Gå til innhold
  • Bli medlem

Løpe hytte-til-hytte i Jotunheimen


Mons1

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer med å løpe fra hytte til hytte i Jotunheimen?

Har veldig lyst å prøve en slik tur til neste år, og tenkte begynne planleggingen allerede nå.

 

Planen er å finne betjente hytter som ligger ca 12-14km fra hverandre og løpe i 4-5 dager på denne måten.

Jeg tenker å ha med minimalt med oppakning slik at jeg bare har med et enkelt inne-på-hytta skift i sekken(pluss vindsekk og førstehjelp), og vaske/skylle og tørke løpeklær på hyttene hver dag.

Jeg har ikke gjort noe sånt før, men har hatt meg en god del løpeturer i skogene rundt oslo og i noen av fjellene kan kan finne i relativ nærhet her. Er forsåvidt vandt til å være på lengre turer i fjellheimen også, men ikke med så lett pakning...

 

Noen som har erfaringer og tips til hva man bør/må ha med seg på en slik tur?

Hvilken og hvor liten sekk kan man slippe unna med?

Er det andre viktige ting jeg bør tenke på?

 

Takker for alle inspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at noen partier fra Jotunheimen kan være bløte. Jeg har ikke vært mye i Jotunheimen, men husker en gjørmeskog ved Gjendebu. Jeg husker også elvekryssing uten bru. Vær forberedt på det. Noen nedoverpartier er såpass bratte at det ikke går an å løpe disse og da må du regne med at du blir fort kaldt hvis du var svett på forhånd.

 

Jeg har løpt mange ganger på vei hjem fra jobben med ryggsekk og synes det blir fort ubehagelig med mye vekt. Jeg vil anbefale deg å ta med en lett dunjakke som ekstra sikkerhet underveis og til bruk som genser på hytta. Når det gjelder å være forsvarlig, synes jeg du må ta med deg nok klær til at du kan ligge noen timer med et brukket bein inni vindsekken din uten å bli for kaldt. Da hjelper sikkert også en liten sitteplate å ligge på. Det hjelper jo at Jotunheimen er rimelig bra besøkt av folk og du blir sannsynligvis funnet av andre personer innen kort tid.

 

Det er mye forskjell på ryggsekker og egenvekt. Hvis du kjøper en ny sekk i en sportsbutikk, prøv den da ut ved å løpe rundt med en del utstyr i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Planen er å finne betjente hytter som ligger ca 12-14km fra hverandre og løpe i 4-5 dager på denne måten.

Jeg tenker å ha med minimalt med oppakning slik at jeg bare har med et enkelt inne-på-hytta skift i sekken(pluss vindsekk og førstehjelp), og vaske/skylle og tørke løpeklær på hyttene hver dag.

Jeg har ikke gjort noe sånt før, men har hatt meg en god del løpeturer i skogene rundt oslo og i noen av fjellene kan kan finne i relativ nærhet her. Er forsåvidt vandt til å være på lengre turer i fjellheimen også, men ikke med så lett pakning...

 

Er det andre viktige ting jeg bør tenke på?

 

Takker for alle inspill!

Det første som slå meg er hva du har tenkt å gjøre på hyttene alle de timene du er der. Det kan være du springer mye senere enn de jeg normalt treffer, men det tar, tror jeg, mellom 2 og 3 timer å springe den avstanden du nevner,og da blir det mange timer på hyttene.

Og det er mulig å gå fra hytte til hytte med en sekk på ned mot 6 kg.

Jeg tror jeg ville prøvd en dagstur eller to med en turlengde du beskriver og med en sekk du tror vil være riktig.

Erfaring er muligens det som best hjelper deg i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mons 1 !

 

Jeg har gått de fleste rutene i Jotunheimen, enkelte opp til flere ganger, men jeg  har aldri løpt bortsett fra at jeg enkelte ganger har småløpt enkelte partier for å rekke en buss eller båt. Jeg kan heller ikke huske at jeg har møtt noen andre som har løpt der. Men det finnes nok noen strekninger/ruter som kan løpes for den som gjerne vil det. For noen år siden var det til og med noen som arrangerte "Besseggenløpet" hvor enkelte fra toppidretten deltok. Det ble visstnok ingen suksess for det var for mange som skadet seg.

