Gå til innhold
  • Bli medlem

Staver


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en stav som kan brukes både som vandrestav og til ski (topptur). Jeg går veldig sjelden med staver på fottur, men vil ha muligheten, og siden jeg også går sjelden på ren topptur kunne det vært ok med en kombinert stav. Er det noen som har noen erfaringer å dele?

Ønsker meg en som blir kortest mulig ved sammenslåing (så den går i sekken på flytur), og har sett på denne  http://www.exped.com/en/product-category/poles/explorer-120-0 der Exped tilbyr snøtrinser som tilleggsutstyr. Oslo Sportslager har 125-varianten, den er 7 cm lenger, men jeg har p.t ikke fått svar på om de har snøtrinsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kör med Black Diamonds 2-deleade i aluminium. Jag kan bara ge allmänna råd från egna erfarenheter:

- Aluminium är bättre än kolfiber då det kan repareras i fält. Knäcker du en kolfiberstav så är den av. En knäckt alu-stav kan i alla fall ibland repareras hjälpligt.

 

- En stav för topptur på ski måste kunna kortas av så man kan gå upp till fots väldigt brant, om man kör fast eller av någon annan orsak måste gå upp brant. Stavar med en lång del och en kort är inte användbara till detta. Dom delar staven består av bör vara ungefär lika långa.

 

- Skarvar som låses med vridrörelse fungerar ofta, men inte alltid, sämre än dom lösningar med snäpplås som finns (t.ex. Black Diamond).

 

Lämplig maxlängd beror på hur lång du är själv. Traverserar man så bör staven på dalsidan vara betydligt längre än vad som är normalt vid gång på plan mark. Jag brukar förlänga staven på dalsidan med ca 10-15 cm och korta staven på bergsidan så mycket det går vid traversering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne sånn at utstyr som skal brukes til flere ting, ofte medfører kompromisser. Jeg har til gode å prøve en fjellskistav med fast plasttrinse som er god. Store lærtrinser er mye bedre i løs snø. Men typene med lærtrinser har ikke avtagbare trinser for sommerbruk (men det gjør vel ikke så mye om man har på trinser også om sommeren?)

 

Låsemekanismene er en svakt punkt på slike staver, og sånne man skrur på plass går etter min erfaring raskere i stykker (og er vanskelige å operere med votter). Jeg ville valgt en type med en bedre lås. Dess flere ledd, dess flere ting som kan gå i stykker..

 

Dette er en veldig god stav til topptur og fjellskitur (men dessverre bare todelt):

http://www.oslosportslager.no/produkt/gipron-797-flicklock-rondane-teleskopstaver-7073.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Gipron Sherpa 3 delt teleskopstav til både sommer og vinterbruk. De faste plasttrinsene stavene leveres med er ikke gode til vinterbruk så de har jeg erstattet med et par Swix lærtrinser som passer rett på. Bruker en utvendig låsering for å feste trinsene. Plasttrinsene er bedre egnet til sommerbruk. 

 

Trinser på sommeren er greit å ha om en går mye i myr.

 

Flicklock låsingen på staven fungerer bra, og har kun et par ganger løsnet ved stor vertikal belastning.

 

Sammenslått passer staven fint utenpå eller inni sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.