Populært innlegg +Grimner Skrevet 14. oktober 2013 Populært innlegg Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) To ukesturer gjennomført i år. En fra Finse til Kongsberg og en fra Storlien til Femundsenden. Finnes som egne rapporter. Dette er mer enn oppsummering over hva som virket og hva som kan forbedres - for mine turer. Klær Nikkers ble prøvd med blandet resultat. Overraskende greit i regnvær, men ikke spesielt heldig i sol. Strømpene må være laaange og det ser ikke ut til at de jeg har er lange nok. Mine nikkers (fra Klatremusen), er antagelig ment for vinterbruk. Stoffet er i tykkeste laget på sommeren, men det var bare et problem på de varmeste dagene. Satser til neste år på noe enkelt og vindtett i kunststoff, kanskje med avtagbare bein. Tynn vindjakke sammen med ulike kombinasjoner av ull (netting og t-skjorte), var utmerket selv i kraftige vindkast. Forholdet mellom vekt og nytte her meget god. Poncho... vel, jeg fortsetter jakten, men det er tydeligvis vanskelig å lage en poncho som duger i ruskevær. I år vekslet jeg mellom Jerven Orginal og en USGI-kopi. Begge har sine sider, men en poncho må i det minste ha en brukbar hette og være lang nok til sekk. Tørt nok, men mye arbeide med å holde kontrollen på dette "enkle" plagget. Hansker ser ut til å være noenlunde løst for sommerstid. Kombinasjoner av tynne ullhansker, vanntette engangshansker og tynne arbeidshansker holder hendene tørre eller varme. Hatt, eller i mitt tilfelle, boonie, er tingen. God beskyttelse mot sol (360 grader) og regn, passer godt til myggnetting, bolle for småting i teltet, vannkopp og kjøling på varme dager. Bæring Sekken gjorde jobben hele veien. Jeg kan bare glede meg over å ha en sekk som passer og plasserer mesteparten av vekten på hoftene. Etterhvert blitt flinkere til å finne meg til rette med løsningene på sekken. Ribz Frontpack er like smart som i fjor. Med litt forsiktighet når jeg tar den av og på samt bruk av glidelåsen under lagring, så slipper jeg å løse 3D-puslespill i grålysningen. Like god på stien som i teltet til å ta vare på småtteri. Telt Fremdeles pysete ved tanken på å slå opp teltet i regnvær. Foretrakk å overnatte på utedo fremfor å slå leir. Vel, dels fordi været var vått og doen tørr, men også fordi terrenget var rotete så langt jeg kunne se. Trikset med silikonprikker i bunnen virker. Sklir ikke lenger rundt så lenge bakken er noenlunde jevn - det bør den være. Fikk en natt hvor begge sidene kunne stå åpne. Siste resten av solnedgangen på høyre hånd mens månen står opp til venstre... De egenproduserte linene var en betinget suksess. De holdt i vind, men knutene gled etterhvert heller dårlig. Usikker på årsaken, men holder en knapp på at Spektra kanskje ikke er så godt egnet - som alle sier. Erstattet med liner med trekantede låser i plast. Lange, men da får jeg litt ekstra å gå på når teltet skal opp i steinrøysa. Turteppe Virker godt og savner ikke soveposen. Trenger noe på hodet for natten, men det har jeg jo uansett med. Varm nok i masser, men må riste på den før og etter bruk slik at dunene fordeler seg. Bruker ull under og sokker på natten, men det er like mye for å spare posen for kontakt med hud og beinharde føtter. Lot til å trives godt i søppelsekken på bunnen av sekken. Tror den løsningen gir bedre utnyttelse av plassen enn kompresjonspose. Underlag Brukte to halve skumgummi underlag på første turen. Det var varmt, men ikke særlig behagelig. God føling med den lokale topografien på kvelden. På andre turen var Klymit'en reparert og jeg tok bare med et