Gå til innhold
  • Bli medlem

Året på Blåfjellenden


REJOHN

Anbefalte innlegg

Takk for i år.

sne+p%C3%A5+terrassen.jpg

Da står desember for døren med alt det medfører av ståk og stress. Det er selvsagt fortsatt mulig å komme seg inn til Blåfjellenden, men for min del må det vente til det er skiføre.

Jeg pleier normalt ikke å være inne på hytta i desember (ikke alltid i november en gang), og første skituren blir om regel i slutten av januar.

Det er folk innover, men ikke mange. Pinnekjøttgjengen som er innover første helg i desember, holder sikker fortsatt ut.

Om det blir besøk i julen, gjenstår å se. Det er ikke alltid været tillater å komme innover (eller tilbake).fra+Bl%C3%A5fjellenden+f%C3%B8rste+turen

Selv i februar, med sola litt høyere på himmelen og dermed varme inn vinduene, kan temperaturen inne i hytta være godt under null ved ankomst. Da tar det tid å få varmen i hytta. Og sengene med dyne og pute er steinkalde. Jeg tror det beste er å ha med sovepose om noen tar innover.

I desember og januar, kan det sikkert være ennå kaldere, og mørkere. Det er ikke mye sol som når ned til hytta midt på vinteren.

Og det er muligens tid for et lite tilbakeblikk på året som har gått. Vinteren 2013 var skikkelig bra. Med mye godt turvær. Jeg var innover på ski første gangen i slutten av februar. Og kom meg inn til hytta totalt 5-6 ganger gjennom vintersesongen. sommer+2013+p%C3%A5+Bl%C3%A5fjellenden.j

Det som huskes best er betongføret. Jeg tror det ble å gå på beina ned deler av bakken hver gang. Det går kjappest, og det er også mindre sannsynlig at eggene knuser, om bakken tas på beina.

Påsken var fantastisk, med et strålende vær og nok snø. Og så må det tas med at vi serverte 40 komlemiddager på skjærtorsdag.

Sommersesongen startet i slutten av mai. Litt tidligere en ”normalt”. Været i sommer var også bedre enn året før, som omtrent regnet bort. Det var nedbør sommeren 2013, men også mange gode, tørre og solrike dager. Men det ble ikke mye bading.

Som vanlig var det en god del utlendinger innom hytta. Litt mer besøk enn før fra gamle østblokkland. Og ikke alle disse besøkende har helt peiling på ”det norske systemet”, men ønsker normalt å gjøre tingene mest mulig riktig.

Som alltid kommer det en hel del besøkende til Blåfjellenden, som er på sin første fjelltur. Det er både kjekt og inspirerende å ta i mot slike folk. Mye på grunn av at det gir anledning til å ta fram gode minner fra min egen første tur til hytta. Jeg håper de fleste får tilsvarende gode minner fra sin tur.

Og det er alltid svært hyggelig å få besøk av folk jeg har truffet tidligere. Dette året har det blitt en del. Og takk for det. Det gir ofte hyggelige kvelder og stunder på hytta. Høsten ble lang. Siste turen innover var i begynnelsen av november. Litt trist og vemodig å stå på terrassen, se utover Fidjadalen og ta farvel med hytta for året 2013. (Med lua i hånden. Det må skje i høytidlige former.)

Et år er gått. Sola snur om ikke så lenge, og det vil igjen gå mot lysere tider. Og forhåpentlig et nytt år på Blåfjellenden.

fidjadalen+siste+turen+2013.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott årsrapport! Har aldri vært der inne selv, men det skal det gjøres noe med på nyåret.

 

Vet du forresten hvordan det er å gå på ski videre oppover Blåstøldalen mot Langavatn?

Fra Hunnedalen og til Blåfjellenden bli det merket løype til vinterferien. Det bli ikke merket videre opp til Langavatn. Årsaken er snøskredfare.

Jeg har aldri vært med på at det har gått farlige snøskred i Blåstøldalen, men lenger oppe mot Rundevatn, kan det nok komme et og annet skred.

Det er likevel vanlig at det kommer folk ned dalen fra Langavatn til Blåfjellenden gjennom vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Men hvordan er forholdene nå for en tur inn til Blåfjellenden?

Det er kvistet, og Inge Marton mente at det var god is på Leitevann. Og det er nok snø. Nedbøren de siste dagene har kommet som regn, og har gjort snøen bløt og tung.

Det skal antakelig folk innover på fredag. Bestyrerinnen har helt andre planer denne helgen, skitur kommer ikke på tale.

Jeg håper på en tur både lørdag og søndag, men det er langt fra sikker at det lar seg ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det blir tur, men akkurat nå hadde jeg en stille periode på jobben og da ble abstinensen merkbar. Alt for lenge siden jeg hadde en god fjelltur. Jeg kunne jo tatt en dag fri og fått meg en liten runde. Hunnedalen, Sandvatn, kanskje innom Langevatn, ned til Blåfjellenden og tilbake til Hunnedalen.

Jeg tok denne runden i påsken i fjor, og det var en fin liten helgetur selv om føret var så hardt og isete at det kanskje hadde gått med skøyter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det blir tur, men akkurat nå hadde jeg en stille periode på jobben og da ble abstinensen merkbar. Alt for lenge siden jeg hadde en god fjelltur. Jeg kunne jo tatt en dag fri og fått meg en liten runde. Hunnedalen, Sandvatn, kanskje innom Langevatn, ned til Blåfjellenden og tilbake til Hunnedalen.

Jeg tok denne runden i påsken i fjor, og det var en fin liten helgetur selv om føret var så hardt og isete at det kanskje hadde gått med skøyter.

Inge Marton mente at han ville legge sporet mellom Hunnedalen og Sandvatn oppe over Stutaheia. Øyarvatnet bør ikke brukes, mente han.

 

ellers nok snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stutaheia burde vel gå greit.

Øyarvatn var veldig fint i fjor påake. Vinden hadde arbeidet med snøen i de bratte fjellsidene langs østsiden av vannet så dett var nesten som å gå gjennom en kunstutstilling.

Hvordan er det med Sandvatn? Blir det sommerløypa over Strålaus hvis jeg vil gå til Langevann eller er Sandvatn farbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stutaheia burde vel gå greit.

Øyarvatn var veldig fint i fjor påake. Vinden hadde arbeidet med snøen i de bratte fjellsidene langs østsiden av vannet så dett var nesten som å gå gjennom en kunstutstilling.

Hvordan er det med Sandvatn? Blir det sommerløypa over Strålaus hvis jeg vil gå til Langevann eller er Sandvatn farbart?

Inge Marton sjekket ikke Sandvatn. Men det burde vel ikke være stor forskjell på Sandvatn og Leitevann.

 

Det er jo mulig å ta en spade på hytta og teste - først.... :phone:

(Gi meg en tilbakemelding om du gjør en test.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.