Gå til innhold
  • Bli medlem

I stormens øye


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Ytterst skjeldent at et lavtrykk tar kursen over oss her i Indre Agder.

Som regel dreier de nordover og følger kysten oppover.

Det blåste infernalsk i dagmorges, så utover dagen roet det seg.

Samtidig sank trykket fra 980 mbar til for oss utrulige 965 mbar.

Har i de siste 30 årene aldri registrert så lav lufttrykk her inne i landet.

Helt stilt var det i en times tid, mens ble det meldt orkan i kastene på Lindesnes, 100 km lenger syd.

Man kan riktig si at vi var i stormens øye.

Senere har det blåst opp og nå er det ganske friskt og lavtrykket på veg østover.

 

6w4f.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytterst skjeldent at et lavtrykk tar kursen over oss her i Indre Agder.

Som regel dreier de nordover og følger kysten oppover.

 

 

Faktisk ikke så sjeldent nå lenger at lavtrykka går østover i stedet for nordover langs kysten.

Dette var mer vanlig på 1950 til 1970 tallet, men så skjedde det noe. I denne perioden var det ikke uvanlig med en eller to reale høststormer som tok med seg noen trær og noen låvetak sørover på Jæren. I denne perioden var det også mye kaldere vintre med mye mer snø og skøyteis på vannene her vest.

Nå i den senere tiden har vi stadig oftere sett at lavtrykka går østover , det har begynt å kommet skøyteis på vannene og skiføre rundt husene. 

Det siste jeg har hørt fra forskningsfronten er at sola er i ferd med å gå inn i en periode med redusert utstråling, noe i likhet med det som ble observert på 1960 tallet.

Vi har også nettopp passert en topp hva solflekkaktivitet angår, og den aktiviteten går i 11 års sykluser. 

Det kan se ut som at vi går mot enn periode med klima som for 40 - 50 år siden.

 

P.S.

Ikke forsøk å forklare dette til slike klimafanatikere for da ødelegger du hele regnestykket deres og da kan du oppleve samme situasjon som om du forsøker å bortforklare Gud i et bedehus på Sørlandet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint barometer det der @Dag G - Evje - vi har et slikt etter min bestefar - men på vårt står det Smukt væder - i stedet for Pent :) Han var stadig å kakket i det - når bruker vi yr.no

Kan si det var den tidens meteorologitjeneste + værtegn. Slik som varslene har stemt i det siste kan nok den der fungere like bra som yr.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.an.no/nyheter/article7027709.ece

Joda det har sikkert blåst en del sørpå, men som artikkelen over viser så har til og med meteorologene en standard for oss her nordpå, og en annen for uvær sørpå. Jeg har ved et par anledninger sagt at når en tom plastpose blåser over veien på flatbygdene sørpå så er det full storm. Det kaller vi frisk bris her nord.

Men så er vi også vant med vind, en vits vil ha det til at når det er stille i Bodø så ramler folk over ende. Værfolkene sier det er i gjennomsnitt seks ganger i ÅRET at vi har vindstille her i byen, dvs over 10 minutter uten vind. Det finnes sikkert plasser som er mer vindfulle enn dette, men visstnok ingen byer som slår oss.

Jeg prøvde egentlig å svare i en annen tråd, men der fikk jeg beskjed om å logge inn enda jeg var innlogget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.an.no/nyheter/article7027709.ece

Joda det har sikkert blåst en del sørpå, men som artikkelen over viser så har til og med meteorologene en standard for oss her nordpå, og en annen for uvær sørpå. Jeg har ved et par anledninger sagt at når en tom plastpose blåser over veien på flatbygdene sørpå så er det full storm. Det kaller vi frisk bris her nord.

Men så er vi også vant med vind, en vits vil ha det til at når det er stille i Bodø så ramler folk over ende. Værfolkene sier det er i gjennomsnitt seks ganger i ÅRET at vi har vindstille her i byen, dvs over 10 minutter uten vind. Det finnes sikkert plasser som er mer vindfulle enn dette, men visstnok ingen byer som slår oss.

Jeg prøvde egentlig å svare i en annen tråd, men der fikk jeg beskjed om å logge inn enda jeg var innlogget!

Da er det sikkert like trivelig der nord som her på Jæren.

Det sies at på den stilleste dagen på Jæren så blåser det av tre høns.

Det skal også ha vert en vindstille dag en gang og da var det tre personer som slo ut fremtennene sine.

De åpnet døra og la seg på vinden, men det var jo ingen vind.

Jæren har også den fordelen at hvis du ikke liker været så kan du bare vente i ti minutter.

Det er ikke uvanlig å oppleve tre årstider på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når stormen var forbi så kunne vi se resultatet.

Ikke et for vanlig syn her på disse kanter.

Herlig syn det vel :) Kan få julekortstemning til jul dere da - intet bedre enn white christmas.

