Gå til innhold
  • Bli medlem

Tauet tvinner seg ved bruk av 8'er


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er blitt fortalt at tauet tvinner seg hvis man rappellerer på rappell-åtter, derfor gikk jeg over til rappell på atc/stich/reverso.

Jeg har litt inntrykk av at det tvinner seg etter rappelleringer..

Noen meninger om dette?

Takk!

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tauet tvinner seg også når du bruker sticht eller lignende taubremser.

Eneste metoden jeg kjenner for å unngå tvinn er å lage en taubrems av minst 4 karabiner, se

http://www.chockstone.org/TechTips/CrabBrake.htm

Denne metoden tvinner ikke tauet og om du skulle miste åtter/taubrems så er den kjekk å kunne...

Selv bruker jeg alltid åtter eller taubrems til rappell siden det er det enkleste.

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan også bruke Rack! Da tvinner det seg ikke

Anders

www.utogned.widge.org

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er jo litt fersk i gamet så jeg lurer litt på hva som er problemet med at tauet tvinner seg litt når man rappelerer på det. Hva så? er det ikke bare å strekke det litt ut eller lignende? Jeg har sikkert gått glipp av noe viktig, så ønsker gjerne litt mer info om hvorfor det er sånn.

Skrevet

Det er et sant helvete å sikre på eller håndtere på annet vis når det har tvunnet seg mye, og medmindre tauet henger løst i sin fulle lengde er det faktisk overraskende vanskelig å bli kvitt tvinn...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er jo litt fersk i gamet så jeg lurer litt på hva som er problemet med at tauet tvinner seg litt når man rappelerer på det. Hva så? er det ikke bare å strekke det litt ut eller lignende? Jeg har sikkert gått glipp av noe viktig, så ønsker gjerne litt mer info om hvorfor det er sånn.

Det kan være lurt og lese bruksanvinsingen på tauet før du pakker det ut første gang. Noen tau børr pakkes ut på en litt spesiell måte. pga. de har blitt "snurret opp av maskin". hvis mann gjør det så kan mann slippe lettvinnere unna snurr når tauet er nytt.

Tau blir somregel litt tvinnet når mann rappelerer, men ofte er det hvordan feste er når mann drar ned tauet som avgjør hvor mye tvinn det blir. To bolter i lik høyde gir mest tvinn...

Lurt og kveile tauet sammen over skuldrene, og ikke i store ringer, gir også ofte mindre snurr på tauet.

Skrevet

Jeg har nylig proevd ut reverso, med veldig gode erfaringer. I Canada og USA er denne mye mer brukt enn rappell-aatter. Derfor kommer jeg til aa kjoepe en reverso i naer fremtid.

En av fordelene med rappell-aatter er at man kan passere evt.knuter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo da, jeg skjønner at det tvinner seg litt. Jeg har nå reppellert noen ganger, men ser nå ikke at tauet er helt mulig etter en par tre mann. Det må vel være ganske mange i taulaget før det blir ett stort problem? Jeg bruker jo åtteren i fjellet og da er det jo skjelden vi er flere enn 2-4 som rappellerer, kan ikke si at tauet har blitt helt umulig å håntere etter det.

Er det bare hånteringsproblemer og de farene dette medfører som er problemet, eller vil det svekke tauet på en eller annen måte? (da tenker jeg på tvinn, ikke annen slitasje som kommer på tauet ved rappell)

Gjest Anonymous
Skrevet

hei!

Reversino er jo bra og en genial taubrems. Rappel åtter er bare å kaste, kjett og dra med seg masse ekstre utstyr man ikke har brukt for i det hele tatt. Alle taubremser kan fint rappeleres på og slipper å dra med seg unødvendig utsyr.Kan bruke HMS knute å, men da blir det tvinn på tauet...

Skrevet

Jepp. Enig med at Reverso/Reversino er en ypperlig taubrems. Istedenfor åtter og tube/sticht/ATC. I tillegg sliter åtter mer på tau enn reverso. Og du slipper problemet med treige åttere i begynnelsen, som gjør du må sparke/dytte ned med beina. Tauet går også lettere gjennom på Reverso. Og gjør at alt dette lager mindre belastning på rappellfester.

Ellers vil jeg bare nevne noe jeg leste i et hefte fra Mammut. Der stod det at tauet burde kveiles ut fra kveilen, slik det ble kveilet opp. Jeg gjorde akkurat dette, pga av at jeg som dere irriterer meg over snurr og tull på rappell. Og det har fungert kjempe bra. Meningen var nok at det kun skulle "kveiles ut" når det var helt nytt. Men prøv uansett. Har gjort på de andre taua mine også alt fra 8.5mm til 11, og jeg må si jeg inbilder meg at det hjalp på de også :?: Ellers kan man putte tauet i sekken på rapell, start med legge enden på tauet nederst, stapp det ned i ikke alt for store mengder med tau om gangen. Og på vei ned glir tauet lett ut. Lite krøll, og tauet henger seg ikke opp eller lander i en klase som du må løse opp etterhvert.

