FranzJosef Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 Har en slik sykkel: http://www.oslosportslager.no/product/2655/2667/341449/Discovery_%B404.html Den har ikke bil-ventil til dekkene, den bruker de gamle sykkel-ventilene, altså noe smalere. Har sett at de kalles racer-ventiler. Antar det er samme. Problemet er at jeg ikke får pumpet opp noe godt med noen pumpe. Først kjøpte jeg en sånn liten sak på biltema, men jeg får ikke til å pumpe med den. Så kjøpte jeg en mer gammeldags pumpe på Obs! , men man må jo holde igjen på den ene siden (bilventil-siden) av den for at lufta ikke skal gå ut der og genrelt veldig slitsomt å pumpe sykkel med den. Dessuten får jeg aldri dekkene harde, bare myke. Da må man jo også pumpe for hver gang en skal sykle. Igår kjøpte jeg enda en på biltema, en større. Men den var like dårlig, et veldig dårlig feste så jeg får ikke inn noe luft. Finnes det ikke gode pumper til disse ventilene? Hvor finnes de evt.? Siter
ThomasB Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 På biltema kjøper man ting til bilen. På obs kjøper man mat. Hva tror du man kjøper i sykkelbutikker?? (Svar: ting til sykkelen.) Siter
Torgeir Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 Ventilene på bildene nedenfor er såkalte "racerventiler". Her må du åpne en skrue før du pumper luft. Pumper til slike ventiler finnes i flere utgaver, alt fra store gulvmodeller med "Dynamitt-Harry"-håndtak til lette små håndpumper som kan festes på sykkelen. Fås kjøpt i alle sykkelbutikker, som ThomasB skriver. De store pumpene har ofte toveismunnstykke, slik at det ene passer på bilventil og det andre på racerventiler. Har en mistanke om at du har "gammeldagse" sykkelventiler, altså uten skrue. Men pumpe for racerventiler skal fungere på slike også, for diameteren er omtrent den samme. Hvis pumpa di blåser ut luft i begge munnstykker samtidig (bil- og sykkelventil), så er jeg ganske sikker på at du bruker den feil. Sjekk om det er en slags vender/bryter/spake der som veksler mellom munnstykkene. Jeg har en lignende pumpe, og der skal toppen vris 180 grader når man veksler mellom bil- og sykkelventil. Nei, kast skrotet fra Biltema og Obs, kom deg i en sykkelbutikk og kjøp ei skikkelig pumpe. Betal litt ekstra, og du får ei med manometer på. Da har du full kontroll over trykket, og du kan kjøre på nøyaktig det trykket som dekkfabrikanten anbefaler (se tall på dekksiden). Siter
Torgeir Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 På biltema kjøper man ting til bilen. Jeg er svært skeptisk til å kjøpe Biltema-ting til bilen.. Siter
vårdøl Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 På sportsbutikkar kan du få kjøpt overgangar som du kan skru på racerventilen slik at den passar vanlege pumper - både for vanleg ventil og bilventil. Da slepp du kjøpe fleire pumper. Det fungarar heilt fint saman med biltemapumpa mi.... Svein Siter
lph Skrevet 28. august 2005 Skrevet 28. august 2005 Jeg har to slike overganger fast påskrudd hele tiden. Og fyller luft på bensinstasjon. Smikk-smakk, harde dekk. (Og så har jeg jo en pumpe hjemme til å få nok luft i dekket til å rekke ned til bensinstasjonen.) Siter
FranzJosef Skrevet 29. august 2005 Forfatter Skrevet 29. august 2005 Skepsisen til biltema er sterkt overdrevet. De har mye som en ellers aldri ville ha kjøpt pga pris. Dessuten har jeg sett flere tester der biltema-ting kommer BEST ut! F.eks. batteri-tester...men nok om det. Disse overgangene høres jo fine ut siden jeg har en del gode pumper til bil-ventil. Av bildene her ser jeg at jeg har altså med mutter. Dere har ikke noe bilde av disse overgangene også da? Er det noen av disse som clas ohlson har? http://www.clasohlson.no/default.asp?COSID=9BB7B5B7C2734B78A802CDD9BE59049F491192 Hvis jeg skulle ha byttet slange, hvordan vet man at man får rett slange da? Hvilke nummer er det som skal stemme og hvor finner man de? Siter
