Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdens lengste skitur?


rune.as

Anbefalte innlegg

Jeg står i respekt av det Aleksander Gamme har gjort og gjør, men hvorfor har Dagbaldet ( http://m.db.no/2013/10/09/nyheter/verdensrekord/skitur/alene/ekspedisjon/29684982/ ) headlinen "Aleksander gikk verdens lengste skitur alene", når de fleste av oss her inne vet at kryssingen Rune Gjeldnes gjorde over Antarktis i 05/06 er på 4804 km.

Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aleksander gjorde turen unassisted og unsupported. Altså uten etterforsyninger og ved egen motor. Ikke skiseil ol. Utfra de kriteriene har han gått verdens lengste skitur alene. Gjeldnes benyttet vel skiseil så vidt jeg erindrer, men turen han gjorde var jo selvfølgelig mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander gjorde turen unassisted og unsupported. Altså uten etterforsyninger og ved egen motor. Ikke skiseil ol. Utfra de kriteriene har han gått verdens lengste skitur alene. Gjeldnes benyttet vel skiseil så vidt jeg erindrer, men turen han gjorde var jo selvfølgelig mye lenger.
Jeg glemte jo helt at Rune hadde brukt seil, uten at det legger en demper på en vill prestasjon!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig journalistisk standard med mangelfull eller fraværende bakgrunnsjekk i saken man skriver om.

 

Dessverre et vanlig fenomen....

 

 

Ikke bare journalisten som roter i så tilfelle med tanke på at Gamme får en notis i Guinness boka ;)

 

Som @Trango nevnte, så gikk han jo uten assistanse og etterforsyningner.

 

Quote fra dagbladet:

 

Nå har ekspedisjonen fått plass i Guinness rekordbok som verdens lengste skitur uten assistanse eller etterforsyninger.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Gjeldnes brukte både kite og skiseil, fjellski og "seileski". Gamme gikk tur/retur, så la ut depoter til seg selv. Blant annet dette ;-) http://www.youtube.com/watch?v=vC8gJ0_9o4M . Gamme utviste forresten fantastisk sportsånd på denne turen. To Australske(?) karer hadde planlagt i årevis å bli de første som gikk tur retur uten etterforsyninger. De begynte før Gamme men han tok de igjen. Når Gamme kun hadde et kort stykke igjen for å fullføre turen ledet han med flere dager. Han la seg da i teltet og ventet på de andre, slik at de kunne fullføre sammen. Utrolig flott gjort :-) Jeg har veldig sansen for turen til Gjeldnes :-) Også Amundsen brukte seil på sledene sine.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Også Amundsen brukte seil på sledene sine.. 

 

Dersom det er Roald A, du tenker på, brukte han hundar til å dra sledene sine. Men den gongen var det bare om og gjera å vera fyrst, det var ingen sjølvpålagte konkuransereglar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Dersom det er Roald A, du tenker på, brukte han hundar til å dra sledene sine. Men den gongen var det bare om og gjera å vera fyrst, det var ingen sjølvpålagte konkuransereglar.

 

Ja, Amundsen brukte hunder til Sydpolen i 1911 og Nansen brukte seil på sledene over innlandsisen på Grønland i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker best med disse folka (Gjeldnes, Gamme og for så vidt Cecilie Skog) er at de ikke lager en greie ut av at de skal på tur. De går ikke for et (mer eller mindre konstruert) formål. Det å dra på store turer er målet. Å ta noen rekorder er viktig for å skaffe seg en posisjon som kan bidra til å finansiere videre turer, men de skal ikke "sette lys på klimasaken", "gå for rent vann i verden", "kreftsaken" eller lignende. Jeg har inntrykk av Gjeldnes også som en slik type.

 

Fine folk, og noen enorme prestasjoner. Jeg skulle ønske jeg hadde en liten prosent av den gutsen disse folkene har..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i respekt av det Aleksander Gamme har gjort og gjør, men hvorfor har Dagbaldet ( http://m.db.no/2013/10/09/nyheter/verdensrekord/skitur/alene/ekspedisjon/29684982/ ) headlinen "Aleksander gikk verdens lengste skitur alene", når de fleste av oss her inne vet at kryssingen Rune Gjeldnes gjorde over Antarktis i 05/06 er på 4804 km.

Kan noen forklare?

Aleksander Gamme gikk verdens lengste skitur alene, og Rune Gjeldnes seilte verdens lengste skitur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi slipper opp for fantasifulle måter å presentere en tur på begynner vi å regne på hvor mye vind vedkommende hadde i ryggen, hvor mange nedoverbakker eller sterk medstrøm det var. I neste omgang den relative lengden eller bredden på skiene og gudene vet hva!

 

Morsomt med utendørs skøyter og løp, de løper i ring og har følgelig vekselvis mot- og medvind, men ved sluttnoteringen får de ikke godkjent løpet om det er rekord, for da teller bare medvinden ;)

 

:)

 

(Jada, jada, jeg vet alt jeg kommer til å få høre, men likevel...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.