REs Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Jeg har en Vipera cyclocross sykkel med skivebremser som skriker noe, spesielt i regnvær. Så kjøpte jeg nettopp en Scott hybrid til min sønn, og den skriker slik at han kan vekke et helt nabolag på vei til skolen. (Dette er andre gangen jeg har dårlig erfaring med sykkel fra Scott.) Jeg har forsøkt en del forskjellige ting for å få bukt med uvesenet, men til ingen nytte. Noen søk på nettet ga meg noen nye tips, og i morgen er det planlagt et nytt forsøk. Da blir bremsekalipper, skiver og klosser rengjort med bremserens, belegget på klossene blir pusset med fint smergelpapir og det blir lagt kobberpasta på baksiden av klossene. Hvis ikke dette hjelper så vet jeg ikke lenger hva jeg skal finne på. Er det noen andre her som har erfaring med dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Har du prøvd "Resin" bremseklosser? Jeg har det på min MTB - aldri hatt tull med dem. SHIMANO XTR G01A M985/988 RESIN BREMSEKLOSSER Bremseklosser i resin som gir godt grep. Bråker mye mindre enn de tradisjonelle metall klossene, og de har lavere varmeutvikling. Slites raskere enn metall, spesielt under dårlige værforhold. Passer Shimano XTR M985 og M988 Materiale: Resin (Ikke like god bremsing under alle forhold, men bråker mye mindre enn metall klosser, har også lavere varmeutvikling) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Har du prøvd "Resin" bremseklosser? Jeg har det på min MTB - aldri hatt tull med dem. SHIMANO XTR G01A M985/988 RESIN BREMSEKLOSSER Bremseklosser i resin som gir godt grep. Bråker mye mindre enn de tradisjonelle metall klossene, og de har lavere varmeutvikling. Slites raskere enn metall, spesielt under dårlige værforhold. Passer Shimano XTR M985 og M988 Materiale: Resin (Ikke like god bremsing under alle forhold, men bråker mye mindre enn metall klosser, har også lavere varmeutvikling) Det får bli mitt neste stunt hvis dagens forsøk ikke virker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Jeg har bremset i regn og møkk i årevis, uten hyling:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balle Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Hei. Bremseskrik på sykler har vel den samme årsaken som på bil? At klossene vibrerer mot skiva? På bil er det jo montert "anti-bremseskrikplater" mellom klosse og stempel. Kobberpasta kan løse problemet, pass på at det påføres på alle kontaktpunkt, også mot kaliper. Er det mekaniske eller hydrauliske bremser på disse syklene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Hei. Bremseskrik på sykler har vel den samme årsaken som på bil? At klossene vibrerer mot skiva? På bil er det jo montert "anti-bremseskrikplater" mellom klosse og stempel. Kobberpasta kan løse problemet, pass på at det påføres på alle kontaktpunkt, også mot kaliper. Er det mekaniske eller hydrauliske bremser på disse syklene? Hydraulisk på nær alle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 Nå er bremsene overhalt etter alle kunstens regler, men de skriker like mye når farten er lav. Når farten er høy er de helt stille. Jeg sjekket hvilen type klosser som var brukt, og det var B01S RESIN. Det stod også preget inn i skivene at det bare skulle brukes Resin klosser. Nå blir neste trekk en tur til XXL for å spørre om råd. Jeg kom også til å tenke på om jeg skulle få laget noen tynne plater til å legge mellom klossene og kalipperen slik som det er på bilene. Jeg var nettopp innom et verksted som er eksperter på å skjære ut slike ting. De har fått noen jobber fra oss, altså jobben min, så det kan tenkes at de kan være litt greie med prisen. http://www.nrk.no/rogaland/slik-blir-graskara-perfekte-1.11330246 Klarer de gresskar til Halloween så klarer de sikkert noen små skiver til meg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 På XXL var det ikke så mye hjelp å få. Et forslag var at vinkelen på klossene