Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund, påsketur og svigerfar


Dalmispåtur

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til tur, men har noen viktige kriterier. Det kan hende spørsmålet passer best under ski emnet, men problemet vårt er egentlig hunden. 

 

Jeg, mannen min og svigerfar ønsker å dra på en 3-4 dagers skitur i påska på fjellet - vi bor på østlandet. Turen kan ikke være veldig krevende ettersom svigerfar er litt eldre, og vi må av den samme grunn belage oss på å bo på hytter. I tillegg ønsker vi å ta med oss hunden vår, en kortpelset sak som definitivt ikke kan bo ute eller i uisolerte skur. Det handler ikke om oppdragelse eller sutring, men han har ikke pels til det. Overnatting i telt er uproblematisk ettersom han da sover i soveposen, men etter å ha tenkt litt på det er det ikke aktuelt å ligge i telt sammen med hunden mens de andre koser seg i hyttestua. 

 

Så mitt spørsmål er: har noen forslag til en lettgått tur på fjellet i påska, med overnatting på hytter hvor det er mulig å ta med hund? Jeg vurderer trollheimen (fordi trondheim turistforening er veldig flinke til å tilpasse med hund), men lurer på om turer der er litt for krevende (dessuten er det også litt langt å dra). 

 

Jeg har sett litt rundt, men lurer på om noen har gode forslag. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Foreslår at du leter opp denne turen på UT.no: Ivarbu - Sørmyrseter - Sveinsbu  - Pråmvika. Greie forhold for hund og så kort mellom hyttene at dere kan velge hvor lang sving dere legger inn for å drøye turen. Et lite forbehold for sein påske i år. Ta en titt på siste nr av Fjell og Vidde!

 

God tur!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrim er et fint turområde. Det kan være en utfordring med skare på den tiden.

 

Det er jo fordeler og ulemper med det meste.

I skogsterreng er det mer lè for vinden enn på snaufjellet, men det kan være vanskeligere å manøvrere på ski med skareføre og trær rundt omkring. 

Det er normalt lettere på snaufjellet da det er mer plass til å skjene hit og dit litt etter behov :-P

Store deler av Hardangervidda er jo forholdsvis flat, så det kan kanskje være et alternativ? Dog, været kan ikke bestilles etter ønske.

 

Uansett kan det være en fordel å ha med langfeller som bremser farten om man ikke er en racer på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Påsken blir jo ganske sein i år, så kan Hardangervidda bli et alternativ. Men du må sjekke hundefasiliteter på hyttene på UT.no

Ellers ville jeg kanskje anbefale Ringebufjell fx. Gråhøgdbua til Nordseter? via Staurløypa og Troll løypa. Sjekk også om hunde fasiliteter er tilfredsstillende der.

Skarvheimen er vel litt mer opp og ned og hunden må vel i uthus på de hytter jeg husker? Sjekk ut.no

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda har jeg sjekka, men det er litt vanskelig å få til en sammenhengende tur uten at hunden på et tidspunkt må sove i uthus som ikke er oppvarmet/at det vanligvis er hundefasiliteter men at denne muligheten innskrenkes i påska (ikke overraskende).

 

Skarvheimen scorer ganske godt på hundevennlighet, men vi må tenke litt på svigerfar oppi det hele. Selv om det påstås at det er svært gode skiferdigheter ute å går så mistenker jeg at det er begrenset til godt preppede løyper, og ikke dagsturer med fjellski. Så jeg går heller ned enn opp i vanskelighetsgrad dersom mulig. 

 

Ringebufjellet var et veldig godt tips, eneste er Jammerdalsbu og Gråhøgdsbu som kun har uthus for hunden. Kanskje jeg bare må gi opp å ta med pelsen. I aktivitet er det ikke noen egentlig begrensninger på vær og temperatur, men med en gang han må ligge stille så blir det problematisk spesielt hvis han ikke kan tørkes tilstrekkelig. Jeg får eventuelt ta med en hundesovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Private hytter har ofte bedre tilbud for hund enn det du finner på DNThytter.  Vi har fått kjempeservice på private Mårbu for noen år siden. Hva med å sjekke ut Tuva - Heinsr - Mårbu - Solheimstulen. Litt utfordring mht transport, men bør la seg gjøres.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.