Gå til innhold
  • Bli medlem

Prosjekt 4000: Lagginhorn (Sveits)


Gunnar

Anbefalte innlegg

En smule overmodig kalte vi den for en aklimatiseringstopp. Med sine 4011 moh er Lagginhorn i Sveits ikke mye over den magiske grensen toppsankere i Alpene har satt for å verdige elevasjoner besøk. Vi kjenner mentaliteten fra Norge - med den forskjell at der går skillet mellom høyland og lavland på 2000 meter...

Nåja, et sted skal sommerens Alpetur begynne, og Lagginhorn med sin PD-gradering kan synes innenfor rekkevidde. Hjelper gjør det også at Hohsaas-hytta ligger på beskjedne 3100 moh. og ikke skulle spolere nattesøvnen. Det faktum at det går heis opp til hytta fra Saas Grund avgjør saken. Det må bli Lagginhorn som intro! At Hohsaas-hytta dessuten er et like godt egnet utgangspunkt for en tur på Weissmies (4023 moh.) kan umulig være en ulempe for andre enn slitne ben. Men first things first.

Vi starter ved syvtiden etter en ganske solid frokost. Været er overskyet og tåken tiltar fra 3300 meter. Hva som deretter skal skje på værfronten vil dagen vise. Ruten kan deles i tre: Først transportetappen langs med fjellside og brekant til en rygg som klatres på tvers og sikres i stålstreng. Dernest oppstigning på bre (med stegjern) på skrå opp til venstre (tiltakende stigningsvinkel) opp til midt på Lagginhorns vestrygg. Endelig følges Vestryggen til topps. Underveis blir den tiltakende brattere og tidvis smal.

Claude fra Bern bruker frokosten til å sjarmere seg inn i taulaget vårt. Vi sa det var greit bare han ikke gikk fra oss - og hadde med det lagt grunnlaget for å overraske positivt på senere tidspunkt. Senere skulle det vise seg at Claude hadde bedre kondis enn oss, men at han ikke likte dårlig vær og høyder. Han snudde på 3500 meter.

Det var han ikke alene om: Av tre taulag som prøvde seg på fjellet denne dagen snudde alle - utenom en person. Jeg skal ikke si hvem det er, men vil likevel røpe at klatringen til topps var preget av 1-2+ klatring på fuktig klippe og underkjølt is. Tidvis flankeeksponert (sva). Solobestigeren er overhode ikke stolt av måten han besteg toppen på (uten tau og stegjern), men fornøyd med å ha krysset den av på listen. Utsikten var ikke-eksisterende og vinden som en middels sterk hårføner.

Da han vel landet ved middagsbordet 9 timer senere, var det vanskelig å si om det var mestringsfølelsen eller følelsen av å være en idiot som dominerte bevisstheten hans. Ikke rart han vil være anonym. Det er bare basehoppere som skryter av sine kompenseringsprosjekter...

post-14-133474397762_thumb.jpg

post-14-133474397768_thumb.jpg

post-14-133474397773_thumb.jpg

post-14-133474397779_thumb.jpg

post-14-133474397784_thumb.jpg

post-14-133474397788_thumb.jpg

post-14-133474397793_thumb.jpg

post-14-133474397798_thumb.jpg

post-14-133474397804_thumb.jpg

post-14-133474397808_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Erik,

Jeg har 31 og et lang lerret igjen å bleke. Skulle startet 10 år tidligere med å være systematisk. UIIA har bestemt at det er 89 4000-meter i Vest-Europa. Før var det 62... og det er ikke landet som hever seg så fort. Det er lokalpolitikk og manipulering av primærfaktoren som gjør mitt 4000-meter prosjekt til en bevegelig målskive.

Joda, det koster i tid og penger. Har ikke råd til flere hobbyer av dette formatet. Men en lidenskap bør man unne seg ved siden av sin kone.

Joda, jeg er på tur i norske fjell også (jf. utlagte rapport fra Austbottentindtraversen), men 2000-meter prosjektet må jo lide litt.

Men den fineste turen jeg har hatt i år er verken en 4000-meter eller Austbottentind-traversen. 3. august sto femåringen min Jon på toppen av Stetind ved Leirvassbu. I godt humør og med tre kvikklunsj i magen. Det er sesongens største opplevelse. Og får man sønnen med på tur, da er ikke kona vanskelig å be. Jeg følger på med en rapport fra Stetindturen om et par dager. I mellomtiden prøver jeg å komme meg ajour med alt det du har gjort siden sist.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. august sto femåringen min Jon på toppen av Stetind ved Leirvassbu. I godt humør og med tre kvikklunsj i magen.

Han begynner litt mer i tide enn oss, med andre ord! :?: Regner med dette var hans første 2k? Og han har jo litt å skryte av da, synes jeg!

Skulle gjerne gjort noe annerledes tidsmessig sjøl også, det ser jeg nå.

Blir tidsnød hvis jeg skal fylle lista ihvertfall... :-)

Men men, jeg får stølle å gå så lenge helsa holder, så får man ta vareopptellingen siden. Håper på en del flotte opplevelser innen den dagen opprinner ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig spennende ut.

På mine egne toppturer har av enkle grunner høyde aldri vært noe problem. Men hvor mye merker man høyde på en topp som den der på ca. 4000 meter over havet? Er det mange som får problemer allerede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.