydesyk i Basecamp og trenger å gå ytterligere ned. Helikoptertransport har løst endel av dette problemet. Jeg har forøvrig sett en kar bli fraktet ned fra 3300 meter på Aconcagua med begynnende lungeødem (trolig). Høyde er skumle greier.. Siter
Erling Skrevet 19. september 2005 Skrevet 19. september 2005 Jeg spurte guiden på Kilimanjaro før vi skulle gå hvor mange mennesker som omkommer på fjellet. 30 i året svarte han. Det gir en dødsrate på 0,1 %. Om det er høydesyke eller hjerteinfarkt som dreper folk på Kilimanjaro vet jeg ikke, men det er vel begge deler Siter
knut stabell Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hei Panda ! Det du skriver om praksis på Kilimanjaro stemmer med det jeg er blitt fortalt. Har også hørt fra flere kilder at 5000 meter ikke er det samme overalt uten at jeg kjenner forklaringen. Jeg har ikke vært der og burde kanskje holde meg unna debatten. Når jeg likevel fant grunn til å skrive innlegget, så er det fordi jeg er kjent med praksisen og har snakket med endel som har vært der. Av dem jeg har snakket med hadde alle opplevd at en eller som regel flere i gruppa hadde fått symptomer på relativt alvorlig høydesyke. Min konklusjon er at det da er noe fundamentalt galt ved opplegget. Min vurdering er at opplegget ikke er forsvarlig med mindre andelen med lette symptomer (eks. lett hodepine) kommer ned mot 10 % og at en ikke avanserer høyere før de lette symptomene har gått over. Å gå fra 4000 meter til toppen kan være greit, - etter mitt syn forutsatt flere akklimatiseringsturer til over 5000. Normalt bør det innebære minimum 3-4 dager på 4000. Da vil du normalt også tåle å måtte overnatte på toppen ! Det er vel ellers ca 5000 meter som regnes som ønskelig grense for overnatting, - lavere etter store belastninger fordi du restituerer bedre, -men valg av høyde for overnatting vil jo alltid også være avhengig av hvor høyt du skal ! knut Siter
panda Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hei Knut Stabell Jeg er veldig enig i de generelle vurderingene dine av høyde. Har ikke så veldig mye erfaring selv men det du sier stemmer med det jeg har sett. Altfor mange går opp altfor fort. Endel blir syke og når ikke toppen. Hadde de tatt livet litt mere med ro og beregnet en dag eller to ekstra ville de kanskje greit det. Når folk har trent et helt år er det litt dumt å ikke komme opp fordi man prøver å spare inn en dag på akklimatiseringen. Og selv de som kommer helt opp er ofte i en altfor redusert tilstand til å nyte turen. De hangler i vei med skallebank og åndenød og glemmer helt og kose seg. Hva er poenget med å gå på en topp hvis ikke man har en trivelig tur liksom ? mvh Bjørn R Siter
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Her er begrunnelsen et firma som i øyeblikket IKKE tilbyr Arrow Glacier/Western Breach. De største farene er at man må fortsette oppover hvis man blir høydesyk og at det begynner å rase hvis man er for treg og ikke kommer opp om natten. ARROW GLACIER/WESTERN BREACH – CRATER CAMP RISKS 1. Please note that the Arrow Glacier/Western Breach Route is now very dangerous due to rock falls. We have investigated the route and received a notice from Kilimanjaro National park that 95% of deaths on Kilimanjaro in recent years is caused by clients overnighting at the Crater and the ascent via Arrow Glacier Route and Western Breach 2. Constant rock falls that are very unpredictable and extremely dangerous. 3. Some hikers will certainly have problems on sections that require scrambling. 