Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon ang. røverkjøp og gode tilbud

zimwalker

Anbefalte innlegg

At tilbudene kommer med flere betingelser er vel en utvikling som måtte komme.
I etterdønningene av Corona-bakrusen har bransjen kjørt ett utrettelig tilbudskappløp for å få ned varebeholdningen, med det resultat at vi forbrukere har blitt vant til at det er tilbud og kampanjer hele tiden, så nesten ingen handler noe til "vanlig" pris lenger.

Nå som de fleste har fått varelagrene under kontroll, er det ikke noe som MÅ ut lenger, så "tilbudene" vi ser nå er en tilpasning til de nye forbrukervanene som bransjen selv, ironisk nok, har skylden for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (3 timer siden):

Ikke velg med ting man ikke har behov for :) - Bruk heller anledningen til å slenge med en gassboks, primusbensin eller en Real Turmat (det er flere som ikke er fjellsportpris).

Jeg slenger ofte med en sluk eller et par sokker når det er krav om to produkter, eller jeg mangler noen kroner til fri frakt, men i denne LØP30-kampanjen må det være løpeprodukter (sko, sekk eller lykter). Kjøpte ikke noe denne gangen. Hadde fort kjøpt skoene, hadde det ikke vært for at herreskoene var merket med milrab-pris (er riktignok 1000 kr billigere enn dameskoene). 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (5 timer siden):

vudere å sy hull underbuksa.

Kremt 😉 der kjente jeg meg truffet hehe. Har gjort det mer enn en gang.
Forsøker å fikse alt jeg kan og få ting til å leve så lenge det kan.
Bevist når jeg handler på at det skal være solide, robuste greier.

La faktisk opp bestilling på denne boka i dag i det lokale biblioteket (selvfølgelig: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/kan-det-fikses-9788243015661
Bruker biblioteket mer og mer kontra før hvor jeg kjøpte alt. Billigere og mer bærekraftig. Gode bøker som jeg ser jeg kan få mye glede av ønsker jeg meg til bursdag og jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, GrendelRaptor8 said:

La faktisk opp bestilling på denne boka i dag i det lokale biblioteket (selvfølgelig: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/kan-det-fikses-9788243015661
Bruker biblioteket mer og mer kontra før hvor jeg kjøpte alt. Billigere og mer bærekraftig. Gode bøker som jeg ser jeg kan få mye glede av ønsker jeg meg til bursdag og jul.

Når vi er inne på biblioteker, du får mest trolig tilgang til en drøss med aviser og magasiner (via Pressreader) også igjennom biblioteket ditt.

Her et eksempel på magasiner, i kaegorien "utendørs":

image.thumb.png.aa6f9fa99e4b7f8d2d083bbfade8b430.png

Beklager om det ble OT.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 30.10.2024 den 14.45):

Det har du rett i. Det bidrar til overkonsum. Vi kjøper mer enn vi trenger/tenkte, kort sagt vi sløser og bidrar til klimakrisen. Det bidrar også til at man mister troen. Skal ikke nevne Fjellsport med navn, men ... Fjellsport!!
Når man endelig får en rabattkode der, så ender man opp med å kunne velge mellom to varer. Alle andre varer var enten unntatt, basert på merkenavn (som Hilleberg) eller kategori (som elektronikk), eller allerede nedsatt med en (lavere!!) rabattprosent enn rabattkoden din viser, eller de er merket med "Fjellsport pris". Og er du først så heldig å finne noe der som ikke faller under noen av de mange unntakene, så kan du banne på at varen befinner seg i den andre kategorien som utgjøre en stor andel av "utvalget" hos Fjellsport - nemlig kategorien UTSOLGT.

Enig med deg. Har handlet veldig mye på Fjellsport oppgjennom årene, men nå begynner de å irritere meg. Det kommer nesten daglig eposter som skal lokke meg til å kjøpe noe, rabatter på den ene eller andre måten. Og som du sier, det er alltid en hake ved det hele, med masse merker som ikke gjelder i tilbudet. Har også merket at de stadig er utsolgt for ting man sitter og vurderer. Egentlig så har man alt av turutstyr man trenger, så jeg tenker meg skikkelig om dersom jeg plutselig får lyst på noe. Trenger man det egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (10 timer siden):

Norrøna stort salg på klær for medlemmer...(Som jeg jo måtte bli for å se pris)

https://www.norrona.com/nb-NO/o/

Outleten hos Norrøna er der hele tiden :) Medlemmer får også beskjed når de fyller den opp med nye varer. Kjøpt mye bra til gode priser der. Ofte er det bare "forrige sesongs farge" for et produkt de ikke kommer til å fase ut med det første.

