Gå til innhold
  • Bli medlem

Snartur til Madlands tak - snartur til vinteren


Fiskern

Anbefalte innlegg

Farsdag.

Fars dag!! 

Lovende.

 

07:00 - vekket av minsten som "bare" skulle finne noen klær. Fikk ikke sove etter det. Derfor ble det ikke frokost på senga denne gangen heller, ikke en smule en gang. Men det kan man leve med. 

Stod opp og sjekket yr.no. Lovende. La noen planer. Dagen i dag skulle bli fars dag, ikke som i går. Ikke med malerkost og rørtang. Derfor kjørte jeg igang miksern, for jeg skulle sikre meg kake på dagen. Deretter fikset jeg hjortesteika, sausen, poteten, grønnsakene. Det ble tidlig søndagsmiddag i dag. Og været ble bedre utover.

 

Så, skulle min del av dagen starte. Jeg fikk resten av den lyse tiden. Bare min tid, mitt lys, min tur. Jeg valgte Madland og Vådlandsknuten. En flott tur som kan gjennomføres som raskere trimtur, eller som heldagstur med slentring rundt om kring i heia. 

Det var kun lys til det siste, selv om hodelykt var med sånn i tilfelle. 

 

gallery_696_264_151629.jpg

 

 

Madland fremsto i vinterprakt. Noe vått og lite hold under, men vinteren var der. Fantastisk. Jeg fikk håp om skiføre før jul. Får vente å se. Det hadde vært noen der før meg. Ikke vanskelig å se. Egentlig ikke ofte jeg ser spor etter andre der oppe. Før var dette Stavanger og omegns utfartssted, særlig vinterstid. Nå er det relativt langt mellom siddisene der oppe. Aner en liten økning etter at området ble omtalt i Fjell og vidde og lokalavisen. Uansett; de som tar turen opplever flott natur. 

 

gallery_696_264_220629.jpg

 

Tross mengder med hjorteproteiner i kroppen var det litt tungt å gå i den glatte snøen. Har ikke lagt om til vinterdekk ennå.

Jeg toppet Vådlandsknuten (811 moh) i skodde. Utsikten som er formidabel her fra Madlands tak uteble. Mens jeg gjorde klart for returen glimtet sola til. Hvor flott blir ikke det i nykledde, hvite fjell? Noen nydelige minutter. En gave på farsdagen. 

 

gallery_696_264_316801.jpg

 

Returen ble lett. Og hjemme ventet en saftig pavlova, toppet med snøhvit mascarponekrem med pasjonsfrukt, masse bær og pasjonsfruktsirup.

 

En fantastisk avslutning av farsdagen.

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.