Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Trolltind (1788 moh) 21 august


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Pene været på søndag måtte nyttes til en utsiktstur og siden Store Trolltind hadde stått på ønskelisten en stund, så vart det tatt en sjefsavgjørelse at ditt skulle jeg.

Det er mye folk på Trollstigen når jeg kommer dit. Også innover fjellsiden ser jeg en del folk. Stort sett bare turister viser det seg etterhvert som jeg tar de igjen. Sier hei på vanlig fjellvis, får noen hei tilbake eller bare noe grynt som kan tolkes som hei...

Mye folk foran og bak, men alle tar sikte rett frem på laveste skaret mellom Stabben og Breitind. Utover mot Brureskaret ser jeg bare 3 personer som går. 3 voksne karer viser det seg. Eldste mann som tydeligvis er kjentmann, imponerer med sin sprettenhet.

Snørennene som ligger under Trollryggen viser seg å være knallharde og siden en aketur nedover siden ikke frister, så går vi nedom den ene, mens den andre krysses på sitt smaleste. Noen stener stikker opp og gir fast feste.

Oppe ved Heen's Highway blir seg sittende å vente på de andre, siden det er mer spennende å ha folk med på bildene. Bare fjell og sten blir ikke det samme. Dessverre blir det for luftig for en deltager, så de snur. Jeg rusler derfor alene bort til Brureskaret uten å få de motivene jeg ventet på.

Etter en liten matpause og x antall bilder (10 sek på selvutløseren er ikke lang tid når en "springer" på kanten av trollveggen) så fortsettes ferden mot Store Trolltind. Er litt spent om jeg finner rette oppgangen. Frykten viser seg å være grunnløs siden noen har laget røde merker. Har merket meg at her er en del motstand mot merking, men for å si det slik, uten merkene her så hadde jeg helt sikkert bommet på riktig renne.

Halvveis i første renne, så krysser en en rygg mot venstre og skifter renne mot toppen. Rennene skifter mellom fast fjell og mye løst. Er uheldig og kommer borti en stein som ligger på vippen. Mye bråk nedetter før den legger seg til ro... Like greitt at jeg var aleine.

Bortsett fra at der er mye løst, så er rennene greie å klyve. Der var også en bratt snøskavl like etter Brureskaret som tilsynelatende låg i veien, men visste seg at den hadde sklidd ifra fjellveggen slik at en kunne passere på baksiden.

Oppe på toppen blir jeg sittende i sol og koser meg mens jeg får beskjed om tett havtåke i ytre strøk.. :-)

Egentlig ganske utrulig at jeg er helt aleine på Store Trolltind og Brureskaret på en så fin dag.

Legger ved noen bilder

post--1-133474397845_thumb.jpg

post--1-133474397865_thumb.jpg

post--1-133474397872_thumb.jpg

post--1-133474397879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig bilde mot bl.a Vengetind KarlE! :D Dette fjellet har alltid imponert meg de få gangene jeg har sett det fra bilveien, og er nesten like mektig og flott på bilder også. :lol: Må komme meg dit opp en gang...

Og ligge på kanten av Trollveggen å titte ned er også sikkert en spennende opplevelse. Ser ihvertfall slik ut på bildene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spent om jeg finner rette oppgangen. Frykten viser seg å være grunnløs siden noen har laget røde merker. Har merket meg at her er en del motstand mot merking, men for å si det slik, uten merkene her så hadde jeg helt sikkert bommet på riktig renne.

:lol: Skal ikke ta fra deg gleden ved å finne til topps, men jeg synes det er artigere uten merking. Skal da være litt utfordring å finne vegen :D Desto større er gleden ved å finne fram. Når det er sagt: Store Trolltind fra Bruraskaret er (var :lol: ) utfordrene "stifinning".

PS !

Hadde dette vært i Jotunheimen hadde nok reaksjonene vært større her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har gått en god del i Jotunheimen. Særlig på fjelltoppene der og SÆRLIG på de over 2000. :D

Det er som kjent svært få av disse toppene det er t-merkede løyper til....Galdhøpiggen, Glittertind, Fannaråken, Surtningssui.....og såvidt jeg vet Nordre Svartdalspiggen?

