Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke: Ytterstoff, fyll, tykkelse?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei

 

Jeg har aldri hatt med dunjakke på vinterturer før, men ser at det kan være et godt alternativ til tykke ullgensere når det er kaldt.

 

Jeg ser at de kommer i mange forskjellige utførelser, med variasjoner i tykkelse, ytterstoff og slikt. Ettersom produsentene av og til har lett for å skryte på seg, synes jeg det er vanskelig å avgjøre hvor tykk jakke som behøves. Jeg er ute etter en dunjakke som vil gjøre at jeg holder varmen under pauser og slikt på vinteren. Trenger ikke fungere til mer enn ned til -10/-15. Kanskje -20. Er det kaldere enn det kan jeg ta med mer klær, eller holde meg hjemme. 

 

Ser for meg at den vil bli brukt utenpå klærne jeg ellers har på, som vil være enten ett eller to lag ullundertøy + vindjakke. Er det veldig kaldt kan jeg dra på en ullgenser i tillegg, mellomtykk, type nato.

 

Jeg lurer på om noen har noe input på hvor tykk en dunjakke til slik bruk bør være? Og er det store forskjeller i kvaliteten på ytterstoffet i slike jakker, med tanke på slitestyrke og vannavvisning (bør jo tåle at det snør litt!), eller er det ganske likt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slitestyrke er ikke så viktig da den skal brukes som pauseplagg. Vekt og komprimerbarhet er langt viktigere. I 10 minus er motstandsdyktighet mot fuktighet heller ikke så viktig da jakka bør isolere så godt at snø ikke smelter på ytterstoffet. Pass på at den er lang nok til å også gi isolasjon for hofter og rumpe. 

Jeg har Rab Neutrino Plus til slik bruk. Sammen med en WM Flash pant gir den meg god varme når teltet skal opp og ned i kulda.

 

En stor fordel med pauseplagg i dun er at de gjør deg mer tilbøyelig til å gå tynnere kledd og dermed i mindre grad bli svett og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.