Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lager man en hengekøye?


Jan_erik

Anbefalte innlegg

@Jan_erik, det kommer nok an på hvor mye du har tenkt å betale. Dersom du har tenkt å være sparsom så er det faktisk veldig enkelt å lage de selv nå som man ikke trenger myggnetting. Jeg lagde 3 stykker til bror med barn på 3 kvelder. Ellers er det liste over produsenter her.

og hvordan lager du dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk for en veldig enkel design og elementer som gjorde det veldig enkelt å sette den sammen.

 

Jeg kjøpte 3 stykk duker fra tableclothsfactory. De er ferdig kantsydd slik at man har rene fine sider å forholde seg til. Så folder man inn 5-10 cm på endene med trippel søm slik at man får en kanal å føre tauet igjennom og snurpe den sammen.

 

Jeg kjøpte for noen år siden ganske mange meter med 7/64" Amsteel hul, flettet dyneema tau fra reddenmarine som jeg lagde 2 Whoopie Slings av.

Disse trakk jeg gjennom kanalene jeg lagde i duken og øyet i den ene enden av whoopien slik at duken snurper seg sammen.

 

Jeg lagde også en ridgeline (en line som går mellom endene på duken) som har et øye i hver ende som man trer whoopien igjennom slik at øyet henger i whoopien. En ridgeline skal være 93% av lengden på duken for å få den perfekte kurven på stoffet. Her kan du i prinsippet bruke hvilken line som helst og den trenger ikke være veldig sterk. Den burde ikke være elastisk i det hele tatt.

 

Fordi det var enkelt og jeg er litt lat så bestilte jeg trestropper fra ReadyStrap. Jeg bestilte også Dutch Buckles og Dutch Clips fordi det er sikrere og enkelt å henge opp. (Du kan kjøpe hele opphenget i en pakke også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis du skal lage en hengekøye, ville jeg anbefalt en annen type. Personlig så ville jeg ikke brukt en hengekøye, som "snurper" sammen køyen sidelengs. Da blir en også tvunget til å ligge på ryggen. I alle fall på de få jeg har "prøveligget" hos bekjente.

 

I tenårene (som sjømann, i utenriksfart), var jeg på en stykkgodsbåt hvor flere av mannskapet lagde personlige hengekøyer. Og på tropene var de greie å bruke. Så vi var vel en 8 stykker, som lagde hengekøyer. En lagde en dobbel hengekøye og vi andre en enkel.

 

Vi benyttet seilduk, da det var tilgjengelig og sterk duk. Og vi laget en type alla denne http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Hengekoye.JPG med "tverrpinne", så duken ble utspent sideveis. Vår utførelse var nok noe andreledes, men prinsippet det samme. Er dette interessant, kan jeg forklare noe mer seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.