4. Boulders on the route are stacked in a way that could trigger a major rock fall, which can take out everyone or anything in it’s path. Once on the route there is no way back. If a person dies or is sick the guides or porters will have to carry the body/person to the summit and then come down via Barafu. So you can see how this route is dangerous. This not only endangers the climbers, but puts the guide and porters lives at risk too. 5. After crossing the glacier and ascending the rocky ridge, turning back is not an option. Clients who become sick, weak will have to ascend into the crater and evacuate via Stella point to Barafu and descend to Mweka camp. 6. To camp at the crater at the summit of Mt. Kilimanjaro is also dangerous, due to lack of oxygen. For people who have low or high blood pressure or any lung/breathing Problems this can cause serious problems such as altitude sickness, severe headaches, cerebral oedema or pulmonary edema. Cerebral Oedema Is recognizable by severe headaches, loss of balance and dizziness leading to Coma. Pulmonary Oedema results in coughing up pink sputum. Both conditions, if left unchecked, will lead to coma and death unless a rapid descent is made. ****************************************************** IMPORTANT: IF YOU INSIST IN ASCENDING THROUGH THE ARROW GLACIER/WESTERN BREACH OR CAMP IN THE CRATER THIS IS YOUR DECISION AND AT YOUR OWN RISK AND FOOTPRINT ADVENTURES OR THEIR GROUND OPERATOR WILL NOT ACCEPT ANY BLAME ****************************************************** Siter
Erik Skrevet 5. januar 2006 Skrevet 5. januar 2006 Falling rocks kill 3 climbers on Mt. Kilimanjaro: http://today.reuters.com/news/newsarticle.aspx?type=scienceNews&storyid=2006-01-05T094445Z_01_MOL533006_RTRUKOC_0_US-TANZANIA-KILIMANJARO.xml Siter
Julia Skrevet 6. januar 2006 Skrevet 6. januar 2006 Ruten gjennom Western Breach er nå inntil videre stengt av de Tanzanianske nasjonalparkmyndighetene som følge av steinraset. (Kilde: ZARA Tanzanian Adventures) Altså skjedde akkurat det som Panda siterte ovenfor som en av farene i Western Breach. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Jeg og noen venner dro tre uker til Tanzania i fjor rundt påsketider. Vi dro først på en ukes safari i Serengeti, Ngorongorokrateret og Lake Manyara, seks dager på Kilimanjaro-tur, og en uke på Zanzibar til slutt. Noen tips: - Vi brukte en reiseoperatør i Tanzania, Victoria Expeditions, som ordnet safari og Kilimanjaro-tur for oss. Vi tok kontakt med dem via hjemmesiden deres, ordnet alt på forhånd via internett, betalte inn 25% av totalbeløpet på forhånd på deres konto, og resten ved ankomst. Her er hjemmesiden deres: http://www.victoriatz.com. Vi var veldig fornøyde med dem, alt var ryddig og ordentlig og de gjorde en god jobb. Jeg har ikke hørt om noen som har fått til en billigere tur som dette og vært så fornøyde. De har kontoret sitt i Arusha, som er base for både safari og Kilimanjaro (og har dessuten en norsk manager på kontoret). Det er lett å kommunisere med dem via e-mail, de svarer raskt og greit på alle spørsmål dere måtte ha. - Vi valgte å sove i telt på safarien, da vi fikk dette anbefalt. Mektigere og mer spennende naturopplevelse (ligge og høre løvene brøle om natten), og dessuten billigere. Ikke ha for presset tidsplan, velg heller færre parker og flere dager i hver park, dette er en opplevelse som må nytes og fordøyes! - Vi fikk vite (sånn litt uoffisielt) at ved å bruke fem dager på Kilimanjaro-turen kommer i gjennomsnitt 75% av alle som prøver til toppen. De resterende 25% må snu pga høydesyke. Jeg var en av dem, og angret bittert på at jeg ikke hadde satt av flere dager på turen opp. Jeg fikk dundrende hodepine, spydde og blødde neseblod. Sett dere litt inn i hva høydesyke innebærer før dere drar. Da er det lettere å lese symptomer og vite hvor langt man kan presse seg før man når grensen til hva som er uforsvarlig. (Ingen andre kommer nemlig til å fortelle dere det; det er konkurranse mellom de forskjellige turselskapene om å få fest mulig til topps!!!) Vi hadde en helt fantastisk opplevelse, en av de fineste turene jeg har vært på! God tur! Siter