lph Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 Ser du bor i Oslo. Kom deg på en ordentlig sykkelbutikk! Der har de overgang, og der kan de fortelle deg nøyaktig hva slags slange du skal ha hvis du skal bytte. Hvis det er tallene på dekket du mener så er det skrevet utenpå dekket hvor mye trykk det bør være i dekket. F.eks. 50-70 psi ("pounds per square inch", eller "pund"). Samme system som på bildekk. Siter
lph Skrevet 29. august 2005 Skrevet 29. august 2005 http://www.slf.no/Sykler_utstyr/Tester/Verktoy_og_vedlikehold/26615 Slik ser forresten en pumpe med manometer ut. Men som sagt, du kan fylle gratis og lettere på en bensinstasjon. Siter
FranzJosef Skrevet 29. august 2005 Forfatter Skrevet 29. august 2005 Trykket på dekket er bedre å pumpe opp og kjenne etter selv hvordan man vil ha det. Tenker mer på størrelsen på slangen. Har kjøpt sykler og utstyr før på Sykkelsport Engros (fullrulle.com). Den siste jeg kjøpte der betalte jeg flere tusen for. Det var en elendig sykkel. Giret var helt ubrukelig, samme vare bremsene. Helt umulig å justere også. Jeg har flere pumper med manometer, men ikke med sånn rar ventil. Siter
ThomasB Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Passer pumpa di på "vanlig" sykkelventil passer den på "rar" ventil også. Skru opp skruen, trykk den inn for å løsne den, sett pumpa raskt og presist på, pump uten å vri pumpa, pump til dekket er en god del hardere enn hva som "føles passe" (dette for å unngå snake bite), fjern pumpa ved å dra den raskt av (knoting fører til at lufta slipper ut). Får du det ikke til, prøv igjen. Du har rett pumpe, helt sikkert! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2005 Skrevet 10. september 2005 kan ikke frilufts-sossen akseptere at alle ikke har like mye penger og ønsker å kjøpe ting på f.eks Biltema. Min pump fra Biltema fungerar bedre en mange pumper fra noen sportsbutik på Oslo vestkant. At det er billig på Biltema betyder mest at marginerna per produkt er mye lavere en i andre butiker. Biltema ruler... Siter
lph Skrevet 10. september 2005 Skrevet 10. september 2005 Jeg var med en venn for å hjelpe henne kjøpe sykkel i sommer, rundt omkring i alle tenkelig butikker som fører sykkel i Arendalsområdet (som riktignok ikke så mange). Med en budsjettramme på 4.000 kr. ga Biltema klart mest for pengene... Så hvis du veit hva du skal ha kan du handle sånne steder. Men jeg står ved at har du spørsmål (eller vil ha små spesielle dippedutter som ventilovergang) er det bedre å dra i en sykkelbutikk hvor folk vet hva de snakker om. Siter
magma Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har to slike overganger fast påskrudd hele tiden. Og fyller luft på bensinstasjon. Smikk-smakk, harde dekk. (Og så har jeg jo en pumpe hjemme til å få nok luft i dekket til å rekke ned til bensinstasjonen.) Er det ein link til noken som selger desse på nettet? Får ikkje tak i det her som eg bur Siter
bernt Skrevet 23. oktober 2006 Skrevet 23. oktober 2006 Etter N år med diverse dårlige pumper, har jeg nå en Park Tool PFP-3. Herlig sak som gjør jobben til alle tre typer ventiler. Siter
FranzJosef Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 Biltema selger slange medl Dunlop-ventil og bilventil. Begge deler har for stor diameter for mine felger ser det ut til. Kan jeg file litt i åpningen for å gjøre plass eller er ikke det lurt? Siter
Bjarne Lindholdt Skrevet 4. desember 2006 Skrevet 4. desember 2006 Biltema selger slange medl Dunlop-ventil og bilventil. Begge deler har for stor diameter for mine felger ser det ut til. Kan jeg file litt i åpningen for å gjøre plass eller er ikke det lurt? Det rette verktøyet til oppgaven din er noe som hetter en rival. Den er konisk. Siter
FranzJosef Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Skrevet 4. desember 2006 Har allerede brukt bor. Det ble ikke helt bra, veldig vanskelig å bore det til. Bør kanskje kjøpe nye hjul med tida. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.