Gå til innhold
  • Bli medlem

CO2, en velsignelse...


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Nett komen hjem etter en tre dagers tur der jeg har kjempet en innbitt kamp mot kratt, flott  og tett skau sitter jeg med kaffe og Setesdølen, bygdeblad for Setesdal.

Der har Jon Fløystad, tidligere fylkesmann i Aust Agder uttalelser som fikk meg til å sette både kaffe og kakemannen på tvers nede i halsen.

Sitat:

Til dagens aktuelle klimapolitikk hadde han mest fnys, den gamle hagebrukslæraren frå Dømmesmoen som let forsamlinga få ein solid gjennomgang om fotosyntesen og det som i dag blir sett på som eit problem, CO2 utsleppa. Etter hans meinig er dette grunnlaget for alt liv. Eg grøssar når folk framstiller dette som eit problem, for det er viktigaste byggjesteinen i det store spelet her på jorda. Alle plantene er lukkelege når dei får CO2 og vatn. Då startar fotosyntesen, og det blir grønt i vår hage, sa han.

 

Men framkomligheten i skauen blir nå så som så da , Jon Fløystad...... :cry:

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, morsom fyr han der.

 

Plantene klarer seg nok, men tror ikke klimapolitikken først og fremst går på planter men oss mennesker.

 

For mye CO2 skaper trøbbel for oss på mange måter. 

 

Akkurat som vann gjør det. Sunt i visse mengder men får du for mye kan du drukne.

 

Sånn er det med CO2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok ikke co2

Burde vel ikke ta meg bryet med å kommentere engang, men....les en gang til og så tenk deg om før du kverulerer, kan det være du leste det anderledes enn hva det faktisk sto?

Uansett...det er mye CO2 i forrurenset luft. Så, det er uten tvil et høyere CO2 innhold i den luften du ser på bildet, enn det er i den Norske fjellufta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth: Du la ut et bilde av smog, og RuneH sa det ikke var CO2. Han har helt rett.

Sånn smog inneholder ikke CO2, så det er vel du som tar feil?

 

Du påstår også at det "uten tvil er høyere CO2 innhold i den luften du ser på bildet enn i den norske høyfjellslufta".

 

Hvordan kan du påstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hagen min er grønn nok som den er. Er heller ikke sikker på om de er så lykkelige over all forurensingen, selvom de liker CO2. Isåfall vil det vel snart bli frodig i Kina.

CO2 har ingenting med forurensning å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2 innholdet i atmosfæren er vel ca 400 ppm. Synker litt om sommeren og stiger noe mer på vinteren- Vil nok tro at i områder med intens forurensing, slik som lokalt i Kina vil den være noe høyere i perioder, som Elisabeth-81 påpeker.

Selvfølgelig er det mer CO2 i storbyer enn på høyfjellet. I storbyer er det jo fullt av folk som puster ut masse CO2 og ingen eller få planter som opptar gassen. I høyfjellet er det lite folk og en god del planter. Vinden vil vel utjevne dette ganske kjapt, unntaket er situasjoner som i Bergen de siste vintrene, der det legger seg et lokk over bykjernen. Naturligvis er konsentrasjonen av CO2 høyere der enn ellers, men det har ingenting med forurensning å gjøre. Problemet i Bergen er NOx-utslippet fra alle dieselbilene, noe som politikerne i Bergen trodde de løste med å sette inn en flåte av gamle busser...Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO2 innholdet i atmosfæren er vel ca 400 ppm. Synker litt om sommeren og stiger noe mer på vinteren- Vil nok tro at i områder med intens forurensing, slik som lokalt i Kina vil den være noe høyere i perioder, som Elisabeth-81 påpeker.

 

 

Om det er CO2 i lufta på bildet blir jo bare spekulasjoner. CO2 er farveløs så man kan ikke se den. 

 

I dette tilfellet sa hun at "det er uten tvil et høyere CO2 innhold i den luften du ser på bildet, enn det er i den Norske fjellufta". Hvordan kan hun påstå det når bildet ikke sier noe som helst om CO2 nivået? 

 

Uansett er det ingen automatikk at forurenset luft inneholder mer CO2, og CO2 er heller ikke en forurensende gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er CO2 i lufta på bildet blir jo bare spekulasjoner. CO2 er farveløs så man kan ikke se den. 

Når man kaller noen kverulanter når dem påpeker at man tar feil, så bør man virkelig være sikker på at man har rett. 

 

I dette tilfellet sa hun at "det er uten tvil et høyere CO2 innhold i den luften du ser på bildet, enn det er i den Norske fjellufta". Hvordan kan hun påstå det når bildet ikke sier noe som helst om CO2 nivået? 