Men småvarder står det nå uansett veldig, veldig mange steder for å markere veien til toppene. Selv på de mindre besøkte toppene har jeg sett slike varder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Håper jeg får karret meg opp dit neste sommer 8)

Du har jo september igjen. Har ikke studenter ferie hele året... :wink:

Ser av bildet ditt at snøflekkene har minket noe siden du tok bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:) Skal ikke ta fra deg gleden ved å finne til topps, men jeg synes det er artigere uten merking. Skal da være litt utfordring å finne vegen 8) Desto større er gleden ved å finne fram. Når det er sagt: Store Trolltind fra Bruraskaret er (var :lol: ) utfordrene "stifinning".

Det var lite T-merking... Nå var ikke hver sten merket, bare en rødflekk her og der oppetter rennene. Se bilder.

Første bilde viser startrennen hvor en senere går over ryggen til venstre og fortsetter på rennen på neste bilde.

Regner med at jeg hadde rotet noe med "sti" valget om rødflekkene ikke var der. Mener å huske at der har vært omtalt tilfeller der folk har gått seg fast og trengt hjelp, så rødmalingen er nok samfunnsøkonomisk... :wink:

post--1-133474397898_thumb.jpg

post--1-133474397905_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og ligge på kanten av Trollveggen å titte ned er også sikkert en spennende opplevelse. Ser ihvertfall slik ut på bildene. :wink:

Må prøves! Bra sug.

Uansett er det en flott tur både til Bruraskaret og Store Trolltind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lite T-merking... Nå var ikke hver sten merket, bare en rødflekk her og der oppetter rennene. Se bilder.

Første bilde viser startrennen hvor en senere går over ryggen til venstre og fortsetter på rennen på neste bilde.

Regner med at jeg hadde rotet noe med "sti" valget om rødflekkene ikke var der. Mener å huske at der har vært omtalt tilfeller der folk har gått seg fast og trengt hjelp, så rødmalingen er nok samfunnsøkonomisk... :wink:

Nøktern bruk av maling ja, en har jo økonomisk sans over snittet på disse kanter av landet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med ansvar for egen læring :wink: Slik det var når jeg studerte, slaraffen på det jevne og skipper før eksamen :wink:

Hehe, det høres ut som de gode gamle dager på laveregrad. Nå er det min jobb å piske småfolket til å gjøre jobben sin. Hvordan det går med framdriften i min masteroppgave trenger vi derimot ikke å snakke om :) Selv om det ikke blir så mange turer på fjellet, blir det mange, og lange dager på klatrefeltene rundt omkring byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5 år siden tok jeg 3 semester på masternivå, registrering ved oppstart - huske å melde seg opp til eksamen - møt til eksamen, ellers var det ikke en kjeft som spurte. Ansvar for egen læring :) Tidskonto er kanskje en god beskrivelse :wink: Studenttida var ei god tid, tid til alt - så lenge det ikke var mindre enn 4 uker til eksamen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trivelig å se noen bilder fra Trolltindene! Hjertelig takk! Jeg kløv opp på St. Trolltind som 18-åring, for 17 år siden, mutters alene og uten å ane om det gikk an å komme opp. Husker bare noen varder som hjalp meg å finne veien.

Neste år vil jeg ta meg en fototur - siden jeg knapt har bilder fra turen i 1988.

Har vært flere ganger på Stabben, Trollryggen og i Bruraskaret, men hvordan er det opp til Trollspiret? Nebells fører for Romsdalen nevner bare 2+ som vanskegrad her, om jeg ikke husker feil - er det virkelig mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta fra deg gleden ved å finne til topps, men jeg synes det er artigere uten merking. Skal da være litt utfordring å finne vegen :wink: Desto større er gleden ved å finne fram. Når det er sagt: Store Trolltind fra Bruraskaret er (var :) ) utfordrene "stifinning".

PS !

Hadde dette vært i Jotunheimen hadde nok reaksjonene vært større her på forumet :wink:

Jeg er enig med gi i at det tar bort noe av utfordringen når ruter merkes på denne måten. Av den grunn er jeg imot slik merking.

