Gå til innhold
  • Bli medlem

Vist-tindan og Norges Geografiske Midtpunkt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visttindene

På min vandring i den kommende nye nasjonalparken Lomsdal - Visten, var jeg oppe på disse 3 prominente tindene.

Se http://www.kjiver.no/visttind3.htm

Norges Midtpunkt

For noen år siden (2001) hadde Verdens gang et innslag i avisen angående Norges Midtpunkt. Dette punktet anser jeg som like viktig som det nordligste eller vestligste eller høyeste eller lengste... :)

Det er et satsningsområde( tro det eller ei) for EU, og en kar i Sverige fikk 40 000 kroner for å beregne det geografiske midtpunktet for flere land. Deriblant Norge. Senere ble det bevilget 600 000 for å knytte punktene sammen til en felles satsning på turisme og kultur i EU.

Sveriges midtpunkt hadde den gangen 25 000 besøkende hvert år! Mang en næringsjef i småkommunene i Nordtrøndelag og Nordland satt med €-tegn i øynene og passer i hånd og beregnet frem sitt punkt. Det var mange kommuner som påberopte seg å ha denne plassen. Regionen Midt-Norge ligger for eksempel langt sør for midten.

Hva så med Norges midtpunkt? VG engasjerte Statens Kartverk for å få en objektiv og vitenskapelig vurdering av hvor Norges Midtpunkt var.

Beregning av punktet: "For å finne punktet strakk Statens kartverk en linje fra nordligste grunnlinjepunkt (Molvikskjæret) til sørligste (Rauna). På midtpunktet på aksen nord-sør trakk man en akse øst-vest med riksgrensen mot Sverige og grunnlinjen på kysten som ytterpunkter. Midt på denne linjen ligger altså Svartvassheia."

Svartvassheia er så langt utenfor allfarvei man nesten kan komme. Jeg var der for noen dager siden.

Les på hjemmesiden min om det :Dhttp://www.kjiver.no/visttind4.htm

God helg!

Kjell Iver

post-497-133474398283_thumb.jpg

post-497-133474398287_thumb.jpg

Annonse
Skrevet
Hva så med Norges midtpunkt? VG engasjerte Statens Kartverk for å få en objektiv og vitenskapelig vurdering av hvor Norges Midtpunkt var.

Beregning av punktet: "For å finne punktet strakk Statens kartverk en linje fra nordligste grunnlinjepunkt (Molvikskjæret) til sørligste (Rauna). På midtpunktet på aksen nord-sør trakk man en akse øst-vest med riksgrensen mot Sverige og grunnlinjen på kysten som ytterpunkter. Midt på denne linjen ligger altså Svartvassheia."

Er dette en anerkjent metode for beregning av et lands midtpunkt..? Antar EU har en mening om dette hvis de er inne i bildet, kanskje de allerede har laget en standard på det... Det mest naturlige ville jo være å si at midtpunktet lå i skjæringspunktet mellom de to linjene, men da havner vel Norges midtpunkt i Sverige et sted :)

Hvis jeg skulle beregne Norges midtpunkt ville jeg heller ha gjort en arealmessig vurdering. Ved å vekte arealet kunne man ha funnet det arealmessige tyngdepunktet, og dette ligger garantert mye lengre sør. Hvis man tenker i 3D kunne man også ha vektet arealets høyde over havet, og midtpunktet hadde havnet under bakken. Langt under Snøhetta, kanskje..? Hadde jo vært litt stilig om turistene måtte ned i ei dyp gruvesjakt for å besøke Norges midtpunkt :D

Å beregne det arealmessige tyngdepunktet, evt. korrigert for høyde, kunne sikkert være en fin oppgave for en geografistudent :)

Skrevet

Hei Torgeir.

Om man tar det videre kunne Norges midtpunkt blitt Ekvator om man regner med Dronning Mauds land, Bouvet-øya osv.

Men en arealmessig beregning vil vel heller bli en tyngdepunktsbetraktning enn enn midtpunktsbetraktning..? Om du har en båt som er lang og smal foran og bred bak, vil du finne tyngdepunktet langt bak, mens midtpunktet er i .. midten :)

Synes metoden Kartverket har valgt virker fornuftig. Lurer på hvor Italias midtpunkt er f.eks. De må ha samme problematikken... hmm..

Kjell Iver

Skrevet

Nja.. Jeg tolker det som at det er det de har gjort faktisk...

Sitat:" På midtpunktet på aksen nord-sør trakk man en akse øst-vest med riksgrensen mot Sverige og grunnlinjen på kysten som ytterpunkter."

Det er jo "egentlig" ingen akse i retning Nord - Sør, og jeg tror vel de bruker "Øst - Vest" med samme lettvinthet. Men det må stå 90° på ja, det er jeg enig med deg i.

