Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund (bedlington terrier) og vintertelting


Stig.

Anbefalte innlegg

Hei

 

Damen og meg har fått oss en bedlington terrier-mix (1.5 år gammel), og har tenkt oss ut på telttur i vinter. I det siste har vi lagt merke til at hunden fort kan fryse i kald vind og snø fort klumper seg veldig i hårene på kroppen, så vi har kjøpt jægerens superdekken og potesokker for å forhindre dette. VI har også et hurtta frostdekken (http://www.hurttacollection.com/en/outdoors-en/products/warm-clothing/frost-jacket/), som kan brukes utenpå der igjen.

 

Det vi lurer på, er dette nok? Vet noen her på forumet om hva som er viktig å tenke på angående vintertelting med "innehund". Bør man kjøpe en foret hvilepose, eller vil det være bra nok om hunden ligger mellom oss to i teltet på liggeunderlag? Andre nyttige tips mottas med stor takk!  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje lurt å sjekke med andre som har slik hund.

http://www.norskterrierklub.no/nb-NO/Bedlingtonterrier.aspx

Det er jo en engelsk rase som i sin tid ble avlet frem for å bekjempe skadedyr og for å brukes på jakt etter rev og grevling. 

Sannsynligvis ingen utpreget vinterhund for norske forhold.

Hva er Jægerens super dekken laget av? Den ser litt blank og syntetisk ut.

Hva med heldekkende ullgenser under de klærne du har kjøpt? Du kjenner kanskje noen som strikker hvis du ikke gjør dette selv.

post-4220-0-27374100-1383379586_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg måtte søke opp hva dette var for et dyr, men jeg ser hvordan du kan ha problemer med snøpakking. Jegerens superdekken er bra for å forhindre dette. I tillegg kan du bruke potesokker så den ikke får isklumper mellom potene. Disse er også fine når det er gjennomslagsføre slik at hunden ikke skjærer seg opp.

 

Jeg har ikke direkte erfaring med denne type hund, men i bevegelse bør den absloutt greie seg med et hurrta dekken. I pauser bruker jeg jervehiet (uforet) til mine strihårede. Når jeg stopper med mine hunder skal det ikke mye til for at de fryser når det er skikkelig vinter med vind og så videre. Jervehiet er veldig bra. 

 

Jeg anbefaler at du rett og slett prøver deg frem på noen dagsturer. Da finner du fort ut hva hunden trenger.

 

Om natten har jeg mine hunder på liggeunderlag, men de ligger stort sett bare oppå den forede delen av jervehiet (som jeg tar med på overnattingsturer, ellers har jeg bare med "trekket") Noen ganger vil de i soveposen. Jeg har plass og de ligger stille, så jeg synes det er greit. Hvis du ikke vil ha noe av det anbefaler jeg at du har med trekket og putter hunden i det. Ha med eller lag plass på liggeunderlaget. Synes hunden det er kaldt la den ligge mellom dere.

 

Igjen, prøv deg litt fram, men jeg ville ikke vært redd for å ta den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig. Du har allerede fått fine råd og tips av REs og Ida og kan bare henge meg på deres innlegg.Jeg har selv en "frøsen" korthåret innehund. Hos oss er ikke snå i pelsen og mellom labbene noe problem, men kulda kan være det. Under bevegelse på de daglige lufteturene kler jeg på bikkja vist det er er kaldere en -15 og da varierer jeg mellom et stikkeplagg noe allá det REs viser, eller så blir det et enkelt billig dekken (gummiert/fleece) fra Europris.

 

På dagsturer i helgene hvor hun trekker eller kløver brukes ingen klær under bevegelse, men i pausene pakkes hun som regel inn i en gammel boblejakke jeg tar med. To unntak fra klær under bevegelse gjør jeg: Om snøen er dyp og/eller hun trår igjennom på dårlig skare. Dette for å beskytte pattene mot skader da disse ikke dekkes av hår hos henne. Likeledes om det nærmer seg 20 blå ( eller med vind som opplevd 20) for å beskytte mot frostskade. (begge tillfeller kan være aktuelt også for noen hannhunder)

 

På overnattingsturer har jeg med klær, enten det ene eller det andre eller begge deler da dette avhenger av både årstid og vær. I tillegg bruker jeg også et slags Jervehi som Ida bruker til sine. Dette har jeg sydd selv av en gammel teltdukbit etter idé fra Jervehiet. Jeg har sydd dobbel bunn slik at jeg får stukket inn ei liggeplate i bunnen når det er behov for det. Er det likevel kaldt fra så gjør plass mellom dere som Ida sier. Ikke glem at du mest sannsynlig har med tøy i sekken som du selv ikke bruker der og da og således kan bruke på bikkja.

 

Her kan du se et lite glimt av vindsekken til Bella.http://www.fjellforum.no/videos/view-20-hardangervidda/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tipsene du har fått er fine til kortpelset hund med lite underpels og innepels.

I likhet med @rayun har jeg benyttet en sovesekk med fiberpels i bunn innvendig og lomme til å stikke et gammelt, halvt ridgerest-undelag inni på vinterstid. Så snørte man sammen veggene alt etter behov, hunden får da en fin "hule som beskytter mot vind og kulde og egenvarme pluss pels varmer opp innvendig.

 

Men det jeg tenkte jeg skulle tipse deg om var å kjøpe en saks med butte ender og klippe håret mellom tredeputene på din hund. Denslags sakser fåes kjøpt på enten apotek eller hos forhandlere av utstyr til dyr/hunder. Min hund ville fått is/snøklumper mellom tredeputer men dette unngikk jeg ved å klippe nøye. Et annet tips er også en god potesalve. Is, snø, skare og kulde tørker ut tredeputene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Tusen takk for veldig gode svar fra dere alle! Da vet vi her litt mer hva vi skal gå etter og gjøre med tanke på kulda og "oppbevaring" av hunden om natta i teltet.

 

Kommer tilbake med rapport etter første prøvetur med hunden når kulda har kommet seg skikkelig i gang her i Oslo-området  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.