Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluttrapport 2013

Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse

To ukesturer gjennomført i år. En fra Finse til Kongsberg og en fra Storlien til Femundsenden. Finnes som egne rapporter. Dette er mer enn oppsummering over hva som virket og hva som kan forbedres - for mine turer.

Klær
Nikkers ble prøvd med blandet resultat. Overraskende greit i regnvær, men ikke spesielt heldig i sol. Strømpene må være laaange og det ser ikke ut til at de jeg har er lange nok. Mine nikkers (fra Klatremusen), er antagelig ment for vinterbruk. Stoffet er i tykkeste laget på sommeren, men det var bare et problem på de varmeste dagene.
Satser til neste år på noe enkelt og vindtett i kunststoff, kanskje med avtagbare bein.

Tynn vindjakke sammen med ulike kombinasjoner av ull (netting og t-skjorte), var utmerket selv i kraftige vindkast. Forholdet mellom vekt og nytte her meget god.

Poncho... vel, jeg fortsetter jakten, men det er tydeligvis vanskelig å lage en poncho som duger i ruskevær. I år vekslet jeg mellom Jerven Orginal og en USGI-kopi. Begge har sine sider, men en poncho må i det minste ha en brukbar hette og være lang nok til sekk.
Tørt nok, men mye arbeide med å holde kontrollen på dette "enkle" plagget.

Hansker ser ut til å være noenlunde løst for sommerstid. Kombinasjoner av tynne ullhansker, vanntette engangshansker og tynne arbeidshansker holder hendene tørre eller varme.

Hatt, eller i mitt tilfelle, boonie, er tingen. God beskyttelse mot sol (360 grader) og regn, passer godt til myggnetting, bolle for småting i teltet, vannkopp og kjøling på varme dager

....

Jeg bruker poncho som regntøy på fjellturer. Det vil si, en pocho er for liten til å dekke sekken og det hele, ned mot føttene. Derfor bruker jeg Helsport Fjellduken. Den har fulle armer og ganske god hette. Problemet med den, er at den ikke er vanntett i sømmer i nakken (fordi Fjellduken kan også fungere som gapahuk/tarp). Jeg sendte den derfor til Helsport (må vel være snart ti år siden nå) og de fjernet sømmer og vanntettet den, og siden har den fungert flott. Fjellduken har en innvendig innstramming så den har passe lengde med eller uten sekk.

Enig i at hatt er flott både mot sol, regn og mygg, og for meg er det en god løsning å bruke hatten i hetten på fjellduken når det regner.

Når det gjelder hansker bruker jeg kun et par av magasinets ullvanter, de er passe varme selv når de er våte. Rister bare vannet ut av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på en Helsport Fjellduken Pro. Den var lang nok til å gå under sekken og har en god hette, men fikk ikke helt godfølelsen av antallet glidelåser og sømmer. Sysler med tanken på å få sydd noe selv.

Hatten i hetten glemte jeg :) Ja, det går så lenge været ikke blir for galt. Da kan regnet fort finne veien inn og bak i nakken...

Ull er gull, men jeg fryser lett på hendene, så i vind ville ull bli for lite vindtett, bare arbeidshansker i regn blir for vått... vel, det har tatt meg tid og mange fine hansker å finne noe som virker. Likevel heter det seg at jeg har varme hender :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på en Helsport Fjellduken Pro. Den var lang nok til å gå under sekken og har en god hette, men fikk ikke helt godfølelsen av antallet glidelåser og sømmer. Sysler med tanken på å få sydd noe selv.

...

Neste gang skal Helsport få sy en fjellduken-poncho til meg uten tarp-glidelåser og tarp-sømmer. Lettere blir den også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.