Et produkt det derimot virker som om de faser ut og som kun har vært å finne i outleten deres i år er Lofoten-ullundertøyproduktene i deres egne corespunUll materiale. Her tror jeg rett og slett kosten på prisen har vært for høy, med lite interesse i markedet. Etter å ha prøvd en av long-sleevene der tidligere fant jeg ut at her er det bare å sikre seg flere før de forsvinner helt. Jeg har nå 5 stk for en god stund fremover :D De er temmelig dyre selv til å være i outleten, med materiale og selve plagget laget i europa.

Sitat

It is made in our unique corespunUll, a premium merino wool quality that offers excellent thermal properties, durability, and comfort.

The corespunUll consists of 18,5-micron merino wool spun around a recycled nylon core and is exclusively developed by us. The fabric is knitted in Europe, and the shirt is sewn in Europe at our Norrøna Factory. The nylon core makes the fabric more durable and stabilizes the construction to enhance the functions and endurance of the wool knit. The RWS certifies wool will keep you warm even when wet, cools you down when warm, has natural anti-smell properties and feels soft next to the skin.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (11 timer siden):

Outleten hos Norrøna er der hele tiden :) Medlemmer får også beskjed når de fyller den opp med nye varer. Kjøpt mye bra til gode priser der. Ofte er det bare "forrige sesongs farge" for et produkt de ikke kommer til å fase ut med det første. [...]:D De er temmelig dyre selv til å være i outleten, med materiale og selve plagget laget i europa.

Er kanskje fordi at de er så dyr der at de ikke viser prisene for ikke-medlemmer da?  Litt rart. Tenker at om jeg drev butikk og ville lokke folk inn, så ville jeg jo vise medlemsprisene de går glipp av når de ikke er medlem.

Tittet altså innom der i går. Må ikke bare registrere seg med konto der for å se prisene i outleten, men melde seg inn  som lojalt medlem i kundeklubben. For det må man ikke bare oppgi epost og navn, men også fødselsdato, høyde, vekt og kjønn. Vel vel, man kan jo lyve litt da om man engster seg for slikt. Men for min del var det ikke noen grunn til melde meg inn, da største herre størrelse stopper på XXL og jeg har prøvd jakkene deres før.  Chattet likevel med en hyggelig kundekonsulent som sa hun ville ta dette om store størrelser opp med "design teamet" deres. Vi får nå se. Men stive priser har de nå uansett da.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (6 timer siden):

Hvordan får jeg tilgang til Pressreader gjennom mitt bibliotek?

På mitt bibliotek (Stavanger bibliotek) logget jeg bare inn på bibliotekets hjemmeside og valgte digitale tjenester.  Der var pressreader et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toneta skrev (13 minutter siden):

På mitt bibliotek (Stavanger bibliotek) logget jeg bare inn på bibliotekets hjemmeside og valgte digitale tjenester.  Der var pressreader et valg.

Ah, du må være der fysisk, ja. Ser at man kan søke opp biblioteker på pressreader.com, men fant ingen norske der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (22 minutter siden):

Ah, du må være der fysisk, ja. Ser at man kan søke opp biblioteker på pressreader.com, men fant ingen norske der. 

Nei jeg logger på med min bibliotekbruker på mitt bibliotek sin hjemmeside. 

Så sitter i sofaen og leser på telefonen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 1.11.2024 den 7.34):

Et produkt det derimot virker som om de faser ut og som kun har vært å finne i outleten deres i år er Lofoten-ullundertøyproduktene i deres egne corespunUll materiale. Her tror jeg rett og slett kosten på prisen har vært for høy, med lite interesse i markedet. Etter å ha prøvd en av long-sleevene der tidligere fant jeg ut at her er det bare å sikre seg flere før de forsvinner helt. Jeg har nå 5 stk for en god stund fremover :D De er temmelig dyre selv til å være i outleten, med materiale og selve plagget laget i europa.

Med så gode skussmål var det grunn til å sjekke om det fortsatt var noe igjen.
Det er fortsatt greit utvalg i min (antatte) størrelse, men gode skussmål til tross så er det fortsatt noe som holder meg igjen. Først og fremst Norrøna sin overdrevne billboarding, men også at designet er unødvendig høylytt i sin helhet. Ikke helt utypisk for Norrøna, og det er jo tross alt undertøy som ikke vil vises veldig mye, men læll så kjenner jeg at jeg kanskje må ha litt mer fyr på bålet før jeg lar meg overbevise.
1) 140/200gm2 høres litt tykt ut, kan du si noe om hva du liker å bruke disse til, f.eks, ifht. temperatur og aktivitet?