Om man snur regnestykket på hodet og sier at man setter en passer i Norges midtpunkt, da skal den akkurat treffe nord og sørpunktet, og akkurat Grunnlinjen og svenskegrensen motsatt vei. Om man ikke setter 90° vil det ikke bli rett nei..

Kjell Iver

Skrevet

Interessante bilder fra et område som det er lenge siden jeg besøkte. Men for 20 – 25 år siden fartet jeg en del i disse trakter. Jeg husker godt en topptur på Breivasstind mens jeg lå i telt ved Bjørnstokvatnet for å fiske. Utsikten var vid, og både Okstindane, Børgefjell og kystfjellene var innenfor synsfeltet. Fra toppturen husker jeg godt en rask nedstigning på mange hundre høydemeter gjennom en snørenne. I bare gummistøvler var nok dette kanskje noe på kanten med hensyn til sikkerheten, men fort ned til teltet kom jeg iallfall.

For øvrig er Bjørnstokvatnet et lunefullt vann når det gjelder fisket. Jeg har vært der flere ganger, men kun en gang fått fisk. Da hadde jeg med mine to gutter. Først på kvelden var det ikke liv å få. Så plutselig slo det til med fire flotte ørreter på nærmere kiloen i løpet av noen få minutter. Den femte fisken var stor og slet av snøret. Etterpå var det ikke liv hverken på kvelden eller neste dag. Et meget merkelig vann.

Skrevet

artig at jeg så dette inlegget, leste i trønderavisa idag at det var my styr angående norges midtpunkt! leste ikke hele reportasjen, men jeg leste at det lå på ei myr på sjækerfjelle i steinkjer kommune, var en del klager fra lokale samer angående den antatte kommende turist "flommen"....

Skrevet
artig at jeg så dette inlegget, leste i trønderavisa idag at det var my styr angående norges midtpunkt! leste ikke hele reportasjen, men jeg leste at det lå på ei myr på sjækerfjelle i steinkjer kommune, var en del klager fra lokale samer angående den antatte kommende turist "flommen"....

Jeg fant artikkelen, se her: http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050830/NYHETER/108300082&SearchID=73218962133284

Det jeg reagerer mest på er at det brukes offentlige penger på dette... Det har tydeligvis vært en befaring på stedet, med representanter fra sametinget. Slikt koster penger... Og at en "flyttlei for rein" skal forårsake totalfredning.... Vanvittig! Litt off topic, men... :)

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at det brukes offentlige penger på dette... Det har tydeligvis vært en befaring på stedet, med representanter fra sametinget. Slikt koster penger... Og at en "flyttlei for rein" skal forårsake totalfredning.... Vanvittig! Litt off topic, men... :)

Neida, en liten rusletur i åsen overfor Steinkjer koster neppe mer enn kaffepausen til Eva Joly. Dersom det finnes verneinteresser i området er det vel greit å sjekke dette før man turistifiserer stedet.

Skrevet

Nå er det mange midtpunkt folkens....

Vi Menn beregnet på følgende vis:

Det var trukket en linje fra sørligste og nordligste (?) gjennom vestligste punkt i landet.

En trekant kom da fram med grunnlinje langt inne i sverige.

Tyngdepunktet av trekanten var beregnet, så delt i 2, og derav punktet på 90-gradern fra grunnlinja i tyngdepunktslinja.

Dette punktet er i følge reklamen Norges midtpunkt, og er med i fjelltrimmen i Vefsn.

http://www.vefsn.kommune.no/internett/Fjelltrim/ruter.html

Steinkjer

Leste dette nå i kveld, den linken. Sendte straks en mail til vedkommende journalist, og fikk faktisk svar med en gang: Det kommer her...

Sitat:

Hei!

For å finne Norges geografiske midtpunkt, beregner ekspertene ett representasjonspunkt for hver kommune, som multipliseres med tilhørende areal og midles.

Enkel modell: Lag Norgeskartet som en treplate, og du finner balansepunktet – Norges geografiske midtpunkt – midt mellom Vakkerlifjellet og Skjækervatnet i Steinkjer kommune.

Artikkelen du henviser til på vg.no er etter en gammel modell, her er artikkelen jeg skrev da det ble kjent at man hadde beregnet midtpunktet til en myr ved Skjøkervatnet i Steinkjer:

Indledning:

STEINKJER: Det er ikke lenger noen som helst tvil – Norges geografiske midtpunkt ligger i Steinkjer!

Brødtekst:

Steinkjer er med ett blitt en stor turistattraksjon rikere. Den nye europeiske standarden for å måle et lands geografiske midtpunkt, gjør at dette for Norges vedkommende blir liggende omtrent midt mellom Vakkerlifjellet og Skjækervatnet i Ogndalsfjellene.

