Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

VI har hytte i Vinje, hvor de allerede har hatt dette "prøveprosjektet" noen år, og jeg blir mer og mer negativ. Jeg har ingenting i mot nyttekjøring, eller tilrettelegging for at handikappede skal komme seg mer ut i naturen, men den villmannskjøringen jeg til tider ser i området "vårt" er lite å trakte etter... Skuterspor overalt, defintivt mange som driter i eventuelle løyper, og mye bråk. 

Når nedkjøringen på toppturene er herja i stykker av skuterspor blir turopplevelsen litt ødelagt for min del.

  • Liker 8
Annonse
Skrevet

 

 

Jeg støtter ikke oppropet, eller veldig mye av motstanden.

Motstanden drives fryktbasert og av føleri, ikke så mye av det som hevdes kan understøttes med noe saklig.

 

Ein ting er om ein skal åpne opp for meir skuterkøyring i utmark eller ikkje.

Men eg er mest kritisk til måten det vert gjort på. Det vert kalla ei forsøksordning. Og nettopp derfor er det gjort nokre snarvegar. Det vil nødvendigvis føre til at mange kjøper seg skuter i tida framover, og den dagen forsøksordninga skal opphøyre, vil presset for å få det til å vera ei permanent ordning vera mykje større enn det er idag. Dette er derfor ei snikinnføring.

Så lenge villreinområde, hyttefelt og andre beskytta område skal gå fri for skuterløyper, er eg ikkje så veldig redd for støyen i naturen. Men lokalisering og omfang av skuterløypene kjem til å føre tili nokre h... opprivande debattar i mange lokalsamfunn. Eg veit av erfaring at slike saker kan føre til både trugsmål og oppskårne bildekk. Om ikkje anna kan lesarbrevdebattar hjelpe til å halde liv i enkelte lokalaviser

  • Liker 3
Skrevet

Kanskje fordi det nesten alltid blåser langs kysten? Alle som har prøvd å ro eller padle eller seile mot vinden vet hvor mye mer effektivt det er å gå, slik vi kan gjøre i fjellet.

Vi som bor her ved vestlandskysten vet godt hva vind er, og noen av oss vet også at det ikke er noe problem å seile mot vinden. Det er det som heter å krysse, og det er da det virkelig er gøy å seile.

Å ro er vanligvis heller ingen problem, bare man har riktig redskap. Moderne Tupper ware taper ofte mot gammel norsk trebåttradisjon.

 

Selv har jeg en gang opplevd å ligge fredelig å fiske ved en stake og bare klukkingen fra sjøen mot båten brøt stillheten.

Så, som skutt ut fra en kanon, kom en guttunge i pappas båt, en cruiser til en håndfull millioner. Han strøk så nære min båt at jeg var sikker på at det ville smelle, men heldig vis så kom jeg unna med noen kraftige bølger. jeg anslår avstanden til ca. 5cm.

Han la til vet et feriested tilhørende en eller annen misjonsforening i nærheten, og etter at en lettere irritert sportsfisker hadde besøkt dem var det tydelig på farens reaksjon at det i hvert fall ikke skulle bli gutten som skulle kjøre båten hjem.

 

Jeg går inn for stillhet både til vanns og til lands. Det er som med tobakksrøyk. Noen få skal ikke få ødelegge for flertallet.

  • Liker 2
Skrevet

Vel, da må du ha misforstått. Det gjelder snøscooter. Link til forskriften finner du i tråden der prøveordningen diskuteres.

 

Jeg støtter ikke oppropet, eller veldig mye av motstanden.

Motstanden drives fryktbasert og av føleri, ikke så mye av det som hevdes kan understøttes med noe saklig.

Jeg regner med du har lest brevet til Sivilombudsmannen?

 

Jeg liker vinklingen de har på det juridiske i denne saken.

En svært spennende vei å gå. Jeg er ellers enig med mange av dere mhp at Turistforeningen selv sitter i glasshus, men de har tatt et prisverdig initiativ som har stor folkelig oppslutning - da jeg signerte i går var det 300 som hadde signert - nå er det 13000!

 

Men skal man dra med seg massene i slike kampanjer må man gjøre det slik.

  • Liker 1
Skrevet

....

Skal man være i mot noe så må det promoteres saklig om det skal ha gjennomslagskraft, det nytter ikke å hisse opp massene med føleri om man ikke samtidig legger frem noe saklig som kan brukes til noe.

....

 

Det er saklighet og rasjonalitet som har ført oss ut i den triste situasjonen vi er idag. Saklighet og rasjonalitet greier ikke å motivere oss til å ta vare på naturen. De gode følelsene knyttet til naturopplevelse motiverer til naturvern, men mange (som styrer og steller) har aldri opplevd disse.

 

Et veldig godt eksempel på nettopp dette, er at det er truede arter som skal til for å få vernet et naturområde, ikke opplevelsesverdien området har i seg selv.

