Bålmannen Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Er det noen som har gode tips for belysning inne i teltet? Er på jakt etter en liten lykt som er lett og gir et behagelig og spredt lys, og som kan henges i taket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugo Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg har alltid en liten led-lampe i taket på teltet. Bruker ikke en gang å ta den ut når jeg pakker teltet, så da har jeg permanent tak-lys som sprer lyset mye mer enn hodelykta. F eks denne Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/LED-belysning,-Dot-It/36-2234 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg bruker denne http://dx.com/p/mini-2-mode-white-light-camping-lantern-with-carabiner-clip-2-cr2032-color-assorted-32114 Veldig lett og liten sånn røft 2,5-3cm i diamter. 5 cm i høyde, 10 cm med karabin. Den lyser mye i forhold til hvor liten den er. Går på 2 stk 2032 batterier. Hatt mine 2 sommersesonger nå uten å skifte batteri. Men klart det er ikke så lange man bruker den hver dag på sommern i Norge. Av konstruksjon så lyser den ikke så mye rett ned men synes alikevel den gir et bra lys i hele teltet. Jeg henger den i tørkesnor i taket. Har hatt med 2 stk på tur også, da ble det hvertfall lyst nok i teltet. Hang begge ute rundt camp for å teste. Til camplys blir de litt små men det gir en del lys alikvel. I og med at den ikke veier mer enn 45gr så kan man fint ha med mer enn 1 på tur. jeg bruker bare 1 i 2 mannsteltene. Har man et større telt kan man vurdere 2. Og ikke minst er de billige, under kr 30,- pr stk. PS! Batteriene som er i lykta ved ankomst er som regel utladet, bare så man ikke tror det er noe feil med den. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Har en kombinert lomme/hengelykt fra Phoxx, kjøpte min på XXL. Lyser veldig bra, og er billig. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn J Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Denne http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/lykter/teltlykter/black-diamond-orbit-dark-chocolate-brun.html er større enn den lille fra Clas Ohlson, men den lyser opp hele teltet. Smart at den kan klappes sammen så den tar lite plass. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg er fornøyd med disse jeg fant på XXL http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2011/11/la-det-bli-lys.html: 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Einar Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Har alltid med meg en hodelykt og denne henges i taket som teltlys. Hvit pose kan brukes for å spre lyset bedre men jeg er fornøyd uten. Ikke like god spredning av lyset som en dedikert teltlykt, men sparer meg for å dra på enda mer skrot. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RuneH Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg bruker denne http://dx.com/p/mini-2-mode-white-light-camping-lantern-with-carabiner-clip-2-cr2032-color-assorted-32114 Veldig lett og liten sånn røft 2,5-3cm i diamter. 5 cm i høyde, 10 cm med karabin. Den lyser mye i forhold til hvor liten den er. Går på 2 stk 2032 batterier. Hatt mine 2 sommersesonger nå uten å skifte batteri. Men klart det er ikke så lange man bruker den hver dag på sommern i Norge. Av konstruksjon så lyser den ikke så mye rett ned men synes alikevel den gir et bra lys i hele teltet. Jeg henger den i tørkesnor i taket. Har hatt med 2 stk på tur også, da ble det hvertfall lyst nok i teltet. Hang begge ute rundt camp for å teste. Til camplys blir de litt små men det gir en del lys alikvel. I og med at den ikke veier mer enn 45gr så kan man fint ha med mer enn 1 på tur. jeg bruker bare 1 i 2 mannsteltene. Har man et større telt kan man vurdere 2. Og ikke minst er de billige, under kr 30,- pr stk. PS! Batteriene som er i lykta ved ankomst er som regel utladet, bare så man ikke tror det er noe feil med den. Jeg bruker den samme. Gir god "dempet" belysning. Bruker kun 1, og det er godt nok for meg Anbefales. Den veier forøvrig 42 gram hehe 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålmannen Skrevet 26. november 2013 Forfatter Del Skrevet 26. november 2013 Takk for mange gode tips:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skaaningen Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg er fornøyd med disse jeg fant på XXL http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2011/11/la-det-bli-lys.html: Har disse, og dessverre dårlig erfaring. Lyset er bra, men lyktene disintegrerer ganske lett ved litt fysisk påfrestning. Så lenge de ikke har disintegrert er de mye prisverde. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Gjørup Skrevet 26. november 2013 Del Skrevet 26. november 2013 Jeg bruker Navi light, den har jeg som lanterne når jeg padler og som lys i teltet. Navi light har en magnet plate på undersiden, klips den sammen på hver side av teltduken og den henger dønn. Den er litt dyr i innkjøp om du bare skal bruke den som teltlys, men det er en god (vanntett) lykt med flere bruksområder. http://www.navinorge.no/en/products_360.html 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ståle Sæther Skrevet 28. november 2013 Del Skrevet 28. november 2013 Jeg bruker Primus Micron Lantern på turer på 3-4 dager. Selve lykta er knøttliten og får lett plass i lomma men med gass og alt gir den fort mer å bære på enn en LED-lampe. Men for relativt korte turer på høsten gir gassfyringa i tillegg god temperaturstigning i teltet og kan heve komforten betydelig. Under rypejakta i høst hadde jeg rundt 0 grader og vindstille ute på kvelden flere kvelder på rad men jeg hadde 15-20 grader og greit leselys i innerteltet med bare denne lampa i drift. Veldig komfortabelt å slappe av etter en lang dag med vandring i fjellet ved å ligge oppå soveposen bare i genseren med ei god bok og godt skotsk ildvann etter at kveldsmaten var fortært. Veldig luksuriøst til teltliv å være. På lengre turer og i varmt eller veldig kaldt vær ville jeg nok valgt noe annet men på høsten synes jeg den er helt utmerket. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålmannen Skrevet 29. november 2013 Forfatter Del Skrevet 29. november 2013 Tusen takk igjen for mange gode tips- nå gjenstår det bare å bestemme meg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiBC Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Hvis du ikke har bestemt deg ennå så kan du ta med et tips til: Jeg bruker Black Diamond Orbit Lantern og er veldig fornøyd Den ble "Beste lettvekter" da Villmarksliv testet LED-teltlykter i 2011. http://klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article716082.ece 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atari Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Hvis du ikke har bestemt deg ennå så kan du ta med et tips til: Jeg bruker Black Diamond Orbit Lantern og er veldig fornøyd Den ble "Beste lettvekter" da Villmarksliv testet LED-teltlykter i 2011. http://klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article716082.ece Bruker også BD Orbit. Veldig god lykt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjranhansen Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Og hvis man ikke ønsker en lykt som går på størm kan man investere i en primus lykt, gir også varme så man slipper og fyre primusen i teltet kanskje hvis teltet er lite eller man ikke er vant til det/primusen Jeg bruker iallefall http://www.primusshop.no/primus-micron-lantern--steel-mesh-p-547-c-148.aspx <----- denne 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Walle Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Og hvis man ikke ønsker en lykt som går på størm kan man investere i en primus lykt, gir også varme så man slipper og fyre primusen i teltet kanskje hvis teltet er lite eller man ikke er vant til det/primusen Jeg bruker iallefall http://www.primusshop.no/primus-micron-lantern--steel-mesh-p-547-c-148.aspx <----- denne Hvordan funker denne i kaldt vær, la oss si 20 minus grader ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg fikk et tips om en gjennomsiktig pakkpose med feste for hodelykt. Den rommer ulltøyet du trenger i teltet, og gir da et ok spredt lys med hodelykta. Da trenger du ikke en ekstra dings for å lyse opp teltet. Jeg husker ikke hva den heter, men stikker innom i morgen for å se hva det heter og hva det koster. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eborge Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg fikk et tips om en gjennomsiktig pakkpose med feste for hodelykt. Den rommer ulltøyet du trenger i teltet, og gir da et ok spredt lys med hodelykta. Da trenger du ikke en ekstra dings for å lyse opp teltet.Jeg husker ikke hva den heter, men stikker innom i morgen for å se hva det heter og hva det koster. Denne du mener Tronn!? http://www.ebay.com/itm/MAMMUT-Ambient-Light-Dry-Bag-Canoe-Bag-Amazing-multi-functional-product-/181193517538?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&hash=item2a2ff9a9e2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Ja det var noe slikt @eborge Takk skal du ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomWithoutVom Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Støtter tronn: Bruker som regel en vanntett pakkpose for å gjøre lyset lunere og mindre direkte. Gule poser er helmax. Mine er vanlige STS- poser. Funker bra på samtlige mine unntatt den tykkeste modellen som heter Big River (eller noe sånt). Sikkert ennå bedre hvis man kan henge lyktene opp i selve posen Edit: Oi, her gikk det unna: så bra ut den Mammutsaken! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Hvordan funker denne i kaldt vær, la oss si 20 minus grader ? Frister litt å teste en slik på vinteren. Selv i minus 20 grader så er det varmegrader inne i teltet etter at snøsmeltinga og matlaginga er unnagjort, så da vil sikkert en slik kunne holde varmen utover kvelden. Noen som vet om det er noe særlig kulloksid utslipp fra en slik? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Walle Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Frister litt å teste en slik på vinteren. Selv i minus 20 grader så er det varmegrader inne i teltet etter at snøsmeltinga og matlaginga er unnagjort, så da vil sikkert en slik kunne holde varmen utover kvelden. Noen som vet om det er noe særlig kulloksid utslipp fra en slik? Var litt kjapp da jeg la skrev/la ut innlegget, men det var det samme jeg tenkte på. Er det noen som har testet slike gasslanterner på vinteren og kan dele litt erfaringer ? Ser jo for meg at om effekten er liten så blir det lite varme igjen ettersom man allikavel må lufte godt....? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjranhansen Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Hvordan funker denne i kaldt vær, la oss si 20 minus grader ? Funker fint, har kun brukt Primus sin gass til denne. tror det bare var 15 kalde da jeg var ute, kjøpte den for ikke så lenge siden, må vente til det er blitt mer "vinter" før jeg gjør meg opp en mening om noe kaldere 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Walle Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Vil det si at du greide å holde temperaturen inne i teltet? ( om det var telt du brukte den i? ) Og om du så gjorde, hvilken temperatur greide du å holde? Hmmm er nesten like før jeg bestiller en for å prøve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.