knut stabell Skrevet 12. januar 2006 Skrevet 12. januar 2006 Hei Molly ! Fint at du skriver om høydesyken i innlegget ditt ! Det er viktig at alle er klar over at høydesyke er alvorlig ! Et lite sitat, - fritt etter hukommelsen fra en artikkel i Tidskrift for den norske legeforening: Ved turer på høye fjell har du relativt stor risiko for varig hjerneskade ! Håper inderlig at praksis her bringes i overenstemmelse med hva vi vet vi bør gjøre når vi ønsker å gå på høye fjell ! GOD TUR !! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 En link angående sikkerhet på Kilmanjaro og Western Breach spesielt. Endel tyder på at Breachen vil bli gjenåpnet etterhvert. Mye tyder på at flere firmaer som organiserer turer prøver å skjule ulykker. Den nevnte ulykken hvor tre amerikanere omkom rammet trolig flere bærere, men opplysninger om hvordan det gikk med dem er ikke tilgjengelige. Hadde jeg visst hvor farlig det var ville jeg nok ikke valgt den ruta for fem år siden, og i hvert fall ikke med bare fire døgns akklimatisering. Litt for mange ulykker skjer fordi det er vanskelig å redde folk med ødemtilstander ned, eller ved at stein raser. Det finnes rykter om at folk har omkommet av stein som har truffet teltene i Arrow Glacier Camp som er utgangspunktet for selve Breachen. Vet ikke om det er tilfelle, men for noen år siden raste det flere svære stein inn i selve campen. Hytta som lå der ble knust og er ikke gjenreist. Her er linken: http://www.go-kili.com/kilimanjaro_touristsafety.htm Siter
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Hei, helt ny på forumet her. I vår søkte jeg nettet gjennom for å finne ut hvordan en gikk på kili uten å reise som pakketurist, fant bare begrenset med hjelp, så jeg tenkte at jeg kunne dele min erfaringer fra vår tur med dem som vil. Du som er skikkelig eventyrer bør bare pakke og forberede deg på ALT, og reise ned uten å lese dette, kili er ikke noe stress halve morroa er jo å gjøre ting selv - Du trenger grei fysikk, vaksiner, greit tur utstyr, litt erfaring og 20 000 (gærninger). - Vi dro ned først i juli, sesongen er juli, aug og sept. - Flyr via amster til kilimanjaro airport i tanzania, koster mellom 10 og 13 000. Taxi inn til Moshi tar ca 45 min koster 10 dollar om du kom med KLM, er gratis om du kom med kenya airways eller haiker med norske pakketurister. Hotell finner du i alle prisklasser. - Du sparer penger om du flyr til Nairobi eller Dar es salam, og tar fly eller buss til moshi (buss tar en dag, 14 timer +) - Moshi er en by ved foten av fjellet, de innfødte mente det bodde mellom 10 000 og en million innbyggere der. Bor sikkert mye folk der, menne er ikke noe skremmende storby. - Prut om du har tid - Forvent at bagasjen din ble rotet bort alt på gardemoen, ta det med ett smil og reis på safari en dag (eller en uke). - Det er nok av selskaper som tar deg opp på fjellet i moshi. Vi fikk prisen ned i 660 dollar for 4 personer 6 dagers tur. Understrek at prisen dere forhandler om skal inkludere alt (vi fikk inkluderte at de hentet våre bortkommede bagasje på flyplassen og kjørte den til hotellet) - Fra