Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatretau funnet og tja.....?


Håvard

Anbefalte innlegg

... Tja, hva gjør man egentlig?

Under Heilstugutraversen 21/8 fant vi et nytt klatretau ved foten av Midtre Heilstugutind. Tauet var vel knapt benyttet til èn eneste rapell tidligere.

Vi diskuterte hvorvidt tauet var lagt bevisst igjen (noen kommer opp senere som skal benytte det), eller om et eller annet surrehue hadde glemt/mistet det. Ingen andre var hverken på denne traversen, hadde gått breen eller var på Heilstugubrehestene denne dagen, såvidt vi kunne bedømme. Etter mye om og men bestemte vi oss for å ta tauet med.

Tanken var som følger:

Er det nå en eller annen distrè student som rett og slett har glemt det, er det veldig surt å oppdage tapet på Spiterstulen. Skulle det nå være en feit 50 åring som bare ikke orket å bære det lenger, kan det egentlig være det samme.

Dette var 7. dagen på rad med 10-17 timers dagsmarsjer, samt at jeg totalt bar 110m klatretau siste halvparten av traversen, så håper noen tilkjennegir sitt eierskap.

Til slutt, hva skal man egentlig gjøre når man finner et tau buntet sammen, tilsynelatende mistet?

Veldig lett å rett og slett "drite på draget" i en sånn situasjon.

I såfall får jeg ha ryggrad til å tåle det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja...ei. I og med at klatretau ikke har spesielt godt av å ligge ute i sola i dagesvis er det

a) en litt merkelig ting å legge igjen, ihvertfall uten merking om eierskap el.l.

:wink: en god gjerning å ta det med hjem.

Mener nå jeg.

Jeg ville vel levert det på Spiterstulen, med tanke på at eierne etterlyser den der først. Men å ta det med hjem og etterlyse eieren her og på Steepstone er vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Er det nå en eller annen distrè student som rett og slett har glemt det, er det veldig surt å oppdage tapet på Spiterstulen. Skulle det nå være en feit 50 åring som bare ikke orket å bære det lenger, kan det egentlig være det samme.

Hmmm - håper jeg misforstår deg litt, men jeg synes dette var en litt bråkjekk halvt grinete formulering/innfallsvinkel?

Enhver kan vel risikere å forlegge/glemme viktige ting før eller siden, så som et fotoapparat, lommebok, pass, eller tau...

Dessuten vet man jo heller ikke i funnøyeblikket hva som kan ha vært foranledningen til at ting ligger der de gjør.

Men flott at du tok vare på tauet! Når man ikke sanser livstegn i fjellet rundt, kan man vel anta at det er gjenglemt.

Enig med "lph", eieren vil vel helst oppsøke nærmeste "betjente" sted for å høre om et tau har kommet inn.

Jeg ville ihvertfall vært ytterst takknemlig om noen hadde tatt seg bryet med å levere inn et slikt tap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe eaa,

var nok ment mer ironisk, enn forsøk på kjekkasseri :D

Er egentlig en ganske ålreit fyr vet du :)

Spiterstulen har fått mitt navn og tlf.nr i tilfelle noen etterlyser tauet.

Orket bare ikke stå i en times kø deroppe etter turen, da vi hadde bivuakkriving på Leirvassbu + 5timers biltur hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.