Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på godværet


tronn

Anbefalte innlegg

Var meldt drømmevær i helgen, så da måtte jeg komme meg ut på lørdagen.

 

Tok bussen fra Brugata til Elnes, en av mange inngangsporter til Nordmarka.

Jeg har aldri gått herfra før. Nærmeste er en tur fra Stryken litt lengre nord på ski.

 

Var en ganske jevn og grei stigning til jeg kom opp på "flata" som Nordmarka ligger på. Men stiene var ganske våte og gjørmete i forhold til andre steder i marka.

Dette er ikke noe veldig gunstig plass å gå om du liker å gå tørrskodd med joggesko.

 

Kom ikke i gang før 13:30, så det ble fort mørkt.

null_zpsd1c1f5ef.jpg

 

Når jeg passerer Trehørningen og Askeren viker jeg fra blåmerket og går en vei som fører til rødmerka vinterløype. Normalt sett er slike stier et mareritt å gå, men denne var overraskende bra. Den førte meg fort og greit i retning Holmtjern som var målet for kvelden.

 

Når jeg så Gryta, en liten dam nord for Holmtjern, gikk jeg av stien og mot nordvest-siden av Holmtjern. Der er det en bratt skråning før du kommer ned til vannet. Det tok heldigvis ikke lang tid før jeg fant en flott, veletablert, men lite brukt bålplass. Er nok stort sett fiskere som holder til her.

 

Holmtjern i kveldingen

null_zpsd87be04a.jpg

 

Kort tid etter hadde jeg et flott bål i gang, og kvelden var sikret.

null_zps5d42a035.jpg

 

Var nesten fullmåne denne kvelden, og sammen med klarvær var det nesten unødvendig å bruke hodelykta.

Kom riktig nok noen få dråper fra et lite skylag i 22 tiden, men det forsvant heldigvis like fort som det kom. Hadde ikke noen tarp, men en jervenduk som jeg åpnet helt og la over soveposen.

 

I 9 tiden kom solen opp på andre siden av Holmtjern. Den varmet godt etter en halvkjølig natt(blir lett kald på nesen :) ). Etter frokost og en kaffekopp pakket jeg like greit sakene, for å finne veien til Sognsvann.

null_zps6bf5b53b.jpg

 

Gikk nordvest fra Holmtjern mot Øvre Glotjern. Her var det veldig greit og lettgått terreng. Ved Glotjern fant jeg flere flotte bålplasser, men det virker ikke som om det er veldig mye folk som går her. Glotjern var det første tjernet jeg ser med is-hinne i Nordmarka denne sesongen.

null_zps7f9b4826.jpg

 

Passerte så Nedre Glotjern, og ikke lenge etter fant jeg blåmerket sti som gikk mot Tømte. Dette er områder av marka jeg aldri har gått før, og denne stien var av de finere jeg har gått.

Var riktig nok spor av skogsmaskiner som jobber med skiløyper ved Kalvsjøen. Ser ikke akkurat bra ut.

 

Tømmerrenner ved Gåslungen

null_zps7597491b.jpg

 

Fra Gåslungen gikk det i kjente trakter mot Kamphaug, Ullevålseter, Lynhytta, Øvre og Nedre Blanksjø før Sognsvann(ja, gikk litt i sikksakk).

 

Alt i alt en flott natt ute. Med så flott vær i november, er det bare å komme seg ut. Var 11.4 grader på Bjørnholt på lørdag, og ikke veldig mye kaldere på søndag.

Men nå håper jeg snøen legger seg snart.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.