Moshi til de ulike portene til fjellet er det fra en liten time til et par timers biltur. - Du MÅ ha guide. - Vi gikk Whiskey ruten (Machame via Barranco) starten er på rundt 1600 (men de roter en del med tall og mengder der nede) - Om du leser på nett anbefaler mange den fordi den er så lite traffikert, ser dere motsigelsen? SÅ, etter å ha pratet litt med guide tror vi at Lemosho er ett av de bedre alternativene Vi hadde veldig lyst til å gå Western Breach, men så var den stengt. - Vi slet MYE med å finne ut om vannet var drikkenes nederst på fjellet... Det kan godt hende det er det, men det ser ikke mye reint ut, og vår Guide mente at det ikke var bra under 3000. Så, du kan koke vannet og bruke vannrense tabletter eller du kan bære med deg vann fra Moshi til du når lava tover 4600 (eller seff kombinere) Vannet er også bra på Barranco camp. Vannbagger er ett must. Vi snittet på 6-7 litter vann pr dag. - Det blir små kaldt den siste natten, men som vi ble fortalt av noen IKKE minus 30! gutta der nede (guidene og bærene) hjorter opp på fjellet i slitne dongeri og adidas jakker. 5 miunus var det vell når vi var der. MEN du klarer ikke å gå deg særlig varm. - Er ikke noe stress å gå ned fjellet på en dag. - Ørepropper kan være greit, de er mye liv i leiren når du gjerne har tenkt å sove. - Linsepapir til kamerat, de støver en del. - GPS og to mobiler, kjekt. - Ellers trenger du ingen ting av de andre kjekt å ha tingene, tror jeg. - Travel light, freez at night. Om du velger å bære vannet med deg de første dagene kommer sekken til å bli tung nok. I farten kommer jeg på ting du ikke trenger med deg som (vi hadde med, argh); teltplugger, du finner steiner nok der oppe, myggnetting og spray, før du starter sprayer du klærne dine, det holder timene i jungelen. Det er ikke mygg over 2500 - Solen er sterk der nede ("klisjeen") - Vi hadde med oss medisiner til det meste; malaria (malariam) , imodium, paragin, paracet, diamox (vi spiste dem forebyggende mot høydesyke), og medisiner mot lungeødem og hjerneødem, pencelin og sikkert noen til. Den siste dagen er det langt ned, og det er greit med noe mot gnagsår. - Tips guidene. NB! Selv om vi har mye erfaring fra turer her hjemme, hadde ingen av oss erfaring med høyde. Før vi dro leste vi oss opp på høydesyke samt at vi var i den heldige situasjonen å en lege og enda en ressursperson hjemme vi kunne ringe om noe skulle skjære seg. Vi møtte folk som ble fraktet ned på båre og med oksygen. http://www.encountertanzania.com/images/Kilimanjaro%202.jpg Om det skulle være noe jeg hadde glemt bare spørr... er det forresten noen som har vært på elbrus her? Siter
Mitandi Skrevet 3. oktober 2006 Skrevet 3. oktober 2006 Hei sann Høyde skal man ta på alvor. Les mer her: http://www.mitandi.com/turer/uganda__reis_selv_a-a/hoydesyke/ Siter
Mitandi Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Hei, Kilimanjaro er et fint fjell. Det er bare det at 'alle' skal dit. Du går i 'kø' med 100 andre hver dag. Og selvfølgelige betaler du mye mer siden dette er fjellet alle har hørt om... Jeg har hatt gleden av å bo i Rwenzorifjellene i Uganda, og har guidet opp på Afrikas 3.høyeste fjell, Margherita (5109m) noen ganger. Foruten tinderangling i Jotunheimen er dette det flotteste jeg har vært med på. Det sier jeg ikke bare fordi jeg har laget www.mitandi.com, men fordi dette virkelig er en tur som gjør at du får oppleve Afrika fra innsiden - utenom turistløypene. Har nettopp lagt ut en A-Å-guide for folk som har lyst til å reise til Uganda på egenhånd - da blir turen desto mer spennende i tillegg til at den blir rimelig... Ønsker dere god tur - uansett hvor dere måtte velge å reise! Klem fra 'Mitandi' PS. Både Langbein Rise, Rødtopp og Bamse Brakar har i dette forum skrevet om Uganda...og de har alle vært på Margherita. Spør dem gjerne om hvordan de opplevde det! Siter