Strekninger som jeg tror   kanskje kan egne seg er :Glitterheim - Gjendesheim, Gjendebu - Leirvassbu, Leirvassbu - Spiterstulen. Det blir 5 dager når du tar båten fra Gjendesheim til Gjendebu. Gjendebu - Fondsbu er vel også OK vil jeg tro. Men,-som sakt,-jeg har aldri løpt der selv.

Hvis løpingen er det viktigste for deg vil jeg anbefale Hardangervidda eller Kungsleden i Sverige. Der er det i alle fall noen som løper.

 

God tur !!

Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde øket distansen til det dobbelte. Da kan du også raste på en hytte underveis. Du kan veksle mellom langturpuls og intervall. Dobbelt så mye tur for halve prisen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Finnmarksvidda,området vest og sør for Stabbursdalen, tror jeg også egner seg for løping. Der er det mange 4-hjulingspor, til og med bilspor som på mange steder er lette å følge. Terrenget er relativt snilt. Elvekryssing er som oftest uten bro. Myr kan selvfølgelig forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mons1. 

 

Jeg vil tru din tur er veldig vær avhengig, jeg bor i nærheten av Jotunheimen og er derav veldig heldig som bare kan knyte på skoa og ta en løpetur etter jobb der jeg ønsker. På godværsdager er dette veldig digg, kun lett vindjakke og litt mat i sekken. Men treffer jeg på uvær med det utstyret så blir det guffent. Du bør ha med deg mer utstyr og du skal ikke se bort ifra at sekken kommer oppi 5-6kg, det er faktisk nok til å legge en demper på løpelysten - ihvertfall min.. 

 

Hva med heller å gå inn til ei hytte, gjerne selvbetjent, ha med litt ekstra god mat etc i sekken. Også kan du se deg ut noen fine dagsturer derifra som du kan løpe med lett sekk, gjerne på en fin topp som det er så mange av i Jotunheimen. 

 

Hvis målet ditt er å løpe lengst mulig og tilbringe kortest mulig tid på hyttene så er det noen som driver å løper over Hardangervidda, her er det vel også noen tider du kan konkurrere mot hvis et slikt opplegg passer deg bedre.

 

God tur!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takker for alle svar!

 

Dere har mye god feedback og jeg har fått et par ting å tenke på. :)

 

Men det er og en del av tilbakemeldingene som nok er bra, men som jeg ikke vet om passer for meg og det jeg har tenkt...

 

Det første som slå meg er hva du har tenkt å gjøre på hyttene alle de timene du er der. Det kan være du springer mye senere enn de jeg normalt treffer, men det tar, tror jeg, mellom 2 og 3 timer å springe den avstanden du nevner,og da blir det mange timer på hyttene.

 

Jeg hadde øket distansen til det dobbelte. Da kan du også raste på en hytte underveis.

 

Jeg vil og tro at det tar noe slikt å løpe de forskjellige rutene, alt etter høydemeter og hvordan stiene er. Og da blir det jo en del timer til overs på hyttene. Men jeg tror nesten det må bli slik for min del da jeg ikke ser for meg at jeg kan løpe 5-6 timer flere dager på rad. Har ikke løpt noen så lange turer i det hele tatt og vet ikke om jeg har det i meg for å være ærlig... Det er så klart mulig å raste på hyttene og løpe videre, og det kan være at jeg kan gjøre det om formen kjennes bra underveis, men vil ikke planlegge med at jeg skal det alle dagene...

Planen er uansett å laste inn et par bøker på kindel appen og bruke tiden til lesing og restutisjon :)

 

Hvis løpingen er det viktigste for deg vil jeg anbefale Hardangervidda eller Kungsleden i Sverige. Der er det i alle fall noen som løper.

Jeg har også vært inne på tanken om Hardangervidda siden det sikkert er finere løpeterreng der, men når jeg ser på kartet (ut.no) så virker det som at jeg da må velge lengre distanser for å kunne løpe mellom betjente hytter... Det er ikke et mål i seg selv at maten skal være på bordet når jeg kommer, men må om ikke annet være mat der, OG bra muligheter for vask/tørk av klær og at man kan slippe unna med å bare ha en lakenpose med til overnattingen...

En annen grunn til å velge jotunheimen er at om jeg f.eks løper fra sognefjellshytta til gjendesheim, så kan man ta båten siste to dagsetappene om det viser seg at vær og/eller kroppen ikke tillater 5 dager på rad...

Nå kjenner ikke jeg Kungsleden så godt, så det kan jo være jeg bør lese meg opp på den og før jeg konkluderer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.