Mest sannsnylig så kommer problemet av at strømpa på tauet får en forflyttning. Enten pga bremsene som glir nedover det, eller at den dynamiske kjernen blir strekt ut maksimalt. Så etter en rapell kan det hjelpe med å holde en hånd i tauet og dra igjennom det. (Bruk handske)

Uten at jeg har så mye erfaring så er nok tau som er beregnet på klatring i høyfjell mindre problematisk. For jeg har en liten tanke om at dette er snakk om "allround tau" som dere sliter litt med?, og som oftest tau som kanskje er beregnet på å ta endel fall osv. Dette er tau som er i stor grad mer dynamiske. "Flertaulengderstau" er dynamiske, men i tillegg så forsvinner mye av elastikken pga de har strømper som skal tåle mer friksjon og tåle skarp stein. Noen som har noen lignende erfaring?

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Jepp. Enig med at Reverso/Reversino er en ypperlig taubrems. Istedenfor åtter og tube/sticht/ATC. I tillegg sliter åtter mer på tau enn reverso. Og du slipper problemet med treige åttere i begynnelsen, som gjør du må sparke/dytte ned med beina. Tauet går også lettere gjennom på Reverso. Og gjør at alt dette lager mindre belastning på rappellfester.

Mest sannsnylig så kommer problemet av at strømpa på tauet får en forflyttning. Enten pga bremsene som glir nedover det, eller at den dynamiske kjernen blir strekt ut maksimalt. Så etter en rapell kan det hjelpe med å holde en hånd i tauet og dra igjennom det. (Bruk handske)

Uten at jeg har så mye erfaring så er nok tau som er beregnet på klatring i høyfjell mindre problematisk. For jeg har en liten tanke om at dette er snakk om "allround tau" som dere sliter litt med?, og som oftest tau som kanskje er beregnet på å ta endel fall osv. Dette er tau som er i stor grad mer dynamiske. "Flertaulengderstau" er dynamiske, men i tillegg så forsvinner mye av elastikken pga de har strømper som skal tåle mer friksjon og tåle skarp stein. Noen som har noen lignende erfaring?

Her sto det mye rart jeg har litt problemer med å godta. Hvorfor skal en 8'er slite mer på tauet enn en reverso? Åtteren har mer overflate mot tauet, noe som skulle tilsi at det ble mindre slitasje. At åtteren har mer metall og derfor ikke blir like varm skulle vel også tilsi mindre belastning.

At det blir mer belastning på et rappellfeste fordi en brems er treg høres også veldig rart ut for meg. Dersom det går tregt skulle vel det tilsi at det også går jevnere nedover, noe som skulle tilsi mindre belastning på festet i toppen. Jeg tror heller ikke du får mer krefter på toppfestet når du dytter fra med beina på toppen enn det du gjør når du henger med hele kroppsvekten på festet senere.

Tau beregent på klatring i høyfjellet er vel også gjerne halvtau og ikke enkelttau og disse har mye mer dynamikk enn enkelttau. Grunnen til dette er naturligvis at de ikke skal påføre sikringene så store krefter ved fall. Dette er derimot ikke noe stort problem ved klatring på bolt med enkelttau.

Du må gjerne forklare dine meninger, men for meg virker dette slik det står nå veldig rart og ulogisk. Og stikk i strid med alt jeg tidligere har lært.

Skrevet

Reverso sliter mindre. Dette er noe jeg ikke kan forklare deg men kun gjette meg fram til. Dette er noe som er blitt sagt i ganske lang tid nå. Og Petzl skrev dette om rappell på sidene deres for et eller to år siden. Mulig står der ennå. Det var en helt vanlig test. Derfor stoler jeg på det. Før det ble jeg fortalt det av en tindevegleder.

Reverso slipper for meg tauet fortere og mer problemfritt. For meg er det alltid treigt på rappell i begynnelsen. Uansett hengende eller ikke. Jeg er heller ikke så stor og tung, så kan ha noe med saken å gjøre.

Men for meg er det mer logisk at større overflate sliter mer. Desto mer varmt metall i kontakt med tau, desto mer slitasje. så her er vi uenige.

Og en ujevn rappell som det for meg med 8'r. Lager mer belastning på sikringer enn noe som går jevnt, og det gjør Reverso på meg. Ellers så tror jeg jevn kroppsvekt er mer sikker belastning, enn alt for mange rykk og napp som det blir når jeg må dytte meg ned. Jeg kan justere farten helt uten problemer med Reverso. Og det er mindre krøll og floker med tau i min erfaring. Tauet går gjennom bremsene på helt forskjellige måter. Og for meg virker det som jo mindre forandring på tauet, jo mindre tull. At tauet gjennomgår minimalt med forandring før og etter det har vært gjennom selve bremsen.

Men ja det er kun antakelser :D Og av den grunn lurte på hva andre tenkte. Tau og problemer er fra egen erfaring på turer. Og de gangene jeg har brukt typiske crag/bolte-tau. Så har det vært mest tull med tauet. De strekker seg mer under klatring og rappell.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men for meg er det mer logisk at større overflate sliter mer. Desto mer varmt metall i kontakt med tau, desto mer slitasje. så her er vi uenige.