halvt skumgummiunderlag. Nå ble det komfortabelt, men bare halvveis varmt. Hjalp å legge sekken og ekstra tøy under fotenden, men ikke helt bra når Klymit'en ikke akkurat kan sies å være vindtett. Planen for neste år blir et tynt fullengde skumgummiunderlag sammen med det oppblåsbare garnet. Varmt, behagelig og lett. Multimat Superlite er tynt, men holder i masser for sommerstid. Går nok for XL versjonen - ikke mange grammene ekstra, men litt mer varme og ørlite mer underlag. Elektronikk Den gode nyheten er at Nexus 4 tåler tre uker til fjells helt fint. Den dårlige er at batteriet forsvinner på et blunk ved litt bruk. Selv med alt av går det fort. Må se å få fatt i et tvillingkort til min eldgamle Nokia (som er lettere selv med ekstra batteri). GPS ble brukt to ganger for å sjekke snitthastigheten - som later til å være på 3,8 km/t på god og plan sti. Så det er fristende å la den være hjemme. Kameraet går på tredje året og trenger en linsepuss. Ellers er det helt greit selv om det ikke påstår å være vanntett eller spesielt robust. Men når jeg ser på bildene savner jeg detaljer. Uten bruk av zoom forsvinner ting som skulle være i bildet. Et kompakt kamera med RAW-format står på ønskelisten. Form Stort sett bedre enn i fjor. Føttene tålte daglig julig godt og gå sakte aksjon i motbakkene er vellykket. Takket være bedre sekk og enda litt lavere vekt er resten av kroppen ganske lykkelig på kvelden. Sliten, men ikke skadet. Fikk problemer med motiviasjonen på siste tur. Jeg ser to mulige løsninger. Enten hvile rundt fjerde dag eller mer ukjent terreng. Tåke til tross, veien fra høyden ved Solheimsstulen til Femundsenden krevde ikke stort av mine tvilsomme evner uti navigasjonens kunst. Rett og slett for kjedelig. Halvtimen hvor jeg gikk i tåka teller ikke. Det var ikke noe problem på Harddangervidda, ettersom nok av turen gikk på ukjente eller gjengrodde stier. Spennende til siste hundre meter - hvor blir det av Kongsberg? Mat Frysetørret til middag er greit, men eksperimentet med en pose cheyennepepper trenger jeg ikke å gjenta, i alle fall ikke uten en lett tilgjengelig vannkilde. Outdoor Gourmet smakte godt, men bør ha rene posemåltider i bakhånd. I dårlig vær er det veldig greit å koke vann, åpne og lukke posen og være ferdig med det. Frokost går i retning av salamipølse og lignende. Fett, salt og proteiner på morgenen synes å være godsaker. En klatt smør til frokost eller middag kan også være lurt. Forbruket av sjokolade (Snickers) gikk klart ned i år. Muligens fordi frokostene var bedre, det vil si, ikke havregryn. Til neste år... Som sagt, et par enkle, lette nylon bukser fortrinnsvis med avtagbare bein. Og fullengde skumgummiunderlag sammen med det oppblåsbare. Av helt nytt utstyr blir det antagelig et par gåstaver. Ikke fordi jeg trenger dem, men fordi slikt passer utmerket godt til teltet. Hva jeg har nå er staver som bare kan brukes i teltet, hvilket ikke stemmer helt med flerbruksfilosofien. Hvem vet, kanskje jeg blir glad i å bruke dem ellers også. Sko, tja, kanskje et par Inova-8 295? Jeg har ikke lidd noen som helst nød med Bates Zero Mass, så hva kan gå galt? Ja, altså, det glemte jeg: mulig det vil være fornuftig å redusere egenvekten. Det finnes utvilsomt litt lettere utstyr, men der det ville monne mest er en reduksjon på sideflesket. Den siste iskremboksen har fått hedersplass i kjøleskapet som påminnelse. Endret 14. oktober 2013 av Grimner 11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 To ukesturer gjennomført i år. En fra Finse til Kongsberg og en fra Storlien