Gå til innhold
  • Bli medlem

Ketoner - spinnoff (OT) fra Real tråden


REJOHN

Anbefalte innlegg

 

Litt off topic

En som f.eks krysser sydpolen e.l. forbrenner kanskje 7000kcal om dagen. Hvis man skulle hatt med dette i protein/karbohydrater, så ville det veid 1,7kg. De samme kaloriene som fett veier 800 gram. Hvis du skal ha med deg mat for 40-50 dager, så blir det enten 85kg eller 40kg hvis du hadde gått for fett.

 

Menneskekroppen er litt spesiell, fordi den trenger en av to former for energi for hjernen:

  1. Glykogen, som dannes av karbohydrater
  2. Ketoner, som dannes av fett

Med vanlig livsstil vil du ikke lage ketoner, så hvis du går en dag uten mat så kan du bli rimelig sliten i hodet og føler deg slapp. Har du derimot gått noen dager uten mat, så vil kroppen ha begynt å gjøre om fettet til ketoner, og du klarer deg relativt fint. Det er ikke noe særlig å spurte av gårde, men du kan holde det gående i time etter time uten å få den slapphetsfølelsen. (Ihvertfall så lenge man har noen ekstra kg fett å tære på).

Litt voksenopplæring om mulig...

Jeg har, etter en helg med lange og tunge turer, på trening opplevd å lukte vondt - svetten er ikke som til vanlig.

 

Etter å ha lest litt, mente jeg at dette kom av at jeg var i "ketose"

Jeg har aldri funnet skikkelig ut av dette fenomenet, og hva som menes.

 

Henger dette sammen med at kroppen produserer ketoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det henger sammen.

 

Ketoner er noe kroppen lager av fett i mangel på glykogen for å holde seg i gang. Ketoner kan ikke tas opp av kroppen etter at de er laget og blir da skilt ut i urin/svette. Å være i "ketose" vil si at kroppen bruker ketoner. Lukten er typisk aceton-lignende.

 

Litt mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

 

Btw, du burde spise mer på langturer. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppet over det under "Veterinary medicine", men ellers greit å få dette "på plass"

 

Takk for informasjonen.

 

 

Btw, du burde spise mer på langturer. ;)

Jeg spiser nok ikke for mye i helgene, men tar det igjenn gjennom uka.

 

Men jeg kommer fortsatt inn i dressen fra 70åra.... (Det var før slengbuksene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ja, det henger sammen.

 

Ketoner er noe kroppen lager av fett i mangel på glykogen for å holde seg i gang. Ketoner kan ikke tas opp av kroppen etter at de er laget og blir da skilt ut i urin/svette. Å være i "ketose" vil si at kroppen bruker ketoner. Lukten er typisk aceton-lignende.

 

Litt mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

 

Btw, du burde spise mer på langturer. ;)

 

For å dra opp en svært gammel tråd. 

 

Ut fra det ovenstående går det ikke direkte frem at ketose er noe som bør unngås, men sett i sammenheng med siste setning, kan det se slik ut.

I det siste har jeg lest litt om fett og karboydrater, og kom i den forbindelse over noe angående ketose som muligens sier noe annet:

 

That, however, raised the question of why such a low-calorie regimen would also suppress hunger, which Atkins insisted was the signature characteristic of the diet. One possibility was Endocrinology 101: that fat and protein make you sated and, lacking carbohydrates and the ensuing swings of blood sugar and insulin, you stay sated. The other possibility arose from the fact that Atkins's diet is ''ketogenic.'' This means that insulin falls so low that you enter a state called ketosis, which is what happens during fasting and starvation. Your muscles and tissues burn body fat for energy, as does your brain in the form of fat molecules produced by the liver called ketones. Atkins saw ketosis as the obvious way to kick-start weight loss. He also liked to say that ketosis was so energizing that it was better than sex, which set him up for some ridicule. An inevitable criticism of Atkins's diet has been that ketosis is dangerous and to be avoided at all costs.

When I interviewed ketosis experts, however, they universally sided with Atkins, and suggested that maybe the medical community and the media confuse ketosis with ketoacidosis, a variant of ketosis that occurs in untreated diabetics and can be fatal. ''Doctors are scared of ketosis,'' says Richard Veech, an N.I.H. researcher who studied medicine at Harvard and then got his doctorate at Oxford University with the Nobel Laureate Hans Krebs. ''They're always worried about diabetic ketoacidosis. But ketosis is a normal physiologic state. I would argue it is the normal state of man. It's not normal to have McDonald's and a delicatessen around every corner. It's normal to starve.''