Og en ujevn rappell som det for meg med 8'r. Lager mer belastning på sikringer enn noe som går jevnt, og det gjør Reverso på meg. Ellers så tror jeg jevn kroppsvekt er mer sikker belastning, enn alt for mange rykk og napp som det blir når jeg må dytte meg ned. Jeg kan justere farten helt uten problemer med Reverso. Og det er mindre krøll og floker med tau i min erfaring. Tauet går gjennom bremsene på helt forskjellige måter. Og for meg virker det som jo mindre forandring på tauet, jo mindre tull. At tauet gjennomgår minimalt med forandring før og etter det har vært gjennom selve bremsen.

Men ja det er kun antakelser :) Og av den grunn lurte på hva andre tenkte. Tau og problemer er fra egen erfaring på turer. Og de gangene jeg har brukt typiske crag/bolte-tau. Så har det vært mest tull med tauet. De strekker seg mer under klatring og rappell.

Da er jeg litt mer med. Men jeg er nok fremdeles av den oppfatning at store flater sliter mindre. Det er en grunn til at kniver er spisse og ikke butte. Mer overflate gir mindre trykk per kvadratcentimeter og dermed mindre slitasje. Og med mer metall blir det større område å fordele varmen på så den blir ikke like varm.

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er viktig som tidligere nevnt og kveile tauet ut første gang, men det er også viktig og ta tauet fint ut... trenger ikke være veldig nøye på det. har du mye tvin i tauet så kan du ta det i vaske maskinen på 40 grader, legg det fint ut på gulvet og la det ligge til strømpen er tørr og når du da kveiler det sammen så tvin tauet (LITT) motsatt vei. har gjort det mange ganger og det funker! :( men skal du ha deg tau kjøper du deg full impregnert.... da tåler tauet mye mer og du kan bruke det til rapeleing i vann (juving) uten at tauet blir tyngre.

RAPPELERING

det er ikke så viktig om du bruker rappel åtter eller reverso... det er bare stor snakk....! :? bruker du tau bag, og legger det fint nedi meter for meter så slipper du tukkel i tauet.

  • 4 uker senere...
Skrevet

Har ikke peiling på klatring - men med maritim bakgrunn på tau.

Kun tau tvunnet sammen av kordeler kan kveiles sammen i ringer. Ellers tilføres tauet en tvin for hver ring.

Al klatretau er med kjerne og flettet strømpe og dermed uten egen tvunnet struktur. Det må da kveiles i 8-taller på samme måten som dykkerslanger - nargihle og all annet uten tvunnet struktur.

Tvin tar en lettest ut ved at tauet henger fritt i full lengde og ta det gjennem handen med enden hengende fri. (Eller slepe det efter en båt - neppe relevant her!)

hilsen elgen

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du orker å ofre 5 min på å kveile opp tauet etter en hard dag med klatring så prøv å "hekkle" tauet. Det hindrer mer tvinn på tauet.

Det ser helt kaotisk ut men ved rett "hekkling" kommer det ikke no knute på tauet ved neste bruk..

Har ikke sett det forklart i noen klattre bøker så da kan jeg ikke refferere til noe visuelt.

Vet ikke om jeg tørr begynne å forklare, når deres neste klatretur ender i en helvetes knute :)

så får vel jeg skylda for deres feil he he

men det bryr jeg meg ikke om, så here goes:

-3 runder med tauet lag en knute så de 3 rundene holder seg, ikke vær for gnien på størrelsen(sirkelen altså)

-ta tauet som er nærmest knuta, lag en ca. 20 cm lang "u", hold denne i den ene handa, ta`n inn/under sirkelen, i den andre handa holder du tauet som skal kveiles opp.

-trè tauet inn i u`en med den andre handa og lag en ny "u" som da går inn i den forrige u`en :?:

-den nye u`en må nå over sirkelen, så en ny u

-dette gjør du inntil allt tau er tvinnet opp

viktig!! ikke dra tauet igjennom, og prøv før alt er tvinnet opp slik at du ser om det er gjort rikktig.

Du skal kunne slenge tau kveilen avgårde uten at det blir krøll..

over under over under osvosv

tar litt tid i begynnelsen så går det fortere og fortere

Dette er ingen utbredt måte, men jeg gjør det stort sett.. null knute

  • 6 måneder senere...
Skrevet
Jeg er blitt fortalt at tauet tvinner seg hvis man rappellerer på rappell-åtter, derfor gikk jeg over til rappell på atc/stich/reverso.

Jeg har litt inntrykk av at det tvinner seg etter rappelleringer..

Noen meninger om dette?

Takk!

åtter er et av de mest brukte nedfiringsmidlene, den er enkel og solid. tauet tvinner seg litt, men har aldri opplevd det som et problem!!! bare sett i gang. når du får dreisen på åtteren, kan du starte med gri-gri. den er genial, men krever litt "fingerfølelse". stå på. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.