Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til romjulstur


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg dagdrømmer om tur i romjula. Sannsynligvis snakker vi 3. juledag - 1. januar, så vi har ca 6 dager til rådighet. Er det noen som har gode forslag til områder i sørnorge der vi sannsynligvis finner gode skiforhold på den tiden? Det er fint hvis det er noen hytter/koier tilgjengelige, sånn at vi kan tilbringe noen av nettene innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggli - Kongsberg. Variert skogs- og fjellterreng. 4 Tf hytter(ubetjente) underveis, Sigridsbu - Selsli - Kongsberg byr på litt lenger dagsmarsjer enn Øvre Fjellstul - Eriksbu - Sigridsbu. Mulig å finne en skaukrull med ly for teltet og bålved langs hele ruta. Oslo- Veggli pr tog / Numedalsbuss. Tog hjem fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggli - Kongsberg. Variert skogs- og fjellterreng. 4 Tf hytter(ubetjente) underveis, Sigridsbu - Selsli - Kongsberg byr på litt lenger dagsmarsjer enn Øvre Fjellstul - Eriksbu - Sigridsbu. Mulig å finne en skaukrull med ly for teltet og bålved langs hele ruta. Oslo- Veggli pr tog / Numedalsbuss. Tog hjem fra Kongsberg.

 

Utrolig morsomt, Eirik! Dette er nemlig den turen jeg har tenkt mest på selv også!  Jeg er litt usikker på snøforholdene på den tiden, og mener at det var ganske problematisk i fjor på denne tiden. Vet du mer enn meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringebufjellet er vel også fint. Med utgangspunkt i for eksempel Øksendalen fra RIngebu kan du gå sørover mot Lillehammer eller nordover mot Rondane. Her skal det mye til at det ikke er skiforhold og på høyfjellet er det permanent stakede løyper og både åpne buer og DNT-hytter. Dessuten gjerne litt snillere forhold med vær og vind og ikke så bratt, om det teller. Og mulighet til å komme seg ned i dalen om noe skulle skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starta skisesongen på Ble første november i fjor og hadde skiføre fram til slutten av april. Gikk Veggli -Eriksbu midt i desember uten problemer. Ikke all verdens med snø, men helt greit. Bekkene var stedvis fortsatt åpne. Skal også gå turen midt i desember i år,så da kan jeg gi bedre rapporter.

 

Lykke til med planlegginga!

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på snøforholdene på den tiden, og mener at det var ganske problematisk i fjor på denne tiden. Vet du mer enn meg her?

 

Korleis været vert fram til jul, er det nok ingen som veit. Dersom du har litt is i magen og ventar med å velje turområde til nærare avreise, er eg ganske sikker på at du får greit skiføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis været vert fram til jul, er det nok ingen som veit. Dersom du har litt is i magen og ventar med å velje turområde til nærare avreise, er eg ganske sikker på at du får greit skiføre.

 

Men drømme og planlegge må jeg vel å lov til likevel? Det er jo noen områder som generelt sett er mer snøsikre enn andre og dermed er mer aktuelle for en sånn tur.

 

I fjor ble det sånn at jeg ikke hadde gjort resarchen min godt nok, og så hadde jeg ikke en plan B når ting måtte endres av ymse årsaker. Det endte med nyttår i byen. I år vil jeg på tur, og da synes jeg det kan det være greit å ha noen ideer og alternativer på plass i god tid. Så kan jeg kikke på kart, sjekke logistikk-muligheter og fundere på ruter så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøm og planlegg i veg. Og ha ein plan B klar, gjerne ein plan C også. Eit av alternativa bør vera kystnært, men gjerne litt høgt. Altså ein plass med mykje nedbør som potensielt kan koma som snø. Det er slike område som kan ha mykje snø tidleg på vinteren. Men sjansen er også stor for at dette kjem som regn, og då må du ha eit alternativ. Eit alternativ bør derfor vera i det kalde innlandet. Her kjem det meste av nedbøren som snø, men det er lite nedbør. Dersom det kjem nok nedbør framover, er det bra skiføre her. Det alternativet du ikkje får brukt eit år, kan du ha til seinare. Med unntak av 1995 har eg nok gått på ski kvart år i romjula, men det er langt frå kvart år det har vore bra skiføre over alt i terrenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

En liten førerapport fra Vegglifjell / Blefjell sist helg.  Sundtjønn - Øvre Fjellstul:  - Eriksbu: Snødekket er ikke allverdens, men bærer godt og den grovkorna snøen fredag ga veldig god glid. Natt til søndag hadde det regna litt på Eriksbu så det var et tynt skarelag. Tørrsnø tilbake mot Øvre Fjellstul. Det var skikkelig varmt og regna godt på Kongsberg i går, så jeg er litt usikker på hvordan dette virket inn på føret i høyden.

 

Lykke til med planlegging av juleturen virrma!

 

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.