ørjan Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 En link angående sikkerhet på Kilmanjaro og Western Breach spesielt. Endel tyder på at Breachen vil bli gjenåpnet etterhvert. Mye tyder på at flere firmaer som organiserer turer prøver å skjule ulykker. Den nevnte ulykken hvor tre amerikanere omkom rammet trolig flere bærere, men opplysninger om hvordan det gikk med dem er ikke tilgjengelige. Tok litt tid før eg oppdaga denne tråden, men: Me gjekk ut av fjellet same dag som ulukka og såg helikopteraktivitet over Western Breach frå bussen. Fekk beskjed frå guiden vår ved diplomutdelinga om kvelden om kva som hadde skjedd. Tal omkomne var usikkert då, men meiner sju vart nemnt. Så det kan godt stemme at ein eller fleire bærarar omkom. Er også samd i at det er kjekt med meir enn fire-fem dagar på Kilimanjaro for både å klare å kome til topps, og ikkje minst ha eit fornuftig utbyte av den fantastiske opplevinga det er å gå på dette fjellet. Siter
panda Skrevet 16. oktober 2006 Skrevet 16. oktober 2006 Palmers beskrivelse er spennende lesning. Stemmer veldig med det jeg opplevde der nede. Et par kommentarer: - Brukte dere Lariam mot Malaria ? Det gjorde jeg også. Problemet er at Lariam er skikkelig sleggemedisin som man kan bli fryktelig syk av. Lariam kan også ha uheldige effekter kombinert med høyde. Vi brukte det av mangel på noe bedre, men jeg har hørt at en annen type medisin er kommet som er bedre og ikke så skummel. For ordens skyld: For de aller aller aller fleste funker Lariam helt greit. Lariam tas en gang i uka. Det kan være greit å time det slik at man spiser en pille dagen før man går på fjellet. - Temperatur. Dere var heldige hvis det var 5 minus siste natta. Slikt varierer sikkert en del. Vi hadde faktisk frost og rim på teltene første natta, altså allerede på 3000 meter. Rim i regnskog er en ganske utrolig opplevelse. Siste natta var veldig mye kaldere enn det. Det kan være greit å være forberedt på 20 minus selv om det godt kan være varmere. - Vaksinesertifikat mot Gul Feber. Vi måtte ha et slikt for i det hele tatt å komme inn i Tanzania. Er det slik ennå ? Siter
snilen Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg var på kili i januar 2006. Intet spørsmål om vaksinesertifikat. Hadde med Malarone-tabletter, men benyttet dem ikke, da jeg anså faren for malaria som svært liten, så tørt som det var i lavlandet. Knapt et insekt å se. I fjor var jeg i Uganda, benyttet samme type tabletter der, men sleit litt med magen pga tablettene. Områdene rundt Kampala er svært utsatt med tanke på malaria. Intet spørsmål om vaksinesertifikat i Uganda heller. Malarone-kuren skal tas også noen dager etter at du er ute av malaria-området, og med en gang jeg slutta med pillene ble magen fin igjen. Det kan også være andre årsaker til magemoroa, men jeg tåler normalt det meste av mat, og jeg tror pillene hadde en virkning. Siter
Shaug Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Jeg og en kamerat vurderer å prøve oss på toppen til sommern.. Er rimelig fjellvandt begge to, men ingen av oss har særlig erfaring med klatring og store høyder. Utstyrsbehov?? -Hvor stor sekk? holder 80-100liter? -Sanitetsutstyr? hva er kjekkt å ha med i tilfeller ulykken er ute. -Sovepose (hvor mange minus skal den tåle?) -Sko (funker jaktsko, fjellsko) -Telt? hvilken type? Grunnen til at jeg spørr disse elementere spørsmålene er somsagt fordi jeg ikke har noen særlig erfaring med denne høyden, og dette klimaet. Siter