 

Mer sjelden mye snø uti Norskehavet også. Kan ofte komme snø, men sjelden at den blir liggende såpass lenge. Har vært en veldig stormfull tidligvinter her nord også - får tro det blir bedre litt utpå nyåret og vintersesongen setter inn for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et bilde som var tatt ute på Ekofisk, tror det var på torsdag.

Stormsenteret lå like ved og skyene lå som en diger smultring rundt et lite stykke blå himmel.

Men i dag er det julekort her.

Det triste er at det visst skal forsvinne i morgen.

Men nå har i hvert fall svarttrosten fått epler, meisene har fått solsikkefrø og de store har fått litt gammelt brød, noen pølsebiter eg restene fra onsdagens fiskemiddag.

I motsetning til mange andre så liker jeg både skjærene, kråkene og andre fugler med lav "Bambifaktor" og derfor tenker jeg også litt på dem når vinteren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barometeret følger jeg med på. spesielt i vinterhalvåret da det er større forskjeller på lavtrykk og høytrykk.

Det sier mye om hvordan været er, og hva det går mot.

Føler det er en glemt lekmansgreie å følge med på det.

99 % av folk vet knapt hva det er for noe.

Dette får meg til å tenke på historien om bonden på Jæren som hadde fått et barometer i gave.

På dette barometeret stod det i tillegg til en skala for lufttrykk, også teksten Tørt, Pent, Ustadig, Regn og Storm.

Midt på sommeren drev han og kjørte inn høy, og det er ikke uvanlig at det etter en periode med varmt tørt vær kan komme noen kraftige tordenbyger. 

Disse bygene påvirker ikke lufttrykket og vises heller ikke på barometeret.

Bonden så at det bygget seg opp noen mørke truende skyer i horisonten, men stolte på barometeret som stod på pent og fortsatte som før.

Så kom det en kraftig tordenbyge og bonden måtte søke ly inne i huset sitt. Da gikk han bort til barometeret som fremdeles stod på pent, hentet det ned fra veggen,holdt det under dråpefallet på huset med disse ordene:

"Kjenne du nå atte det rigna!" 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så har da stormen gjort noe godt da. !... :idea:

Alltid spennende med storm. Hadde planlagt en tur langs Jærstrendene i dag, men selvfølgelig, som jeg burde ha lært nå før jul, så ble det bruk for meg her hjemme.

Får ta en tur  neste helg og se om havet har kastet opp noen rarieteter. Det pleier å ligge en del ting langs strendene etter en slik storm. Alt fra niser til sjømus og koraller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende med storm. Hadde planlagt en tur langs Jærstrendene i dag, men selvfølgelig, som jeg burde ha lært nå før jul, så ble det bruk for meg her hjemme.

Får ta en tur  neste helg og se om havet har kastet opp noen rarieteter. Det pleier å ligge en del ting langs strendene etter en slik storm. Alt fra niser til sjømus og koraller.

En av mine oppgaver før jul er å hente kristtorn på en runde rundt Lifjell.

Da er det mulig å kombinere tur og juleoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe Kristtorn i Revsdal, men siden vi nettopp har hatt et døgn med snø så kan det hende at svarttrosten har spist bærene.

Men kanskje du finner noe like vel.

Jeg har noe Kristtorn i hagen, men i går tok trosten bærene så jeg får nøye meg med det grønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Barometeret følger jeg med på.

<...>

Føler det er en glemt lekmansgreie å følge med på det.

99 % av folk vet knapt hva det er for noe.

&nbsp;

Dette har eg ingen tru på. I alle heimar eg frekventerer, heng barometeret lett synleg i eit opphaldsrom eller i gangen. Det norske folk er altfor oppteken av været til at 99% knapt veit kva eit barometer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i hovedsak to typer barometer. Kvikksølvbarometer og Aneroidbarometer. 

Det sier seg selv hva et Kvikksølvbarometer er, men Aneroidbarometer er ikke like selvforklarende. 

Aneroid kommer av neron som er gammelgresk og betyr vann. Aneroid betyr da uten bruk av vann.

Altså et tørt barometer som nok er det de fleste kjenner til.

Jeg husker at det visst nok var veldig viktig å dunke litt med fingeren på glasset på slike barometer for å se om det var på vei opp eller ned.

Det er sikkert noen som husker da værmeldingen oppga lufttrykk i millimeter kvikksølv.

Så ble det millibar og i dag brukes vel Pascal eller Hektopascal (hPa).

 

Her er en oppskrift for å lage et barometer for de som måtte være interesserte i det.

http://www.sci-experiments.com/barometer/barometer.html

 

 

Her er et eksempel på et kvikksølvbarometer , prinsippet i et Aneroidbarometer og prinsippet i et kvikksølvbarometer.

Ikke rart at det ikke er så mange kvikksølvbarometer rundt om i de tusen hjem lenger.

.

post-4220-0-61638300-1386800987_thumb.jp

post-4220-0-35580800-1386801003_thumb.jp

post-4220-0-81875200-1386801021_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.