2) Norrøna og størrelser er ikke alltid opplagt. Av ytterjakker er det meste ganske passe eller faktisk litt romslig i small, men jeg har også en eldre genser i large som er ganske passe/ørlite romslig, og en Flex 1 bukse i small som nå er bittelitt for liten etter ett litt for vellykket forsøk på å gå opp i vekt :)
Selv om jeg typisk lander på small i yttertøy og ofte på mellomlag også, ganske uavhengig av merke, så må jeg ofte opp på medium for undertøy (Brynje, aclima, H/H Lifa) og dunplagg, så intuitivt hadde jeg valgt Norrøna undertøy i medium også, men kunne vært greit å høre hvordan du opplever størrelsen ifht. annet undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (25 minutter siden):

Med så gode skussmål var det grunn til å sjekke om det fortsatt var noe igjen.
Det er fortsatt greit utvalg i min (antatte) størrelse, men gode skussmål til tross så er det fortsatt noe som holder meg igjen. Først og fremst Norrøna sin overdrevne billboarding, men også at designet er unødvendig høylytt i sin helhet. Ikke helt utypisk for Norrøna, og det er jo tross alt undertøy som ikke vil vises veldig mye, men læll så kjenner jeg at jeg kanskje må ha litt mer fyr på bålet før jeg lar meg overbevise.
1) 140/200gm2 høres litt tykt ut, kan du si noe om hva du liker å bruke disse til, f.eks, ifht. temperatur og aktivitet?

2) Norrøna og størrelser er ikke alltid opplagt. Av ytterjakker er det meste ganske passe eller faktisk litt romslig i small, men jeg har også en eldre genser i large som er ganske passe/ørlite romslig, og en Flex 1 bukse i small som nå er bittelitt for liten etter ett litt for vellykket forsøk på å gå opp i vekt :)
Selv om jeg typisk lander på small i yttertøy og ofte på mellomlag også, ganske uavhengig av merke, så må jeg ofte opp på medium for undertøy (Brynje, aclima, H/H Lifa) og dunplagg, så intuitivt hadde jeg valgt Norrøna undertøy i medium også, men kunne vært greit å høre hvordan du opplever størrelsen ifht. annet undertøy.

Enig i at designet og logoen spesielt er litt vel stort, men jeg synes det funker greit nok på disse. Helt subjektivt selvfølgelig. Det er semi-tykt ullundertøy, og så langt har jeg brukt det på kjøligere turer der kun t-skjorte begynner å bli litt vel luftig. Disse blir neppe rørt på sommerstid, annet enn som sovetøy - Det blir det for varmt for. Brukte en av de senest nå sist helg, opp Gaustatoppen i noen minusgrader og lite vind. Med stor sekk på ryggen ble det varmt nok uten jakke så lenge tempoet ble holdt relativt høyt. Tommel-festene på ermene er fine for den bittelille ekstra varmen.

Jeg er en "medium-alltid" person når det kommer til klesstørrelser. Her treffer også disse godt for meg på 183 cm og ish 80 kg. Trøyene er romslige og relativt "løse" i torsoen, noe mer teknisk tilpasset i armene, men langt i fra pølseskinn. Jeg er også medium i alt annet ullundertøy jeg eier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg er en "medium-alltid" person når det kommer til klesstørrelser. Her treffer også disse godt for meg på 183 cm og ish 80 kg. Trøyene er romslige og relativt "løse" i torsoen, noe mer teknisk tilpasset i armene, men langt i fra pølseskinn.

høres ut som jeg er på grensen til small her også da, men kommer veldig an på hvordan arm- og rygglengden er. Med mine ca. 70kg fordelt på 186cm er det ikke alltid lengden strekker til på de størrelsene som passer best i omkrets :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (22 minutter siden):

høres ut som jeg er på grensen til small her også da, men kommer veldig an på hvordan arm- og rygglengden er. Med mine ca. 70kg fordelt på 186cm er det ikke alltid lengden strekker til på de størrelsene som passer best i omkrets :)

Kan for så vidt nevnes at disse er komfortabelt lange også, både i kropp og armer. Den med zip i halsen er enda litt lenger enn de uten. Jeg liker nok de uten hals og zip best.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (12 minutter siden):

Jeg liker nok de uten hals og zip best.

Det var førsteinntrykket mitt, basert på bilder og beskrivelse også. Undertøy bør være enkelt, med minst mulig fjas. Bra tips med lengden uansett, da er det ikke helt utelukket med glidelås-varianten allikevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke plage deg med fler spørsmål @sneakyowl alt jeg lurte på er besvart meget godt!