inn mot skiva kunne være feil. De mente at jeg burde forsøke å justere på de to skruene som sitter på kalipperen, men er ikke disse skruene der for å holde kalipperen sammen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Det kommer trolig enten av at klossene vibrerer mot skiva, eller av at selve kaliperen ikke er helt fast. Jeg hadde det samme problemet med en Everestsykkel for en tid tilbake, og da fikk jeg byttet opphenget skruene sitter i, som fester kaliperen til ramma. Du kan jo prøve å tighte alle skruene som fester kaliperen (det har du sikkert prøvd..) Men kan det se ut som om kaliperen burde vært justert noe utover, dvs at klossene treffer litt for langt inne på skiva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Hadde problemet på en av mine sykler. Men det var bare jeg hadde greid å søle litt bremseveske i kaliber da jeg luftet bremsene. Da skrek de i lav fart da de var kalde. Løsning var å rense godt mot kontaktpunkter, rense skive med "bremserengjøring" fra Biltema og sette på ny klosser. Utenom det har jeg bare sporadisk hatt litt lyd i brems påen annen sykkel jeg bruker til og fra jobb når det har vært mye regn. Lønner seg nok å rense skivene innimellom. Får klossene noe på seg av olje e.l som gjør at de holder fuktighet vil det nok og lettere pipe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 12. november 2013 Forfatter Del Skrevet 12. november 2013 Nå har jeg kjøpt nye bremseklosser og gjør et siste forsøk, men hvis ikke det hjelper så setter jeg den inn på verksted og ber dem om å fikse den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Har vært igjennom samme runde. Ga til slutt opp. Lyden dukket opp når jeg satte på nye skiver og klosser, oppgraderte da til Shimano XT skiver. Har prøvd sliping, rensing, kobberpasta, flytte klossene ut, smøre kaliper, lufte bremsesystem, resin, harde klosser, sentrere skiver. Kjøre bremsene varme, bremse bak først osv.. Å bytte til de gamle skivene hjalp, så derfor tror det har noe å gjøre med egenresonansen i skivene, da de nye skivene er lettere. Men gi ett hint om du finner en løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf_E Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Jeg har flere sykler og sykler selv mye. Her i Norge er det ofte best med "Sintered" bremsebelegg grunnet at det er vått og ikke så tørt føre. Da blir "organiske" klosser spist opp raskere, men litt "variabelt" utvalg til billigste gruppe. Er standard shimano bremser på den ser jeg av typen Deore som er i lavere prisgruppe som er OK i bruk med mindre man "presser" grenser. Bremser på en sykkel er noe man også kan "oppgradere" vis man føler behovet for noe som presterer bedre. Hva prod. sier er anbefalt er noe man pent kan ta med en klype salt. http://www.chainreactioncycles.com/no/en/goodridge-shimano-deore-m515-m525-tektro-disc-pads/rp-prod7754 Kjører selv med Goodrigde på sykkelen jeg bruker til hard kjøring. Null bremsehyl selv ved våt kjøring. Kjører selv med "sintered" på den. En oppgradering til en høyere "gruppe" i bremser ligger på ca. 1700 for Avid X.O som er ganske gode bremser som jeg selv personlig har brukt. Deore bremsene på sykkelen ligger på en pris på rundt 400kr og er OK for rekreasjonssykling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krfjpe Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Ta ut klossene, brenn dem med en gasspistol under et avtrekk. Deretter bruker du ei fil for å skape av det øverste laget med støv som legger seg på. Deretter bruker du sandpapir på skiva, eventuelt brenner du dem forsiktig for å fjerne overflødig olje. Bruk gjerne kald-avfetting og tørk det vekk deretter. Funker for meg, hver gang. Hvis ikke bytter du bremseklosser. Hvis du føler for å justere kaliperne løsner du de to hovedskruene og holder inne hendelen når du strammer dem forsiktig igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.