Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra sykkel for langdistansesykling


fjellet

Anbefalte innlegg

Jeg vet strengt tatt ikke om jeg har råd med det første, men tenkte begynne orientere meg i markedet. Har lite peiling på sykler. Vil ikke bruke en astronomisk sum på sykkel, men heller ikke ha noe billig skvip som kollapser på første tur. Jeg tenker bruke det til langdistanseturer over dager/uker etterhvert, ikke korte turer i byen først og fremst. Jeg kjøper gjerne noe brukt eller på tilbud selvsagt. Har hørt Thorn Raven er bra, men er vel temmelig dyrt? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker både asfalt og sti egentlig, den skal kunne tåle en del. Har ikke tenkt på budsjett egentlig, men en toppmodell må jeg nok eventuelt vente med. Har søkt litt rundt, skjønner at Surly Long Haul Trucker er populær, men blir 10000+ og må kjøpes i Sverige. Ellers, takk for linken til diskusjonen fra i fjor, mye nyttig informasjon der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kjøpe en hybridsykkel eller en terrengsykkel. Billige sykler (6-10.000) er ofte tyngre og har dårligere utstyr enn sykler til 10-20.000.

 

Likevel er det ikke noe poeng å kjøpe en sykkel over 10.000,- når du kun skal bruke den på tur.

 

Komfortmessig kan det lønne seg med demper forran, er ca. 1kg mer, men det veies opp ved at det blir mer behagelig.

 

Personlig har jeg en Everest adventure (2008). Jeg har brukt den til trening i skog og på vei, samt til camping, og har vært helt ypperlig. Det eneste jeg har skiftet på sykkelen er kjede, og hadde sykkelen på kontroll for to uker siden.

 

 

Hybridsykler har noe tynnere dekk enn terrengsykler (dette er bare et minus i veldig dyp grus). Det er også en mer oppreist sittestilling som gjør den mer behagelig, samtidig som det ikke er like belastende for kroppen.

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe den nyeste Everest adventure - koster 6500,-

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2013-hybridsykkel-m-dempegaffel-28545.aspx

 

Kjøp setepute (slipper du å bruke sykkelbukse), skjermer, bagasjebrett på xxl eller lignende. Det er dyrere på oslo sportslager. Kjøp også to-tre slanger, du vet aldri når du punkterer. Ha alltid med èn slange på tur, samt en pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du en del ut på sti er en vanlig terrengsykkel best. Er du det meste av tiden på asfalt og grus kan en hybrid være tingen. Den ruller litt lettere enn en terrengsykkel men har svakere demper f.eks. Finnes og færre modeller i hybrid så det er som regel vanskeligere å fine gode tilbud.

 

Her er en hybrid http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2013-hybridsykkel-m-stiv-aluminiumsgaffel-28546.aspx

 

Terrengsykkel 26 http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6375

Terrengsykkel 29'r http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-climber-twenty9-terrengsykkel-28573.aspx

 

Oslo Sportslager hadde stort sykkelsalg tor-lør. Ring og sjekk hva de har igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hybridsykler er ofte gearet litt høyere enn terrengsykler og det er en stor fordel hvis du sykler mest på vei. 

Da har du lave nok gear til å takle terreng og høye nok til å fart på veien.

Dette bør du spørre om når du kjøper sykkelen.

Dempegaffelen må ha låsemulighet, helst fra styret. Du har kun behov for demping når du sykler på ujevne stier eller i terreng. Ellers stjeler den bare krefter som skulle ha gått til bakhjulet.

Jeg har en Bross sonic hybrid som nærmer seg ti år. Den er fremdeles like god som da den var ny, men så er alt av roterende deler skiftet minst en gang.

Levetiden på sykkelen avhenger 100% av vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til stisykling er nok en terrengsykkel(MTB) best.

 

Det finnes MTBer med tre typer hjuldim.(26", 27,5" og 29"). Førstnevnte er på vei ut. 29er og 27,5 (650B) er det hotte. Da har du også muligheten til å omgjøre sykkelen til en rå gateracer med noen enkle håndgrep. Større hjul vil også føles tryggere i terrenget. Til asfaltsykling kan du sette på dekk med mindre mønster, ev. bytte til 35mm racerdekk, dersom du velger en 29er. Velger du 27,5", trenger du nytt hjulsett. Med tid og stunder kommer det sikkert racerdekk som er beregnet for denne hjulstørrelsen :smile: Sykling er big business!!

 

Jeg har en 26" MTB med nok plass i ramma til 29er hjul med 700x35mm racerdekk - ikke alle er så heldige.

