Populært innlegg TEEDJAY Skrevet 13. oktober 2013 Populært innlegg Skrevet 13. oktober 2013 Kombinasjonen av en rolig nattevakt, og en norgesatlas kan lett føre til sterk fjell-lengsel. Det gjorde det også denne gangen. Med lengsel i både kropp og sjel, tok jeg en kikk på kartet over Haukeliområdet. Dette er en plass jeg har gått veldig mye tur, men har ikke sett så mye på kartet utover de vanlige stiene og fjelltoppene. Etter litt kikking, gikk det opp for meg at det gikk annleggsveier nesten sammenhengende fra både Bykle, Hovden og Haukeli, og over til Suldalsområdet. Med sykkel og packraft (liten oppblåsbar båt), burde flere av disse rutene være ganske greie Jeg gjorde en smådårlig jobb i paint, og hadde planen klar. Turen skulle starte noen kilometer fra Haukeligrend, gå via Førsvatn og Holmavatn og ned til Nesflaten i Suldal. Om vi fikk tid, tenkte jeg vi eventuelt kunne returnere via en annleggsvei, over noen vann og komme ut igjen ved Dyrskar. Vi startet med friskt mot. Da veien etterhvert ble litt smådårlig, gikk vi ned til Langesæ for å blåse opp båtene. Langesæ var flatere enn et vellagt stuegolv, meget harmonisk å padle over.. Etter Langesæ er det flere småvann, med relativt korte bæringer mellom. Det var litt styr å skifte mellom sykling/gåing/padling, men vi kom i iallefall fremover. litt utpå kvelden kom vi endelig til Holmavatn, som var den lengste padleetappen vi skulle ha. Vi padlet over vannet under en aldeles nydelig stjernehimmel. Vi så såvidt at det var lys på Holmavasshytta, mange kilometer unna, men vår rute gikk lenger sør. Vi funderte litt på om det muligens kunne være søte spreke fjelljenter på Holmavass, men slo det fra oss. Ifølge statistikkene skal det visstnok være mye jenter i fjellet. Vi ser dessverre sjelden noe særlig til disse. Enten lyver statistikken, eller så kan det muligens være det faktum at vi velger utrolig sære ruter, og ligger i telt..Så mulig de er der, men vi leter feil steder? hmm.. Etter den semi-romantiske kryssingen (semi-romantisk siden det muligens var en hel gjeng jenter som så samme stjernehimmel som oss fra Holmavassbu), kom vi frem til neste annleggsvei. Den er sammenhengende hele veien ned til Suldal/Nesflaten. så det var en god følelse å komme hit. Telt ble slått opp og middag inntatt. Nå var det stortsett nedover nesten 3 mil ned til lavlandet. Utrolig nydelige høstfarger, å fantastisk varmt i solen. Den "britiske" sykkelstilen er kun til ære for fotografen, vi holdt oss stor sett på rett side av veien. Og for å ikke stresse leseren for mye, forbudt-skiltet gjaldt en gangsti.....tror vi.. Etter å ha kikket litt på klokken, og kartet, bestemte vi oss for å droppe de 900 høydemeterene opp neste annleggsvei, og heller ta strake veien til Røldal. Valget var nå enten å bruke resten av kvelden på å sykle opp igjen til Haukeli, eller å hente fram redskapen min. Jeg valgte det siste. En vellutviklet tommel har hjulpet meg på mang en tur. Jeg slengte ut tommelen, og fikk etter litt skuffelser, haik hele veien tilbake til bilen. Kjørte så ned igjen til Røldal for å hente kompisen min og syklene. Planen for kvelden var nå stampen på Haukeliseter. Vi nådde stampen i god tid og hadde en bra kveld med varm stamp og kald øl. Jentene var ikke å se, men vi fikk servert mye gode røverhistorier fra blant annet safari i Afrika. Lærte blant annet at White Rhino egentlig heter Wide Rhino (pga dets brede nase), men at språkproblemer hadde ført til at alle trodde det het White Rhino. Når en da skulle navngi det neshornet som har smal nase, kalte de de likesågodt black rhino, siden det var "motsatt" av white rhino. Skulle vell egentlig blitt kalt Narrow Rhino eller noe slikt..menmen, sånn kan det gå. Uansett, neste dag tok vi turen til Prestegård, og gikk opp til Hermodshåla. Ei ganske stilig grotte, med meget smal inngang. Oppkalt etter en kjeltring som het Hermod, som skal ha gjemt seg i hulen. Etter grottevandringen, samt litt guiding og lyktlåning til en familie som dukket opp, syklet vi ned til bilen og satte vi kursen vestover, hjemover. Finnes ordet "eventur" i ordboken? Isåfall vil eg påstå at det hadde vært et passende ord for å beskrive denne helgen Snipp snapp snute..Det er best å være ute. 20 Siter
Kikut Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Kul turvariant i et flott område! Den helga var det Svenske sandvolleyball-landslaget for kvinner på tur til Holmvasshytta. Kanskje like greit dere ikke stakk innom! 2 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 14. oktober 2013 Skrevet 14. oktober 2013 Flott rapport og flotte bilder! 1 Siter
REJOHN Skrevet 14. oktober 2013 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg tror "telt" er ordet som skiller mellom jenter i fjellet og dere. For noen uker siden var jeg alene med 13 jenter på en ubetjent STF hytte.... Fin tur og fin rapport. 1 Siter
Dag G - Evje Skrevet 14. oktober 2013 Skrevet 14. oktober 2013 En rapport som inneholder nesten alt. Terningen landet mellom 5 og 6 !! 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 14. oktober 2013 Skrevet 14. oktober 2013 Takk for en flott turrapport. Kombinasjonen sykkel/packraft var ny for meg - ga meg straks noen ide'er her også Fikk du plassert turen på kartet? 1 Siter
TEEDJAY Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Skrevet 18. oktober 2013 Takktakk, har ikke plassert den på kartet utover i paint Hvordan er det en gjør det? Litt vanskelig å definere turen, da den inneholder både padling/gåing/sykling Siter
7homas Skrevet 1. mai 2014 Skrevet 1. mai 2014 Småfrekk tur og rute Hadde det gått å legge sykkel på tvers foran på raften uten å demontere så fælt, bare sikre med et par stropper så den ikke rørte seg ? Tok dere noen spesielle forhåndsregler for å unngå at syklene punkterte raftene ? Siter
TEEDJAY Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Skrevet 1. mai 2014 Hei Thomas Ja det går. Vi la sykkelen på tvers uten demontering over at par vann. Det går veldig greit, men det begrenser åretaket endel. La sykkelen slik at tannhjul pekte oppover og vekk fra båten Amerikanerne har selfølgelig et eget navn på sykkel+packraft. "Bikerafting". Står endel tips og triks her, og om du googler det finner du mye : http://www.alpackaraft.com/index.cfm/tips-and-technique/Packrafting-Simplified/2640 1 Siter
Blackbrrd Skrevet 1. mai 2014 Skrevet 1. mai 2014 Glad denne tråden ble vekket opp fra de døde, hørtes ut som en skikkelig kul tur, helt utenom det vanlige. Morsomt å se hvor variasjon i terreng og opplevelse du klarte å få trøkket inn i en helg. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.