snilen Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Du kommer ikke på Kilimanjaro uten å benytte lokale bærere/guide. Det er mange som tilbyr sine tjenester, det kan ordnes på forhånd, eller bare reis ned i turistvrimmelen, så ordner det seg garantert. Ryggsekk : En stor, slitt en til bæreren, som ekspederes som reisegods på fly En liten en til deg selv, til dagens klær og mat, som går inn i flykabinen Sanitetsutstyr : Som i norske fjell, + litt ekstra for en eventuell urolig mage. Sovepose : Bør tåle såvidt under 0, bruk ullundertøy i tillegg på den øverste kaldeste campen. Sko : Vanlige fjellsko til vandringen + gode sandaler til å rusle i campen med og ellers i lavlandet. Glem joggeskoene hjemme. Telt : Vanlig fjelltelt, de lokale guidene stiller også med slikt. Går du Cola-ruta, er det hytter her, jeg tror dette er en fin rute, bare man spanderer 1-2 akklimatiseringsdager underveis for å unngå høydesyke. Liggeunderlag : Anbefaler geriatri-underlag, dvs oppblåsbart. Lokale guider stiller også med liggeunderlag, men de er ofte av dårlig kvalitet. Mine anbefalinger er basert på erfaringer i januar 2006 God tur ! Siter
panda Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Unngå cola ruta! Alt for mye folk. Et problem til med denne ruta er at logistikken er basert på at hyttene er fulle og at man beveger seg til neste hytte neste dag. Det er ikke bare-bare å få ordnet et opplegg hvor man blir to dager på samme hytte. Dermed blir akklimatiseringen for dårlig. Det har forekommet tilfeller hvor folk har bestilt opplegg med akklimatiseringsdag på 3700 meter - hytta men fått beskjed oppe på fjellet om at det er en misforståelse og at det ikke er plass likevel. Tror det kan være ganske store variasjoner i været mellom årstidene. Vi hadde masse regn og gjørme og det var minusgrader om natta allerede på 3000 meter. jeg var veldig glad for å ha en -30 sovepose. Man klarer seg med mindre enn det, men tror ikke jeg ville tatt noen sjanser på akkurat det. Gamasjer er forøvrig bra å ha. Man bruker de for å slippe å få gjørme i støvlene den første dagen, og for å slippe å fryse på beina på toppdagen. Siter
Shaug Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Du kommer ikke på Kilimanjaro uten å benytte lokale bærere/guide. . Kanskje et dumt spm.. Men hvorfor ikke? Er det optimistisk av oss å fylle en 80-100 liters sekk med det kittet som trengs og satse på at vi klarer det selv. Vi jobber begge i forsvaret, og jobben vår er å gå med tung sekk langt og lenge. Men det er jo den høydefaktoren som vi ikker vandt med da. Er utrolig motivert for å bestige fjellet alene og uten hjelp.. Såklart transport til foten av fjellet osv, men klare oss derfra alene. Dette krever jo selvfølgelig nøysommelig planlegging og gode forberedelser.. Er dette håpløst? farlig? eller er det mulig med god planlegging? Siter
snilen Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 Kanskje et dumt spm.. Men hvorfor ikke? Er det optimistisk av oss å fylle en 80-100 liters sekk med det kittet som trengs og satse på at vi klarer det selv. Vi jobber begge i forsvaret, og jobben vår er å gå med tung sekk langt og lenge. Men det er jo den høydefaktoren som vi ikker vandt med da. Er utrolig motivert for å bestige fjellet alene og uten hjelp.. Såklart transport til foten av fjellet osv, men klare oss derfra alene. Dette krever jo selvfølgelig nøysommelig planlegging og gode forberedelser.. Er dette håpløst? farlig? eller