Gå til innhold
  • Bli medlem

Nesten bestefartur til Blåfjellenden.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Blåfjellenden fredag 10. oktober.

014.JPG
I tidligere år har vi hatt som oppgave på høsten å ta inn brua rett nedenfor hytta. Med permanent bru på plass, er denne jobben ikke lenger nødvendig.
Men det hindrer oss ikke å ta turen innover.  Det ble litt frem og tilbake hvem som ville bli med. Broderen med sitt barnebarn Ådne var nesten selvsagt. Det er blitt en tradisjon at de tar turen innover heia på denne tiden. For broderen markerer turen avslutningen på sesongen for året.
 
021.JPG
Vi fikk også med oss Bernt.  Hva gjorde vi før mobiltelefonens tidsalder? Det ble en del frem og tilbake før alt var avtalt og oppgaver fordelt.
Været er viktig på tur. Denne helga var værmeldingen ekstraordinær god. Sol, varme og lite vind i midten av oktober, i heia, er ikke vanlig. Snarere tvert i mot.
Jeg så fram til en fin tur over heia fredags ettermiddag, og forventningene slo mer enn til. Det ble en av de turene som bør huskes for det fine været.  Det er jo ellers slik at det er ekstremturene som huskes. Dette var ekstrem vær. Men helt i andre enden av skalaen.
 
044.JPG
Vi tok det virkelig med ro. Og nøt dagen, været og det å være på tur. Det ble en liten stopp både ved Fossebekken og ved Saftbekken.
Vi møtte en jeger, han på vei ned fra heia, og vi opp. Han hadde sett fugl, men ikke fått noen.  Vi regnet med at det ville være folk på hytta. Det var spor i sorpa, og vi hadde hørt at det var folk på vei. Inne på hytta ble vi møtt av to voksne par.
De hadde tatt turen innover i det fine været. Slik jeg forsto det var det egentlig den første turen de var på sammen til en ubetjent turisthytte, og etter hva jeg forsto, ville det ikke bli den siste. Det fine været var jo et lykketreff for disse.
 
048.JPG
Vi installerte oss på hytta, og etter hvert kom det en del folk. Hyggelige folk.  Vi fikk en svært kjekk kveld og morgen.  Det ble raddel og fellesoppvask. Det var også et yngre par, han fotograferte, og hadde egen blogg, og hadde vært mange plasser i Rogaland.

Det er alltid hyggelige folk i heia

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du koser deg tydligvis på Blåfjellenden, REJOHN  !

Hvor mange ganger har du vært inne der ?

Har en kjenning på Husnes i Kvinherad som også er litt sånn "enspora".. :-P

Han har vært over 30 ganger på Melderskin og vil fortsette med det.

Får kanskje innom hytta på neste Rogalandstur.

Jeg er, det som blir kalt, tilsyn. På dugnad, men etter mer enn 20 år, så er hytta litt mer enn bare en STF hytte for meg.

Jeg er stort sett inne en gang i uka i sesongen.  Bestyrerinnen påstår jeg har meldt flytting og må inn for å hente posten.

 

Men utsikten er formidabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en virkelig flott dag dette. Jeg var med ungene inn til Mån denne dagen. Koste oss godt der inne. TV-vest var også der for å lage program om Garden Mån. Kommer nok i programmet "Ute" ila høsten.

Kan legge til at jeg på søndagen fikk jeg "fri" til å ta meg lengre inn Fidjadalen. Som tidligere i en av dine tråder REJOHN, inspirerte du meg til atter å ta inn denne dalen. Gikk tur-retur Eikeskog - Blåfjellenden. Fint, men det blåste godt i mot når sola kom opp, faktisk slik at Fidjavatnet gikk hvitskummet.

Kikket på den nye brua nedenfor hytta, og jeg kan vel si du skal være glad du slipper ta den inn og ut ved sesong start og slutt... Solide saker. Hytta/hyttene hadde vært fulle natt til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en virkelig flott dag dette. Jeg var med ungene inn til Mån denne dagen. Koste oss godt der inne. TV-vest var også der for å lage program om Garden Mån. Kommer nok i programmet "Ute" ila høsten.

Kan legge til at jeg på søndagen fikk jeg "fri" til å ta meg lengre inn Fidjadalen. Som tidligere i en av dine tråder REJOHN, inspirerte du meg til atter å ta inn denne dalen. Gikk tur-retur Eikeskog - Blåfjellenden. Fint, men det blåste godt i mot når sola kom opp, faktisk slik at Fidjavatnet gikk hvitskummet.

Kikket på den nye brua nedenfor hytta, og jeg kan vel si du skal være glad du slipper ta den inn og ut ved sesong start og slutt... Solide saker. Hytta/hyttene hadde vært fulle natt til søndag.

Takk for tilbakemeldingen. Vi gikk ned Dalen søndag, og møtte en gjeng ungdom, ellers ingen, var du en av gjengen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Vi gikk ned Dalen søndag, og møtte en gjeng ungdom, ellers ingen, var du en av gjengen.

Nei, jeg er som oftest enslig svale på slike turer. Gikk inn fra Eikeskog søndagsmorgen. Retur samme vei fra Blåfjelenden samme dag. Møtte ingen på vei ned fra hytta, heller ingen som haddet fristet seg lengre inn enn Månavatnet da jeg gikk ned igjen. Det var enormt med folk på Mån og ved fossen. Kaos på parkeingsplassen med biler langs veien helt ned til gården på Eikeskog. Tydeligvis hadde mange behov for frisk luft denne dagen. 

 

Var de du møtte to par med Fidjavatnet som mål? De satt og grillet ved den forfriskende bekken før siste nedstigning til ura på Mån-siden av Månavatnet da jeg gikk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er som oftest enslig svale på slike turer. Gikk inn fra Eikeskog søndagsmorgen. Retur samme vei fra Blåfjelenden samme dag. Møtte ingen på vei ned fra hytta, heller ingen som haddet fristet seg lengre inn enn Månavatnet da jeg gikk ned igjen. Det var enormt med folk på Mån og ved fossen. Kaos på parkeingsplassen med biler langs veien helt ned til gården på Eikeskog. Tydeligvis hadde mange behov for frisk luft denne dagen.

Selvsagt, min feil, vi gikk jo ned lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.