Med tilnærmet millimeternøyaktighet er punktet lokalisert like ved den merkete stien som svinger seg inn gjennom det idylliske landskapet. Beregningen er foretatt av fagdirektør Karsten Lien i Statens kartverk.

– Dette er en gylden mulighet som vi selvsagt må utnytte, konstaterer daglig leder Tor-Arne Bade i Steinkjer Kommuneskoger Ogndalsbruket. – Som grunneier og aktiv tilrettelegger for bruk av utmarksressursene, er vi hele tiden på jakt etter aktiviteter som kan få enda flere til å besøke disse områdene.

Samlingssted

Stisystemet som det geografiske midtpunktet er lokalisert i nærheten av, blir også en av de viktigste innfartsårene til den nye nasjonalparken. Det er bare tre kilometer lett gange inn til nasjonalparkgrensen, og Bade er ikke i tvil om at dette kan trekke nye brukere inn i fjellområdet.

– Vi må drøfte dette videre i Steinkjer Kommuneskoger, fremholder Bade, – men vi må på en eller annen måte få satt opp en fysisk markering av Norges geografiske midtpunkt. Mange vil utvilsomt synes det er morsomt å bli fotografert her, og det kunne kanskje kombineres med en rasteplass, muligheter for servering og informasjon om fjellområdene. Vi har også en gammel setervoll like ved som vi kanskje kan utnytte.

– Men her er vi åpne for alle gode ideer, inviterer Bade, og en utfordring blir selvsagt å markedsføre dette både nasjonalt og overfor utenlandske turister.

Den nye attraksjonen ligger for øvrig bare noen få hundre meter unna kommunegrensen til Snåsa, men snåsningene kan jo trøste seg med å være nærmeste nabo til landets geografiske midtpunkt.

Ny Europeisk standard... :)

Skrevet

Neida, en liten rusletur i åsen overfor Steinkjer koster neppe mer enn kaffepausen til Eva Joly. Dersom det finnes verneinteresser i området er det vel greit å sjekke dette før man turistifiserer stedet.

Nå ligger vel ikke Sametinget i Steinkjer.....

Og er en sti/led et kulturminne..? Da er det jaggu mange kulturminner her i landet... Kjenner til hunderevis av tråkk etter sau og geit i fjellet, så da må vi vel totalfrede disse områdene også? Like for like... Vanvittig toskete idiotisk spør du meg!

Skrevet
For å finne Norges geografiske midtpunkt, beregner ekspertene ett representasjonspunkt for hver kommune, som multipliseres med tilhørende areal og midles.

Enkel modell: Lag Norgeskartet som en treplate, og du finner balansepunktet – Norges geografiske midtpunkt – midt mellom Vakkerlifjellet og Skjækervatnet i Steinkjer kommune.

Dette ligner mer på arealmessig tyngdepunkt, og det støtter jeg 100% :wink:

Skrevet

Nja.. Syntes det var beregnet lite vitenskapelig jeg. Utrolig vanskelig å etterregne. Og hva er med; fjorder, hav, grunnlinjen, holmer og skjær...

Hva skjer om de slår i sammen en kommune med en annen. Da må punktet flytte seg såvidt jeg kan forstå...

Min store prestasjon ved å gå til Norges midtpunkt ser ut til å renne ut i havet okke som. Men det var verdt turen :wink: som alltid

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du trekker ei linje mellom fastlandets ytterpunkter i nordøst og sørvest (fastlandets største lengde) og deretter plotter midtpunktet på denne, havner du et sted mellom Vilhelmina og Storuman i Sverige. For å komme deg til Norges geografiske midtpunkt, må du altså ta deg en tur utenlands. Farvel, turistinntekter...

(En annen sak er selvsagt at også Svalbard og Jan Mayen er deler av kongeriket Norge)

• 4 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Slik jeg har forstått det har kartverket lagt norges midtpunkt til å være i området mellom vakkerlifjellet og skjækervatnet, midt ute på en myr faktisk. Det var i alle fall denne plassen som ble anerkjent som midtpunktet for få år siden og fortsatt er det. Har vært der to ganger så langt, blir vel en tredje til høsten:)

Det er i alle fall mye planlegging om utbygging av plassen, nettopp for å trekke turister.

Og i og med at det allerede er flust av hytter og mange veier inn til området, så finnes det både lette og mer vanskelige veier. Uansett får du deg en opplevelse! Så det er fullt mulig å ta med både barn og spreke eldre.

Men, uansett, det er mange utrolige områder i Norge som er mer enn verdt å ta en tur til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ops, dere hadde funnet ut at det var midtpunktet ja. Må huske å lese alle innlegg...

Vel, det går ikke en eneste reinled igjennom området så vidt meg bekjent, uansett så er det så mye hytter oppi der, at det som kommer på midtpunktet ikke gjør noen forskjell...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.