er det mulig med god planlegging? Poenget er at det er noen få ruter gjennom jungelen før dere kommer opp på snaufjellet. Dere må følge en av disse rutene, å hugge seg gjennom jungelen er urealistisk. Dere vil bli observert av andre guider når dere går rutene gjennom jungelen, og vil få problemer. Beklager, men glem det ! Om dere ikke har erfaring i høyden og i tillegg er råspreke, er det stor sannsynlighet for at dere får problemer fordi dere ikke klarer å gå sakte nok. En bremsende guide kommer dere ikke utenom, men muligens kan dere slippe bærere om dere er gode til å forhandle med de lokale. Bæringen er sysselsetting i dette området, og bærer dere selv ødelegger dere for de lokale arbeidsplassene Min anbefaling er å følge systemet og gjøre det beste ut av turen på den måten. Ønsker dere å oppleve ensomheten i fjellet er ikke Kili stedet. Men stemningsfullt er det å ligge i teltet om kvelden og høre zwahili rundt forbi. Eventuelt finn en annen topp. På Mt Kenya kan man være mer sin egen herre har jeg hørt, har ikke vært der selv, bare sett fjellet på avstand. Her er trafikken bare en brøkdel og utfordringene større. Siter
Shaug Skrevet 20. november 2006 Skrevet 20. november 2006 . Dere vil bli observert av andre guider når dere går rutene gjennom jungelen Er det ulovlig å gå alene da? Må vel gå ann å ordne en avtale om at de føler oss til foten av fjellet og henter oss ved foten av fjellet? Eller er de lite imøtekommende på dette punktet? En annen grunn til at vi vil gjøre mye selv er jo fordi da blir det jo straks mye billigere også. og vi trenger ikke folk til å bære kittet vårt. det går på mestringsfølelsen, skal klare det selv. Skjønner hva du sier, og takker for info.. Men vil fremdeles prøve. Skal lese litt mer rundt å se om jeg finner noe mer info. Siter
bossanova Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 Det er ikke tillatt å gå uten guide til Kilimanjaro, nei. Som nevnt over er dette til dels et sysselsettingstiltak, men det gjør også at man har mye bedre mulighet for å begrense forsøpling av rutene og det er lettere å etablere faste leirplasser. Det er ikke noe i veien for å organisere selve reisen selv, men turen opp må dere altså ta sammen med en guide og 1-2 bærere pr. mann. Siter
snilen Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 Skjønner hva du sier, og takker for info.. Men vil fremdeles prøve. Skal lese litt mer rundt å se om jeg finner noe mer info. Jarle Traa, som var vår norske turleder i januar, hadde vært på toppen en gang før, og hadde samme grunntanke. Han bar alt selv på den første turen. Men likevel måtte han ha med seg guide og en personlig bærer i henhold til reglene der. Bæreren hadde hengt på ham som en klegg hele tiden, og fikk til slutt bære sekken hans den siste dagen ned. Har du ikke erfaring med å gå i høyden, vil jeg ikke akkurat anbefale deg å starte opp med å gå på Kilimanjaro med tung ryggsekk. Så jeg tror nok bare dere må innrette dere etter de lokale reglene, om dere ikke skal råke ut for problemer. Kilimanjaro er nasjonalpark og det er ikke samme regler her som i Norges nasjonalparker. Nyt luksusen med en bærer, og opplev det som er annerledes. Lang motbakker med tung sekk finnes det nok av muligheter for å oppleve her i Norge. Siter
Shaug Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 Takker for svar.. Har blitt litt klokere no. Er fremdeles interessert i Kili, men det blir vel kanskje ikke bli slik som vi hadde sett det for oss. Må vel bare rette seg etter de lover og regler som gjelder. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.