På min første tur til Trolltind var der ingen merking. Jeg hadde med mine to sønner. Minstemann hadde fått nok av luftige passasjer da vi kom til Bruraskaret. Derfor satte jeg ham igjen der. Dette høres kanskje noe brutalt ut, men det satt en fremmed jente der som lovet å passe på ham. Eldstemann og jeg fortsatte, men jeg ble snart usikker på veivalget. Etter hvert kom vi opp i et trangt skar som jeg kløv opp vestsiden av. Forbauselsen var stor da jeg kom opp på kanten og så utover en bred, nedoverhellende flate. Jeg hadde ventet å se oppover mot toppen. Da jeg snur meg ser jeg topp-partiet bak meg. Vi var kommet helt til Lavskar. Vi klatret da opp østsiden av Lavskar og nådde toppen fra den siden. På tilbaketuren fant vi normalveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt vanskelig når jeg ikke ser rødmerkene... :wink:

Men cirka sånn, +/- noen meter...

Når en går nede i siden, så ser en ikke toppen/kanten. Var fristet til å gå opp tidligere enn jeg skulle. Mye lettere på et avstandsbilde ja.

PS: Men nå har vi ødelagt for de som ville finne veien selv.. :lol:

post--1-133474398277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Men nå har vi ødelagt for de som ville finne veien selv.. :D

De mister vel oversikten borti sida der uansett :wink:

Innbilte meg at ruta gikk opp lenger til venstre, nærmere Lavskar, men det er noen år siden jeg var der nå.......

Har vært flere ganger på Stabben, Trollryggen og i Bruraskaret, men hvordan er det opp til Trollspiret? Nebells fører for Romsdalen nevner bare 2+ som vanskegrad her, om jeg ikke husker feil - er det virkelig mulig?

I "Klatring i Romsdal"står det, som du skriver, 2+. I "Fra topp til topp i Romsdal" (Gjelstenli) står det grad 3-4. Dette gjelder vel selve spiret. Uansett skal det være greitt å klyve rett opp til skaret mellom Trollryggen og Trollspiret. Mulig jeg prøver å finne ut av dette neste år...... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Innbilte meg at ruta gikk opp lenger til venstre, nærmere Lavskar, men det er noen år siden jeg var der nå.......

Ser av rutebetegnelsen på det nedlagte nettstedet romsdal.org: http://web.archive.org/web/20020613124146/www.romsdal.org/topptur/trolltindene/trolltindene-rutebeskrivelse.htm at angitt rute går opp en renne lenger vest/venstre som du sier, men snøflekkene/-feltene gjør det lett å plukke ut de rennene jeg gikk i. Ser også av bildene på turrapport fra 2002: http://turlaget.raumainfo.no/storetrolltind/trolltindref.htm at det er snakk om samme renner. Det er nok flere veier til mål...

Der skal være en pinakkel som ser ut som en "ugle". Er det den vi ser mellom Store Trolltind og Brudgommen på bilde ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Fin beskrivelse. Jeg tenkte å gå denne ruta selv nå snart. Men var det nødvendig med klatreutstyr på noe tidspunkt? Eller er det mulig for en "vanlig" mann å gå?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Fin beskrivelse. Jeg tenkte å gå denne ruta selv nå snart. Men var det nødvendig med klatreutstyr på noe tidspunkt?

Det er ikke nødvendig med noe klatreutstyr utover 2 hender, men når det er sagt, så kan isøks være grei å ha om en skal krysse harde snørenner.

Oppover rennene mot Store Trolltind er enkel klyving, men der er mye løsgods så noe forsiktighet kreves, spesielt om en er flere. Det "vanskeligste" klyvepunktet er en blokk i ene rennen. Se bilde.

Eller er det mulig for en "vanlig" mann å gå?

Les turbeskrivelsen til Åndalsnes og Omegn turlag: http://turlaget.raumainfo.no/storetrolltind/trolltindref.htm og se på bildene der om det kun er unge spreke folk som deltar.. :wink:

Luftigst er det rett før Bruraskaret når en går på en hylle bortetter. Her bør en ikke snuble... Så turen er ikke for folk med høydeproblem. Bortsett fra det, så burde alle med et minimum av fysikk klare turen.

post--1-133474412842_thumb.jpg

post--1-13347441286_thumb.jpg

post--1-133474412868_thumb.jpg

post--1-133474412875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.