  • Liker 4
Skrevet

Vi som bor her ved vestlandskysten vet godt hva vind er, og noen av oss vet også at det ikke er noe problem å seile mot vinden. Det er det som heter å krysse, og det er da det virkelig er gøy å seile.

Å ro er vanligvis heller ingen problem, bare man har riktig redskap. Moderne Tupper ware taper ofte mot gammel norsk trebåttradisjon.

...

 

Jo, dere som bor langs vestlandskysten har mye vind, men uten motor ville nok kysten med holmer og skjær stort sett ligge ganske ubrukt på de fleste sommerdagene. I fjellet er kanskje dette i mindre grad tilfellet. 

Skrevet

Vi er også avhengig av å gå på ski til/fra hytta vinterstid men jeg støtter oppropet. I påska og andre tider vi har med mye proviant osv. får vi en av grunneierene til å kjøre det opp med snøscooter. Koster kr. 300 per tur. Noen ganger går jeg flere runder med pulk istedenfor å leie scooter. 

Dette er noe annet enn å slippe løs alle sine egne scootere. Jeg synes at et par leiescootere som koster penger er et bedre alternativ. De kan man også frata dispensasjonen om de ikke oppfører seg bra.

Skrevet

At dette med fritidsbåter har kommet ut av kontroll i sør-norge er ingen grunn til å gjøre samme feil på fjellet. Da er det ingen plasser igjen der det er stille. 

Jeg synes det er også rart at man ikke først evaluerer de eksisterende prøveprosjektene før man innfører en eventuell stor-skala "prøveprosjekt". Hvis det viser seg som noen nevnte over at prøveordningen har ført til mye villmannskjøring utenfor løypene, er det et godt argument for å ikke utvide det.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg støtter ikke dette oppropet.Som pensjonist og bestefar så bruker jeg snøscooter til hytta hver vinter sammen med barnebarn,en tur på 50 km tur-retur.Kan se ut som det å vere på forumet og ha snøscooter ikke er en bra kombinasjon.

 

Oppropet er ikke mot alle de som allerede bruker skuter, det er mot økning i skutertrafikken langt over dagens nivå. Det er altså ikke snakk om å innskrenke verken din eller min relativt beskjedne skuterkjøring, det er en protest mot å slippe skuterkjøringa nesten helt løs. Med de konsekvenser det får for veldig mange som søker stillhet og ro i naturen.

  • Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best eller verst.

Sikkert gøy for de som holder på, men hva med oss andre?

 

 

Du kan også slenge på microfly, vet det har vært mye klaging på støy fra microfly og diverse fly for fallskjermhopping, dra opp seilfly etc på Oppdal.

På en finværsdag så skal alle opp i lufta samtidig som lokalbefolkning og hyttefolk koser seg på terrassen / i hagen.

 

 

Det er jo en grunn til at vannscooter også har masse begrensninger

nytteverdien er 0 , kun for lek og morro som genererer mye støy 

  • Liker 1
Skrevet

 

Jeg støtter ikke oppropet, eller veldig mye av motstanden.

Motstanden drives fryktbasert og av føleri, ikke så mye av det som hevdes kan understøttes med noe saklig.

Om det virkelig hadde vært fare for at stillheten i naturen skulle ødelegges så hadde det allerede vært full fyr i bildekk utenfor Stortinget. Vi er tross alt i Norge og der er naturen ganske så hellig.

 

At motstanden bare er fryktbasert er bare tøv. Det sier seg sjøl at det er fare for stillheten i naturen hvis du skal legge inn haugevis av løyper på kryss og tvers der folk tidligere har vært nødt å ta seg fram med egen maskin. Jeg går mye på tur i områder der det kjøres mye scooter, jeg kjører scooter sjøl innimellom og det er ganske krystallklart at dersom man slipper dette ytterligere løs så blir det langt færre "ødemarker" å gå på tur til for folk som søker ro i naturen.

 

Man blir i mye større grad enn i dag tvunget til å søke ro i (de relativt begrensede) nasjonalparkene hvis man vil unngå scootertrafikk. Hvor løypene så legges er opp til kommunene å bestemme, men det vil utvilsomt legges scooterløyper inn i områder der du per dags dato kan finne ro og fred i naturen. Mange fine områder vil altså bli relativt uinteressant å gå skitur i for folk som søker ro i naturen.

 

Og sist, men ikke minst: Flere scooterløyper --> Flere scootere --> Mer ulovlig kjøring utfor løypene --> Enda mindre ro i naturen. 

  • Liker 5
Skrevet

Jo, dere som bor langs vestlandskysten har mye vind, men uten motor ville nok kysten med holmer og skjær stort sett ligge ganske ubrukt på de fleste sommerdagene. I fjellet er kanskje dette i mindre grad tilfellet. 

Enig med REs. Jeg synes parallellen til sjøen er meget god. Det handler om hva vi er blitt vant til. Om skuterkjøring hadde vært tillatt i 50 år, og man i dag skulle innføre lystkjøring med båt i skjærgården, ville protestene vært de samme..

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har kjørt scooter på fjellet i mange år, men da i forbindelse med aktivitet i Røde Kors. 