Tenkte derimot å fremlegge noen ferske data som nok en gang bidrar til å underbygge min opplevde utfordring med å kjøpe Norrøna-klær uten å prøve først.

De plaggene jeg allerede hadde bestilt kom i dag. Alt var bestilt i small og alt passet, så tommel opp til Norrøna der!
Men jeg kan ikke med min villeste fantasi forstå hvorfor Femund tech T-shirt som er oppgitt å ha technical fit, har ett mye romsligere snitt enn Fjørå Equaliser long sleeve zip top som er oppgitt som regular fit. Fjørå er hakket før pølseskinn, mens Femund er så romslig at jeg hadde vurdert å prøve XS hvis det fantes.

Hvis definisjonen av slim, technical, regular osv. harmonerte fra plagg til plagg kunne de plaggene jeg fikk nå vært tilstrekkelig grunnlag til å treffe veldig godt ved bestilling av core-spun undertøy siden det også er lignende plagg/kategori, men her er jeg altså like klok.

En ting jeg ikke merket meg før nå er at core-spun trøye er oppgitt til technical fit og core-spun longs er oppgitt til slim fit. Ganske rart og operere med to forskjellige snitt på over- og underdel som gjerne kjøpes sammen. 

På den positive siden er jeg godt fornøyd med armlengden på den Fjørå-trøya i small, så da holder jeg en knapp på at det ikke er alt for mye variasjon i armlengde mellom de forskjellige undertøys-seriene.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (8 minutter siden):

Skal ikke plage deg med fler spørsmål @sneakyowl alt jeg lurte på er besvart meget godt!

Tenkte derimot å fremlegge noen ferske data som nok en gang bidrar til å underbygge min opplevde utfordring med å kjøpe Norrøna-klær uten å prøve først.

De plaggene jeg allerede hadde bestilt kom i dag. Alt var bestilt i small og alt passet, så tommel opp til Norrøna der!
Men jeg kan ikke med min villeste fantasi forstå hvorfor Femund tech T-shirt som er oppgitt å ha technical fit, har ett mye romsligere snitt enn Fjørå Equaliser long sleeve zip top som er oppgitt som regular fit. Fjørå er hakket før pølseskinn, mens Femund er så romslig at jeg hadde vurdert å prøve XS hvis det fantes.

Hvis definisjonen av slim, technical, regular osv. harmonerte fra plagg til plagg kunne de plaggene jeg fikk nå vært tilstrekkelig grunnlag til å treffe veldig godt ved bestilling av core-spun undertøy siden det også er lignende plagg/kategori, men her er jeg altså like klok.

En ting jeg ikke merket meg før nå er at core-spun trøye er oppgitt til technical fit og core-spun longs er oppgitt til slim fit. Ganske rart og operere med to forskjellige snitt på over- og underdel som gjerne kjøpes sammen. 

På den positive siden er jeg godt fornøyd med armlengden på den Fjørå-trøya i small, så da holder jeg en knapp på at det ikke er alt for mye variasjon i armlengde mellom de forskjellige undertøys-seriene.

Ikke lett å bli klok på! Min opplevelse med noe av det samme er at hva som er "technical" er veldig opp til kolleksjonen. Jeg prøvde meg en gang på en Fjørå-tskjorte, og den satt skikkelig trangt over skuldrene og armene at det ble med den ene gangen i bruk før den røyk på Finn.

Ble det corespunUll trøye på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (41 minutter siden):

Min opplevelse med noe av det samme er at hva som er "technical" er veldig opp til kolleksjonen.

Jeg har tenkt at årsaken kan ligge der. Det gjør i så fall hele den skalaen ganske meningsløs, men men - det finnes større problem her i verden enn akkurat det

sneakyowl skrev (41 minutter siden):

Ble det corespunUll trøye på deg?

Det ligger an til det, men jeg har ikke dradd i avtrekkeren ennå. Må ta en avsjekk i undertøys-skuffen når jeg kommer hjem fra jobb og verifisere at det faktisk er ett reelt behov. Mener å erindre fra slutten av forrige sesong at det begynte å tynnes greit i rekkene nå.  En bolk av utvalget består fortsatt av ull- og nettingundertøy som jeg fikk utdelt fra forsvaret i perioden 2000-2006, så stadig noe som må pensjoneres pga. hull og slappe strikker. Fikk utdelt så mye at det er nesten ufattelig. Har gitt bort, rotet bort og brukt opp klær i 20-ish år nå - og det er fortsatt en håndfull funksjonelt, grønt undertøy som er i semi-jevnlig bruk 🤪

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.