 

Uansett er det ingen automatikk at forurenset luft inneholder mer CO2, og CO2 er heller ikke en forurensende gass.

 

Mener ikke å være krass eller noe, blir bare litt oppgitt når folk påstår ting som er feil, selv etter at andre har påpekt at det de sier er feil.

 

Bah... jeg skrev "Er heller ikke sikker på om de er så lykkelige over all forurensingen, selvom de liker CO2. Isåfall vil det vel snart bli frodig i Kina." Bildet er uten tvil av forurensing. Om planter liker forurensing hadde de kost seg der bildet er tatt.

CO2 har også med forurensing å gjøre. Kullkraftverk av den gamle sorten slipper ut mye CO2. Dette er også hovedenergikilden til Kina. Som du selv også sier i denne tråden, for mye CO2 skaper trøbbel for oss. Og hvordan kan du si at sånn smog ikke inneholder CO2? Og hvorfor er vi så opptatt av å få ned CO2 utslippene om ikke for store mengder CO2 er skadelig for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah... jeg skrev "Er heller ikke sikker på om de er så lykkelige over all forurensingen, selvom de liker CO2. Isåfall vil det vel snart bli frodig i Kina." Bildet er uten tvil av forurensing. Om planter liker forurensing hadde de kost seg der bildet er tatt.

CO2 har også med forurensing å gjøre. Kullkraftverk av den gamle sorten slipper ut mye CO2. Dette er også hovedenergikilden til Kina. Som du selv også sier i denne tråden, for mye CO2 skaper trøbbel for oss. Og hvordan kan du si at sånn smog ikke inneholder CO2? Og hvorfor er vi så opptatt av å få ned CO2 utslippene om ikke for store mengder CO2 er skadelig for oss?

 

Jeg påstår smog ikke inneholder CO2 fordi det ikke gjør det. 

 

Og grunnen til at vi vil unngå for mye CO2 i atmosfæren er at CO2 er en drivhusgass og fører til global oppvarming, Mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne påstå at det der er CO2, men sånn smog inneholder ikke CO2, så det er du som tar feil.

 

Du påstår også at det "uten tvil er høyere CO2 innhold i den luften du ser på bildet enn i den norske høyfjellslufta".

 

Hvordan kan du påstå det?

 

Smogen skyldes forurensing fra biler og kull. Biler og kull avgir CO2. Så klart det er mer CO2 i den lufta enn det er i lufta som ikke er særlig utsatt for forurensing. Det er også mer CO2 i lufta i Kina enn det er i Norge så da er det vel grunnlag for å si at den lufta inneholder mer CO2 enn lufta i den norske fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en del av jobben min går ut på å foreta luftkvalitets analyser båder av pusteluft kompressorer og bygg, slik som klasserom og lignende. Utendørs, i byer slik som Stavanger er det 0,4 % Co2 i luften. Det er normal atmosfære og jeg kan ikke se at jeg får andre målinger på forskjellige årstider. Og 0,4% er en statisk konsentrasjon , for lærebøkene forteller at dette er konsentrasjonen som skal være. Men i bygg med dårlig ventilasjon og mange mennesker inne i små rom kan nok konsentasjonen øke. Ved forsøk med moderne slokkegasser som delvis er basert på å øke Co2 mengden noe, kan Co2 mengden økes til 4% uten store problemer for dem som oppholder seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så målingene dine viser ingen variasjon i CO2 avhengig av vær og årstid? Det var jeg ikke klar over, trodde verdiene var høyere lokalt vinterstid pga. bl.a fyring og at det er utenfor vekstsesongen... Det jevner seg ut rimelig kjapt i friluft, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg hvor mange desimaler klimaforskere bruker når de måler Co2 nivået, men vi måler bare tiendedels prosenter. Og så lurer jeg på om ikke det de er mest opptatt av er Co2 nivået oppe i atmosfæren. Der måler naturligvis ikke vi. Vi er bare opptatt av HMS her nede på bakken.

Jeg vet også at veksthusbransjen er storforbruker av Co2 , der de øker Co2 nivået inne i drivhuset for å få bedre vekst. Det var for øvrig dette faktum det ble henvist til av en ung politiker på høyresiden for noen år siden, da han under ett debattprogam på tv hevdet at veksthusbransjen økte drivhus effekten. Han ble kraftig latterliggjort av både sine motdebattanter og journalistene etterpå for replikken. Husker at jeg reagerte på dette. Vet ikke journalister og politikere noe som helst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vet ikke journalister og politikere noe som helst??" Nei, de gjør nok ikke det. Et eksempel som jeg liker å dra fram, er hvordan NOx-problematikken i Bergen ble løst. Det de naturligvis skulle ha gjort, er jo og innført totalforbud mot diesel-biler og -busser til været forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.