Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sitter å kikker på en tur til sommeren.

Den foreløpige planen er å ta toget fra Hamar til Hjerkinn, for så å gå turen hjem over Rondane.

Er det noen som har erfaringer fra hele/deler av turen? Kan man skaffe proviant underveis her? Hvordan er terrenget? Hvor lang tid må jeg regne med å bruke (inkl et par hviledager)?

Mange spørsmål selvfølgelig, men lytt til erfarne fjellfolk er det noe som heter.

Jeg er erfaren i fjellet via flere år i forsvaret og har god forståelse for hva det vil innebære. Jeg har planer om å bo i telt store deler av turen, men ta et par dager i en ubemannet hytte for hviledag og litt fiksing av utstyr. Jeg har også foreløpig planer om å gå alene, som selvsagt øker tyngden på sekken. Men hvis det er muligheter for å proviantere litt underveis her, så burde det være mulig å holde kg ganske godt nede.

Kommer gjerne med tips og innspill!

Annonse
Skrevet

Ved spidsbergseter er det i hvert fall en kiwi butikk.

Langt på vei unngår du en god del skog om du riktignok holder deg over tregrensen. Du har mulighet til å holde deg på høyfjellet ned til Lillehammer i hvert fall. Jeg personlig foretrekker høyfjellet, ettersom jeg synes det er lettere å gå der enn i skog.

Skrevet

På de selvbetjente kan du kjøpe mat.

Det krever at du har nøkkel som du kan skaffe om du er medlem. Eller du må være så heldig at andre er der og har åpnet døren.

Skrevet

Jeg kan bare tipse om noen sørlige deler av Rondane (rundt Sjusjøen og rundt Lillehammer) og der er å følge merkede T-ruter. Jeg har noen gang forsøkt å følge små stiplete stier som står på kartet. Ofte er dette egentlig skikøyper og de pleier å være nokså bløte om sommeren. Det tar mye tid å gå på slike stier synes jeg.

Skrevet

Ja, jeg har gått fra Gåsbu til Tretten for noen år siden. Da brukte jeg Rondanestien/Brummundstien.

Hadde vært greit å slippe å bære med seg alt for mye på turen.

Takk for innspill og tips folkens, keep'em coming

Skrevet

Jeg har gått deler av ruten,  strekningen Muen-Skollfjellet.  Vi bodde på hytter, Dnt og fjellstyrehytter.  Vil anbefale Øyer fjellstyres åpne hytter.  Gratis overnatting om det er ledig. Hallandshytta, Skjelbua og Steinhytta er steder å overnatte.  Anbefaler Steinhytta,  koselig plass. http://oyer-fjellstyre.org/index.php/friluftsliv/fjellstyrets-apne-buer/steinhytta

Skrevet

Ca 14 dager fra Hjerkinn til Myklegard langs Rondanestien etter min erfaring. Helt ned til Djupslia er det betjente/selvbetjente hytter det går an å proviantere i hvis du har nøkkel. Grimsdalshytta-Dørålseter er heftig etter min mening. Godlidalshytta til Halgutusveen er også tøff med over 5 timer i myr og dårlig merking. Gikk også på binne med 2 bjørnunger på den etappen ca 1 time før Halgutusveen.

Skrevet

Jeg har gått deler av ruten,  strekningen Muen-Skollfjellet.  Vi bodde på hytter, Dnt og fjellstyrehytter.  Vil anbefale Øyer fjellstyres åpne hytter.  Gratis overnatting om det er ledig. Hallandshytta, Skjelbua og Steinhytta er steder å overnatte.  Anbefaler Steinhytta,  koselig plass. http://oyer-fjellstyre.org/index.php/friluftsliv/fjellstyrets-apne-buer/steinhytta

Må ikke glemme bulonhytta ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.