Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekkel smak .....

Rune

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg å leser sommerens tur-referater fra ivrige 2000 - metersamlere, og får en ekkel og flau smak i munnen ..... 8)

Selv har jeg bare vært på 2 stk. 800 - metere og en 7 hundre-meter ..... (ikke så mye å skryte av nei) .....

Selv om jeg egentlig var i brukbar topp-form til sommerens 2000 meter-turer (trente mer enn noen gang), ble det INGEN nye 2000 metere på meg iår ..... :evil:

Årsaken var prioritering av andre og viktigere gjøremål, noe jeg kanskje kan angre på i ettertid. Tja ..... både og igrunnen! Når jeg tenker etter ;)8) - det kommer jo år etter dette også !!! :)

Min filososfi er: Man MÅ ikke, for enhver pris, ta slike turer hvert år, men heller la lyst, tid og anledning få bestemme slike toppturer. Det finnes jo andre turer som også gir flotte naturopplevelser. :wink:

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er iallefall berre tull å gå over 2000m kun for metrane si skuld. Det står heller ikkje mykje respekt av å køyre opp i 1000-1200m høgde for så å gå 1000 høgdemeter og skrive turen inn i statistikken. For meg er det mykje meir enn berre metrane som tel, vil tru det gjeld for mange andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber herved moderatorene om å bannlyse deg fra Forum 8)

Ja, jeg bør nok være litt forsiktig med hva jeg sier heretter ..... ;)

thrill:

Jeg er enig i at 1000 høydemetre egentlig ikke er så mye å skryte av, men faktum er at svært mange av 2000 meter`ne i Jotunheimen, ligger under denne høydeforskjellen!

Ta f.eks Leirvassbu som ligger på drøye 1400 meter. De aller fleste toppene i dette området, ligger under 1000 meters-grensen for å nå toppen.

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si, som i en alder på langt over 40 har vært på 3 - tre - norske 2000-metere (Galdhøpiggen, Snøhetta og Fanaråken).... men du verden så mye fint det er i Norge som er under 2000 m som heller ikke ligger i Jotunheimen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen merittliste over 2000-meters-toppar. Over desse høgdene i Norge har eg kun vore på Galdhøpiggen, Fannaråki og Dyrhaugsryggen. Sjølv klarar eg å gleda meg over å sjå dei høge fjella, slik eg gjorde frå Vangsnesmarki i Sogn (ca. 700 m.o.h.) for nokre veker sidan og såg mot Falketind og Urdanostind. Toppturen eg er mest stolt av gjekk til Møysalen, 1262 m.o.h., på Vesterålen-sida av Hinnøya nord i Nordland. Der starta turen heilt nede frå fjørasteinane på ein stad der ein måtte inn med båt eller ta beina fatt (Lonkanfjorden, frå Kaljorda).

Ekkel smak? Kvifor det? Det er det ingen grunn til. Eg kosar meg godt i fjella under 2000 m.o.h., eg, men går eg ein tur over 2000 m.o.h. set eg pris på det óg.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel smak? Kvifor det? Det er det ingen grunn til. Eg kosar meg godt i fjella under 2000 m.o.h., eg, men går eg ein tur over 2000 m.o.h. set eg pris på det óg.

Dette ordet, brukte jeg bare for å sette det litt på spissen ..... (Nothing else)!

På Vestlandet finnes det mange topper over både 700 og 800 meter, som krever like mye oppstigning som mange av 2000 meter-toppene i Jotunheimen, hvis man starter turen, enten ved fjorden eller nede i bygda.

Jeg har en slik favoritt-topp like i nærheten av hytta, på over 800 meter. Dette er en av de fineste toppene i mils omkrets, og jeg koser meg like mye hver eneste gang jeg er der. På godværsdager i mai og august, er det rene prospektkortstemningen oppe på toppen, der fjorden blinker stille og vakker langt der nede, og man skimter Folgefonna i det fjerne. :D

2000 metere kan være spektakulært ..... heldigvis finnes det da også andre naturopplevelser, som gir like stort utbytte! :lol:

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.