Miss Winther Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Noen som har gått på ski fra Hjerkinn til Lillehammer og kan gi noen gode råd? Tar i mot råd fra de som har gått langt på ski andre steder også. (Tenkte vi skulle gå i mars, med to hunder og en pulk. Tar med telt i tilfelle det er noen på hyttene.) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brage Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Noen som har gått på ski fra Hjerkinn til Lillehammer og kan gi noen gode råd? Tar i mot råd fra de som har gått langt på ski andre steder også. (Tenkte vi skulle gå i mars, med to hunder og en pulk. Tar med telt i tilfelle det er noen på hyttene.) Hei ! En slik tur som du skriver om burde være overkommelig for enhver skiløper som har nødvendig utstyr og trening. Du går inn på www.turistforeningen.no og klikker deg fram til kvistekartet og alle hyttene på strekningen. God ur ! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Winther Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Bra tips, Brage! Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Dere må nok regne med en del folk på hyttene, men en plass å sove blir det alltids råd med. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Henrik Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 sjekk denne tråden her: http://www.fjellforum.no/topic/29518-hjerkinn-hamar/ Om du går på turkartet finner du sikkert noen turer på denne strekningen som du sikkert kan få litt tips om 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
midnightsunman Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Verkar vara en fin sträcka att åka, har tänkt på att åka också. Att gå med lätt utrustning verkar vara möjligt med så många stugor. I slutet av mars är nog perfekt. här är ett par som åkte åt andra hållet: http://utepatur.blogspot.se/2013/04/pasketur-2013.html nog verkar det fint. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Winther Skrevet 26. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2013 Takk, alle sammen! Nå gleder meg meg!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullsokk Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 En turrapport fra påsken 2013 her; Hjerkinn-Gåsbu med pulk, hund og barn. (se bort fra skrivefeil, ble kjapt skrevet og er ikke redigert;) ).: http://www.fjellforum.no/topic/26891-fra-hjerkinn-til-g%C3%A5sbu-med-pulk-og-6-%C3%A5ring-270-km/?hl=hjerkinn Fin tur, anbefales! Hadde med hund hele veien, gi beskjed til Rondanehyttene på forhånd for å få hunderom. Spør om det er noe. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Winther Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Akkurat det jeg hadde lyst på! Et turreferat! Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellrypa Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Anbefaler turen! Gjennom Rondane er det litt kupert, men sørover blir det slakt og lettgått fjellterreng. Tolker deg dithen at du vil følge DNTs kvisteruter siden du nevner hyttene. Jeg har gått i området mange ganger, hele eller deler av strekningen, vinter og barmark, og du kan glede deg. Utenom påsken har jeg/vi opplevd å være alene på hyttene (eller i selskap med noen hyggelige utlendinger). Anbefaler dog ikke som vi gjorde en gang: Avsluttet med å ta oss ned alpinbakkene i Hafjell med stor sekk og fjellski... 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Winther Skrevet 8. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2014 Anbefaler turen! Gjennom Rondane er det litt kupert, men sørover blir det slakt og lettgått fjellterreng. Tolker deg dithen at du vil følge DNTs kvisteruter siden du nevner hyttene. Jeg har gått i området mange ganger, hele eller deler av strekningen, vinter og barmark, og du kan glede deg. Utenom påsken har jeg/vi opplevd å være alene på hyttene (eller i selskap med noen hyggelige utlendinger). Anbefaler dog ikke som vi gjorde en gang: Avsluttet med å ta oss ned alpinbakkene i Hafjell med stor sekk og fjellski... Ja, vi tenkte vi skulle følge kvista løyper! Åh, det hadde vært drømmeaktig å få hyttene for seg selv! Satser på å gå utenom ferie. Må bare kjøpe meg pulk og fjellski nå! Skal ha med telt, men tar nok inn på hyttene innimellom, hvis det blir veldig kaldt. Takk for svar! PS. Skal IKKE prøve meg i Hafjell med fjellski! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Trodde ikke vinterruter ble kvistet før til påske? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsdx Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Trolløypa merkes fra februar. Over fjellet på Ringebu er det permanent merking (dessuten lett orientering).Fra Rondvassbu til Furusjøen kan man regne med skispor. Utover det antar jeg at merkingen varierer litt, men den starter nok mars. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Fant det her: http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/publikasjoner/kvistekart/Vinterkart2014.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Winther Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2014 Trodde ikke vinterruter ble kvistet før til påske? Påsken er jo veldig sent i år, så jeg håper da det kvistes opp før det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Påsken er jo veldig sent i år, så jeg håper da det kvistes opp før det.. Ikke i følge det "kvistekartet" jeg linket til i forrige innlegg, det står at det ikke kvistes mellom Hjerkinn stasjon og Rondvassbu før 5/4. Du får ringe litt rundt og sjekke. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Første helg i januar var jeg på Djupslia, fra Brennlia P-plass. Koselig og stor hytte. Der er det tillatt med hund i sikringsbuen. Løypene dit blir ikke kjørt opp så ofte. Ifølge guttene fra røde kors som vi møtte på scooter, prepper de ikke å dårlig vær, siden sporet da blåser bort med en gang. Alle løypene var godt merket med stolper. Uten det hadde det vært litt vanskelig med å orientere, siden det var lite å se etter, terrenget var veldig flat. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paddelunde Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei Takk for en fantastisk rapport fra turen deres! Jeg vurderer å gå denne turen selv, nesten nøyaktig samme rute. Hvor lang tid tror du jeg vil bruke alene på denne turen, med pulk? Klarer 3 mil jevnt hver dag i gjennomsnitt? Skal gå denne turen nå til sommeren også, så jeg tenkte på å gå samme på ski noen måneder seinere Har lagt opp til et gjennomsnitt på 2 mil hver dag til fots, men antar at jeg kan klare en mil lenger på ski? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullsokk Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 @paddelunde : er det meg du spør? Jeg tror 3 mil/dagen er gjennomførbart. Alt avhengiger selvfølgelig av vær og føre, gnagsår, form mm, men ja. Mange av dagene ble tomils-etapper for meg og seksåringen, lengste dagen var som nevnt 23.5 km, så 3 mil/dagen for en voksen trent person bør gå. Terrenget er relativt greitt, bortsett fra den artige nedstigningen til Grimsdalshytta med pulk. Om pulken er tung anbefaler jeg å ha med et styretau/taudrag ned her, for å minimalisere belastning på stivt drag. Du kan kanskje spare noe ved å gå direkte fra Rondvassbu til Eldåbu, feks. Trenger du proviant underveis er det på de ubjetjente DNT-hyttene, i tillegg til butikk ved Mysuseter, Venabu og Øksendalen men her må du vurdere tidsbruk vs nødvendighet av ekstraproviant. Vi gjorde ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paddelunde Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hei Ja det var deg jeg spurte Ullsokk Takker. Jeg har aldri vært inni der, jeg skal innrømme det. Men jeg antar at terrenget blir bedre (lettere) i det man er ute fra Rondane? Er straks igang med dekktrekking, så formen skal være fin til den tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullsokk Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Du har kanskje sett denne; kart med høydeprofil. http://ut.no/tur/langtur-fra-hjerkinn-til-hamar. Rondane i seg selv er egentlig ikke vanskelig, og det blir lettere og flatere jo lenger sør man kommer. Om du følger kvista-løype går denne innom Troll-løypa fra Rondane og sørover, med doble preppa autostrada-spor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paddelunde Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hei igjen! Takk for masse hjelp. Må prøve å skape et mentalt kart fremover Får jo også en knallbra tanke rundt det i sommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.