til Femundsenden. Finnes som egne rapporter. Dette er mer enn oppsummering over hva som virket og hva som kan forbedres - for mine turer. Klær Nikkers ble prøvd med blandet resultat. Overraskende greit i regnvær, men ikke spesielt heldig i sol. Strømpene må være laaange og det ser ikke ut til at de jeg har er lange nok. Mine nikkers (fra Klatremusen), er antagelig ment for vinterbruk. Stoffet er i tykkeste laget på sommeren, men det var bare et problem på de varmeste dagene. Satser til neste år på noe enkelt og vindtett i kunststoff, kanskje med avtagbare bein. Tynn vindjakke sammen med ulike kombinasjoner av ull (netting og t-skjorte), var utmerket selv i kraftige vindkast. Forholdet mellom vekt og nytte her meget god. Poncho... vel, jeg fortsetter jakten, men det er tydeligvis vanskelig å lage en poncho som duger i ruskevær. I år vekslet jeg mellom Jerven Orginal og en USGI-kopi. Begge har sine sider, men en poncho må i det minste ha en brukbar hette og være lang nok til sekk. Tørt nok, men mye arbeide med å holde kontrollen på dette "enkle" plagget. Hansker ser ut til å være noenlunde løst for sommerstid. Kombinasjoner av tynne ullhansker, vanntette engangshansker og tynne arbeidshansker holder hendene tørre eller varme. Hatt, eller i mitt tilfelle, boonie, er tingen. God beskyttelse mot sol (360 grader) og regn, passer godt til myggnetting, bolle for småting i teltet, vannkopp og kjøling på varme dager .... Jeg bruker poncho som regntøy på fjellturer. Det vil si, en pocho er for liten til å dekke sekken og det hele, ned mot føttene. Derfor bruker jeg Helsport Fjellduken. Den har fulle armer og ganske god hette. Problemet med den, er at den ikke er vanntett i sømmer i nakken (fordi Fjellduken kan også fungere som gapahuk/tarp). Jeg sendte den derfor til Helsport (må vel være snart ti år siden nå) og de fjernet sømmer og vanntettet den, og siden har den fungert flott. Fjellduken har en innvendig innstramming så den har passe lengde med eller uten sekk. Enig i at hatt er flott både mot sol, regn og mygg, og for meg er det en god løsning å bruke hatten i hetten på fjellduken når det regner. Når det gjelder hansker bruker jeg kun et par av magasinets ullvanter, de er passe varme selv når de er våte. Rister bare vannet ut av dem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Kikket på en Helsport Fjellduken Pro. Den var lang nok til å gå under sekken og har en god hette, men fikk ikke helt godfølelsen av antallet glidelåser og sømmer. Sysler med tanken på å få sydd noe selv. Hatten i hetten glemte jeg Ja, det går så lenge været ikke blir for galt. Da kan regnet fort finne veien inn og bak i nakken... Ull er gull, men jeg fryser lett på hendene, så i vind ville ull bli for lite vindtett, bare arbeidshansker i regn blir for vått... vel, det har tatt meg tid og mange fine hansker å finne noe som virker. Likevel heter det seg at jeg har varme hender Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer993 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Kikket på en Helsport Fjellduken Pro. Den var lang nok til å gå under sekken og har en god hette, men fikk ikke helt godfølelsen av antallet glidelåser og sømmer. Sysler med tanken på å få sydd noe selv. ... Neste gang skal Helsport få sy en fjellduken-poncho til meg uten tarp-glidelåser og tarp-sømmer. Lettere blir den også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSBEKLEDNING/Regnt%C3%B8y/Pinewood/Alle/Pinewood-Rainfall-Poncho-Gr%C3%B8nn--134619-p0000065990.aspx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.