Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg havkajakk. Nå tenker jeg på våtdrakt, men skal det være 2/3mm, 3/5mm, lang, kort etc? Har noen her erfaringer å dele med meg (En selger på XXL mente mange kajakkpadlere kjøpte med korte bein og armer, men de jeg har padlet med som har hatt våtdrakt har brukt lange bein/armer).

post-794-133474397453_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Jeg bruker tørrdrakt på vinteren og vanlige fjellklær på sommeren. Altså pustende Gore-Tex med ull under. Skulle jeg kjøpt noe utstyr nå, måtte det bli pustende tørrdrakt, som man får ned i ca 3500,- (pustende overdel)

En kollega av meg bruker våtdrakt, heldekkende, og har kjøpt dette på Europris til 299,-. Han er kjempefornøyd med den til å bade i, og trene selvberging, men den blir varm å padle i.

Vet mange bruker sånne Long John i utlandet, men mer uvanlig her hjemme. I hvertfall i det miljøet jeg er i.

Mvh Kjell Iver

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en O`Neal drakt med lange bein og korte armer (3 mm). Den funker utmerket både vår - sommer og høst.

Fordelen med 3 mm, er at du kan "spe på" med enten ull eller noe annet under drakten, hvis temperaturen tilsier det. På varme sommerdager, er det nok med en shorts. Bruker man 5 eller 7 mm, blir det fort i varmeste laget, selv om det er kjølig i luften, uten at dette kan reguleres .....

Drakten min, har glidelås i ryggen og forsterkninger over knærne. En ypperlig padledrakt. ;)

I tillegg til denne bruker jeg neoprensokker (med såle) på beina. Slike sokker er absoultt å anbefale!

Rune.

Skrevet

Heisann!

Her er mine erfaringer:

Vår og høst: long-john (lange bein, ikke armer pga gnagsår ved armene hvis armer), ull-skjorte under long-john med lange armer, padlejakke). Har alltid neopren-hood (lue) i vesten, og muffer (istedet for hansker. Hansker er farlige hvis du setter dem på når du er kald, mens muffer gjør at du kan jobbe deg varm). På beina har jeg ullsokker, og liggeunderlag under hælene mot skroget. Også under rumpa.

Vinter: Tørrdrakt. Neoprensko eller dobbelt par med ullsokker på beina.

Vår, høst og vinter. Ha alltid med vanntett pakket skift i kajakken. Gjerne også en sånn parkdress.

Nedkjøling er det absolutt farligste du kan bli utsatt for i havkajakk. En gang var jeg så nedkjølt på fingrene at jeg ikke klart å slippe åra - langt mindre å få av spruttrekket. Skikkelig skummelt....

Vær obs folkens!

-lars

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.