103349_orig.jpg

 

Specialized S-Work Carbon HT med Fulcrum RedMetal 29er XRP og stiv carbon gaffel. Har satt på større krank (48-36-26). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Har ikke kjøpt noe ennå. Økonomien min er ikke den beste akkurat nå, så noe i meg sier det kan være smartere vente og heller kjøpe en kvalitetssykkel senere. Kan også tenke meg det er billigere i utlandet, men da må man prøve unngå toll osv:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du venter til litt ut på nyåret så kan du kanskje gjøre et godt kjøp på 2013 modellene.

Ellers kan du kanskje finne en god sykkel på finn.no

Skal du ha en litt dyrere sykkel så kan du også gjøre gode kjøp på hjemmesidene til noen sykkelklubber.

Eks.: http://bryneck.no/krambua/

Hvis du kjøper sykkel i utlandet så bør du frakte den hjem selv. Da sparer du moms.

Bruk den litt slik at den er litt skitten, heng den bak på bilen så glir den rett gjennom.

Det pleier også å gå helt greit å ta sykkel med på fly. Du må bare pakke den i en sykkelkoffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Turlyst

Det er en god ide:-)

Merker er det nok av, så jeg vil heller legge fokus på følgende:

 

- Karbon eller aluminiums ramme

- Geometri (sykkelen må passe gutten)

- Rittbruk eller trening

 

Nær alle syklister møter asfalten før eller siden, så her er det viktig med litt trening før man begir seg inn i store felt. De fleste sykkelklubber har fokus på dette, men i kampens hete er det fort gjort å bli overivrig. Dersom han ikke er ferdig utvokst, må det tas med i betraktningen ved kjøp. Noe kan justeres gjennom styrestem, samt å flytte saddel +/- 1 cm. For stor ramme er ikke godt for rygg og nakke, heller ikke for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis i Australia, Leon, som elsker sykling og da langturer (turer - ikke trening) http://velocetera.blogspot.no/. Han sverger til cyclo cross da denne kombinerer det beste fra alle verdener. Du kan sykle 5-10-15 mil landevei eller ta en grusvei og tom skogsveier om du føler for det - med bagasje om du ønsker. Den passer nok ikke når skogstiene blir altfor kuperte med dyp sand, røtter og steiner, men det er det en offroader er til.

 

En cyclo cross er litt enkelt fortalt en racersykkel med skivebremser og vanlige brede dekk med mønster

 

Her er Leon på tur på en cyclocross med bagasje: http://youtu.be/lEUg_IVUdIc

 

 

Hvis du søker etter cyclo cross på you tube blir du overasket over  hvor kuperte CX konkurranser er, med bæring over trestokker, gjørmete gressbakker osv, så disse syklene er helt klart bygget for å tåle et hardt liv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Racersykkel til 11-åring ??

Gutten er 150 cm høy og sporty. Er dette en god ide? Hvilket merke ? Pris ?

Brage

 

Hvis han har noen å sykle landevei med, synes jeg det er en god ide. Hvis ikke ville jeg kanskje trodd at mange barn vil ha mer glede av en terrengsykkel? Mange barn (og noen voksne) synes kanskje humpete stier og nedoverbakker er morsommere enn asfalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis du skal sykle lange distanser (og på tur), så tenker jeg TURSYKKEL type og ikke offroad sykkel. Og da mener jeg en sykkel med solid bagasjebrett, som tåler vekten av alt du har behov for på en langtur. Min 50 kg (sykkelvesker og oppå bagasjebrettet)! Og gjerne med mulighet for å montere kurv forran. Og det er ikke mange steder du kan sykle langt her i landet, uten at du må sykle på en vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis du skal sykle lange distanser (og på tur), så tenker jeg TURSYKKEL type og ikke offroad sykkel. Og da mener jeg en sykkel med solid bagasjebrett, som tåler vekten av alt du har behov for på en langtur. Min 50 kg (sykkelvesker og oppå bagasjebrettet)! Og gjerne med mulighet for å montere kurv forran. Og det er ikke mange steder du kan sykle langt her i landet, uten at du må sykle på en vei.

Burde vel gå nokså greit å komme seg unna med godt under 50 kg på sykkeltur i Norge... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis i Australia, Leon, som elsker sykling og da langturer (turer - ikke trening) http://velocetera.blogspot.no/. Han sverger til cyclo cross da denne kombinerer det beste fra alle verdener. Du kan sykle 5-10-15 mil landevei eller ta en grusvei og tom skogsveier om du føler for det - med bagasje om du ønsker. Den passer nok ikke når skogstiene blir altfor kuperte med dyp sand, røtter og steiner, men det er det en offroader er til.

 

En cyclo cross er litt enkelt fortalt en racersykkel med skivebremser og vanlige brede dekk med mønster

 

Her er Leon på tur på en cyclocross med bagasje: http://youtu.be/lEUg_IVUdIc

 

 

Hvis du søker etter cyclo cross på you tube blir du overasket over  hvor kuperte CX konkurranser er, med bæring over trestokker, gjørmete gressbakker osv, så disse syklene er helt klart bygget for å tåle et hardt liv

Har du noen eksempler på cyclo cross sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksempler på cyclo cross sykler?