Det høres ut som at det bare er støyen som er problemet, men det er en del andre problemer som også følger med.

F.eks.

Når det begynner å mørkne så graver fjellrypa et hull i snøen. Bunnen av hullet fylles med rypeskitt. I denne årstida kvitter rypa seg bare med avfallet en gang i døgnet og det er nå like før den skal overnatte. Så sitter den og utnytter varmen fra rypeskitten så lenge den varer. Dette gir bedre overlevelse i kalde vinternetter.

Som scootersjåfør så har jeg flere ganger opplevd at det flyr opp ryper foran scooteren ved kjøring kveld og natt.

I slike tilfeller taper rypa ekstra mye varme siden den da må grave seg et nytt hull uten varmeelement i bunnen.

Hvis dette gjentar seg flere netter på rad så kan faktisk rypa stå i fare for å fryse ihjel.

Scooterkjøring skal kun skje i faste løyper, men vi vet hvor vanskelig slike ting er å kontrollere på fjellet.

I Finnmark sliter politiet med at de ikke har godt nok utstyr til å kontrollere scooterkjørere som enkelt kjører fra politiet når det trengs. 

Så kommer neste trekk fra de motorglade:

Scootertraseene ligger jo der og hvorfor ikke da benytte disse til å kjøre ATV sommerstid?

Argumentene for dette er sikkert like gode som for scooter.

  • Liker 4
Skrevet

Enig med REs. Jeg synes parallellen til sjøen er meget god. Det handler om hva vi er blitt vant til. Om skuterkjøring hadde vært tillatt i 50 år, og man i dag skulle innføre lystkjøring med båt i skjærgården, ville protestene vært de samme..

 

Antagligen, och det med god grund. Vill man ha lugn och ro till sjöss så får man ge sig ut antingen på natten och/eller i uselt väder som motorbåt-folket inte vågar sig ut i. Nu är Oslofjorden extrefall, men jag var ut för 3-4 veckor sedan när jag trodde att alla fått upp sina båtar ur sjön, men icke: Det var ständigt någon någonstans med motorbåt. BRRRRRRRRRR... Det räcker med en.

Kanske blir det lika till fjälls, att man måste ut i dåligt väder eller på väldigt konstiga tider.

  • Liker 2
Skrevet

Flere tusen medlemmer på FF og så lite respons på den viktigeste saken som berører berører oss som er opptatt av å nyte stille natur ??

Jeg gremmes.....

Denne tråden er lest nesten 1000 ganger på litt over ett døgn. Svært mange har nok klikket på lenken der oppe og signert uten å skrive noe her...

  • Liker 1
Skrevet

Tipper de fleste signerer, ja. Har gjort det selv, selv om jeg er kritisk til DNTs eget bråk.. :-)

Jeg har blandede følelser. De som roper høyest er jo Skiforeningen og DNT, som jo breier seg altfor kraftig fra før.

  • Liker 1
Skrevet

Med den regjeringen vi har nå så kan vi nok regne med at det kan bli fritt frem for mye mer enn scooterkjøring.

Fylkesmannen i Rogaland har sagt nei til flere nye vindmøller i fylket, men her om dagen så var kraftselskapenes talsmann på radioen og det hørtes ikke ut som at han tok et slikt nei for et nei. Han hørtes veldig optimistisk ut så før vi vet ordet av det så risikerer vi at kjempene på Påskeøya blir barnemat mot rekka av vindmøller langs Norskekysten. 

post-4220-0-01514400-1385796073_thumb.jp

post-4220-0-75244500-1385796084_thumb.jp

Skrevet

Signert uten å blunke! Delt på Facebook og jeg håper veldig mange skriver under..

Så i Aftenposten igår at Trine Sundoft ikke brydde seg noe om motstanden fra DNT og ville ikke bremse "forsøks"prosjektet, til etter at sivilombudsmannen hadde sett på det. Hun regnet med at flere traseer ble åpnet allerede i vinter :(

Skrevet

Enig med REs. Jeg synes parallellen til sjøen er meget god. Det handler om hva vi er blitt vant til. Om skuterkjøring hadde vært tillatt i 50 år, og man i dag skulle innføre lystkjøring med båt i skjærgården, ville protestene vært de samme..

Skulle vi alle svømt da eller?

(vann)Scooter er ikke lov på sjøen heller...

Skrevet

Skulle vi alle svømt da eller?

(vann)Scooter er ikke lov på sjøen heller...

Nei, vi trengte nok ikke svømt, så de med vannskrekk kan bare ta det med ro.

Det som er problemet er f.eks. små drittunger i Dromedille med 9.9 hk. som kjører hele døgnet og nesten ikke stopper for å fylle bensin. 

Nyrike 30 - 40 åringer som har skjærgårdens største V8er, helst en på hver propell, og som elsker å vise seg frem.

Det er ingen ting i veien med nødvendig kjøring, men kjøring uten mål og mening kan lett karakteriseres som lydforurensning enten det skjer til lands eller til vands.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.