Simply put, ketosis is evolution's answer to the thrifty gene. We may have evolved to efficiently store fat for times of famine, says Veech, but we also evolved ketosis to efficiently live off that fat when necessary. Rather than being poison, which is how the press often refers to ketones, they make the body run more efficiently and provide a backup fuel source for the brain. Veech calls ketones ''magic'' and has shown that both the heart and brain run 25 percent more efficiently on ketones than on blood sugar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er ikke noe farlig for friske mennesker, men er ikke alle som trives like bra med ketogent kosthold selv etter lengre tilvenningsperiode. Har mann fortsatt hodepine og lite energi etter 3-4 dager så passer sannsynligvis ikke kostholdet særlig bra for en.

 

Men mann kan spise mye fett uten å komme i ketose om man også inntar litt karbohydrater. 100 - 150 gram karbohydrater til dagen, 1,5 - 2 x kroppsvekt i proteiner og resten fett vil normalt fungere bra for de fleste som et moderat lavkarbo kosthold som gir mye energi på lite vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, i det materialet det ble linket til, noe som muligens oppklarer et lite mysterie:

"Når du spiser karbohydrater vil blodsukkeret øke, og bukspyttkjertelen produserer og skiller ut insulin. Ved siden av å senke blodsukkeret, vil insulin også hemme et enzym som heter hormonsensitiv lipase, som er det enzymet som sørger for frigjøring av fettsyrer fra fettvevet. Så lenge insulinnivået er høyt, vil dermed mulighetene for fettforbrenning være begrenset."

 

Kan det være forklaring til at jeg ved inntak av karbohydrater rett før trening (2 timers økt) følte at det var bare oppoverbakke, og at sukker langt fra ga noen fordel?

(Jeg spiser normalt ikke rett før trening eller rett før tur, og det er skjelden trening eller tur er under to timer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lukte rart rett etter fettforbrenning er ganske vanlig. Jeg hadde det mye da jeg drev med maratontrening for noen år siden. Mange lange løpeturer i rolig tempo. På lange økter tok jeg med sportsdrikk med karbohydrater. Allikevel forbrenner du en del fett og det gir vondt lukt. Har ikke merket noen ulempe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan det være forklaring til at jeg ved inntak av karbohydrater rett før trening (2 timers økt) følte at det var bare oppoverbakke, og at sukker langt fra ga noen fordel?

(Jeg spiser normalt ikke rett før trening eller rett før tur, og det er skjelden trening eller tur er under to timer.)

 

Ja, det kan nok være forklaringen ja. Dette er litt individuelt og har endel sammenheng med hvor god insulinrespons du har og hvor fulle glykogenlagrene er fra før. Inntar du karbohydratene etter den første kneika vil du sannsynligvis oppleve det anderledes da kroppen mye raskere vil nyttiggjøre seg karbohydratene når du allerede har vært i aktivitet en stund. Selv får jeg ofte en god energiboost etter å ha spist et par brødskiver halvveis på turen ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, i det materialet det ble linket til, noe som muligens oppklarer et lite mysterie:

"Når du spiser karbohydrater vil blodsukkeret øke, og bukspyttkjertelen produserer og skiller ut insulin. Ved siden av å senke blodsukkeret, vil insulin også hemme et enzym som heter hormonsensitiv lipase, som er det enzymet som sørger for frigjøring av fettsyrer fra fettvevet. Så lenge insulinnivået er høyt, vil dermed mulighetene for fettforbrenning være begrenset."

 

Kan det være forklaring til at jeg ved inntak av karbohydrater rett før trening (2 timers økt) følte at det var bare oppoverbakke, og at sukker langt fra ga noen fordel?

(Jeg spiser normalt ikke rett før trening eller rett før tur, og det er skjelden trening eller tur er under to timer.)

Hvis du spiste nok til å kicke i gang produksjon av insulin, men ikke nok til å få deg gjennom treningen, så ja, det kan være forklaringen.

 

Personlig så er jeg ganske sensitiv når det kommer til overgangen mellom fett/karbohydratforbrenning og må passe på å ikke komme i den situasjonen.

 

Btw, det du siterte i forrige innlegg sa ingenting om at vanlig ketose var farlig, men at:  "ketoacidosis, a variant of ketosis that occurs in untreated diabetics and can be fatal. " var farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Btw, det du siterte i forrige innlegg sa ingenting om at vanlig ketose var farlig, men at:  "ketoacidosis, a variant of ketosis that occurs in untreated diabetics and can be fatal. " var farlig.

Nei det er riktig, men i sammenheng med vedhenget, kunne det oppfattes slik.

Misforståelse oppklart.

Vi mener begge at å være i ketose ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gaar raskt over i feittbrenningsmodus paa tur. Har difor sjeldan nedturane andre kan faaom det vert fot lite paafyll undervegs. gaar godt og lenge paa det viset. Til gjengjeld, gaar eg meg foerst paa ein smell, vert den gjerne langvarig og gir kraftig muskulaer reaksjon, saa alt med maate. Har blitt flinkarr aa fylle paa litt dersom eg arbeider veldig tungt.

(Mykje hogdemeter og tung last)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.