Jeg har denne.

http://www.sykkelmagasinet.no/no/tester_+_utstyr/landevei/Vipera+X555+Cyclocross.b7C_wlnO4n.ips

 

Elers finnes det cyclocross sykler fra 7 - 8000,- og oppover

Prisforskjellen ligger stort sett i gir systemet. Så utgjør det en del om ramme og gaffel er stål, aluminium eller carbon.

Det er ikke alltid at det dyreste er det beste, men det billigste er alltid dårligst.

http://www.bikebrothers.no/cyclocross

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Cyclocross?gclid=CNvQ7aPa-70CFaHhcgodHDkAYQ

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/merida-cx-3-tiagra-cyclocross-landeveissykkel-13/p/1088368_1_style

http://www.ridley-bikes.com/be/nl/bikes/4/cyclocross

 

Hvis du skal sykle på vei, litt på stier og skogsveier og gjerne også på tur med bagasje eller tilhenger så ville heg heller kjøpt en god hybrid.

Cyclocross kan brukes til mye, men er ikke noen typisk "all round" sykkel.

http://www.youtube.com/watch?v=6rVrSjTLo9o

http://www.youtube.com/watch?v=gWY7rRxIs8s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en cyclocross i et par måneders tid nå. Kjøpt brukt, nypris var vel rundt 12.000. Merida cyclocross 2013. Modellen skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har prøvd noe annet, men jeg skjønner ikke helt hva @REs mener med at det ikke er noen typisk allround-sykkel?

Foreløpig prøvd sykkelen på asfalt, grusveier i Østmarka og lette "flytstier" i området der jeg bor. Til dette bruket fungerer den strålende. Det eneste som er uvant er å stå og tråkke i de bratteste oppoverbakkene. Det synes jeg er lettere med sykkel med rett styre, men antar at det er mest en vanesak. Utover det virker sykkelen som en ultimat allrounder - bortsett fra at du ikke kan bruke den i konkurranser som Birken o.l. Har ikke prøvd sykkelen med noe særlig oppakning, men regner med at det går greit, så lenge man pakker fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksempler på cyclo cross sykler?

Det meste er vel dekket av REs. Jeg er enig i at den ikke er en typisk allround, men det er mest fordi nordmenn ikke har fått opp øynene enda, CX sykler passer til det aller meste og spesielt lange turer med bagasje :D

 

Jeg hadde i flere år hatt voldsomme problemer med å bestemme meg, før jeg endelig hadde bestemt meg for å ta steget og invistere i ny sykkel. Det skulle bli en Vipera CX5 http://viperabikes.com/sykler/cross/, men så meldte jeg meg på Raumerrittet (84km litt asfalt/ mye grus/ litt skog) for et par år siden og endte opp med en ny MTB istedet. Når jeg nå for 6 uker siden fant ut at jeg var lei av å trampe MTB'n 48 km i 27. gir på asfalt etter jobben annenhver dag, kjøpte jeg en ren landeveis sykkel for å komplettere. Jeg bruker mine til trening. Hadde jeg skulle hatt kun én sykkel til litt trening, men mest tur, hadde jeg valgt en Cyclecross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en cyclocross i et par måneders tid nå. Kjøpt brukt, nypris var vel rundt 12.000. Merida cyclocross 2013. Modellen skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har prøvd noe annet, men jeg skjønner ikke helt hva @REs mener med at det ikke er noen typisk allround-sykkel?

Foreløpig prøvd sykkelen på asfalt, grusveier i Østmarka og lette "flytstier" i området der jeg bor. Til dette bruket fungerer den strålende. Det eneste som er uvant er å stå og tråkke i de bratteste oppoverbakkene. Det synes jeg er lettere med sykkel med rett styre, men antar at det er mest en vanesak. Utover det virker sykkelen som en ultimat allrounder - bortsett fra at du ikke kan bruke den i konkurranser som Birken o.l. Har ikke prøvd sykkelen med noe særlig oppakning, men regner med at det går greit, så lenge man pakker fornuftig. 

Til tur med bagasje ville jeg nok brukt min Bross Sonic hybrid, men det er nå min mening. Ellers, til og fra jobb og til vanlig tursykling så er cyclocrossen helt perfekt.

Du kan bruke cyclocross sykkel i sykkelritt som Birken , Nordsjørittet etc. Du må bare skifte styre. Ta av bukkestyret og sett på et rett styre så går det helt fint. Det eneste er at gir / bremsehåndtakene blir stående horisontalt i stedet for vertikalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.